
De kloof overbruggen tussen een strikt onderwijstaalbeleid en een taaldiverse klaspraktijk: strategieën van Vlaamse leraren en leerlingen
- Author
- Steven Delarue and Inge Van Lancker (UGent)
- Organization
- Abstract
- By comparing the interview data of two research projects, this paper analyses how Flemish teachers and pupils handle the field of tension between the Flemish language-in-education policy, propagating Standard Dutch, and the linguistically diverse classroom practice. The language discourses of both teachers and pupils seem to be strongly congruent, with similar attempts or 'strategies' to legitimise their (non-standard) language use. In this paper, the three most prominent 'strategies' are presented: pupils and teachers do not use Standard Dutch (i) because it hinders the spontaneity of classroom interaction, (ii) because proper teaching outweighs proper language use, and (iii) because the more important issue is that no dialect is used in school contexts.
- Keywords
- Tussentaal, standard language ideology, pupils, language-in-education policy, Standard Dutch, teachers
Downloads
-
(...).pdf
- full text
- |
- UGent only
- |
- |
- 657.42 KB
Citation
Please use this url to cite or link to this publication: http://hdl.handle.net/1854/LU-7055723
- MLA
- Delarue, Steven, and Inge Van Lancker. “De Kloof Overbruggen Tussen Een Strikt Onderwijstaalbeleid En Een Taaldiverse Klaspraktijk: Strategieën van Vlaamse Leraren En Leerlingen.” TIJDSCHRIFT VOOR NEDERLANDSE TAAL- EN LETTERKUNDE, vol. 132, no. 2, 2016, pp. 85–105.
- APA
- Delarue, S., & Van Lancker, I. (2016). De kloof overbruggen tussen een strikt onderwijstaalbeleid en een taaldiverse klaspraktijk: strategieën van Vlaamse leraren en leerlingen. TIJDSCHRIFT VOOR NEDERLANDSE TAAL- EN LETTERKUNDE, 132(2), 85–105.
- Chicago author-date
- Delarue, Steven, and Inge Van Lancker. 2016. “De Kloof Overbruggen Tussen Een Strikt Onderwijstaalbeleid En Een Taaldiverse Klaspraktijk: Strategieën van Vlaamse Leraren En Leerlingen.” TIJDSCHRIFT VOOR NEDERLANDSE TAAL- EN LETTERKUNDE 132 (2): 85–105.
- Chicago author-date (all authors)
- Delarue, Steven, and Inge Van Lancker. 2016. “De Kloof Overbruggen Tussen Een Strikt Onderwijstaalbeleid En Een Taaldiverse Klaspraktijk: Strategieën van Vlaamse Leraren En Leerlingen.” TIJDSCHRIFT VOOR NEDERLANDSE TAAL- EN LETTERKUNDE 132 (2): 85–105.
- Vancouver
- 1.Delarue S, Van Lancker I. De kloof overbruggen tussen een strikt onderwijstaalbeleid en een taaldiverse klaspraktijk: strategieën van Vlaamse leraren en leerlingen. TIJDSCHRIFT VOOR NEDERLANDSE TAAL- EN LETTERKUNDE. 2016;132(2):85–105.
- IEEE
- [1]S. Delarue and I. Van Lancker, “De kloof overbruggen tussen een strikt onderwijstaalbeleid en een taaldiverse klaspraktijk: strategieën van Vlaamse leraren en leerlingen,” TIJDSCHRIFT VOOR NEDERLANDSE TAAL- EN LETTERKUNDE, vol. 132, no. 2, pp. 85–105, 2016.
@article{7055723, abstract = {{By comparing the interview data of two research projects, this paper analyses how Flemish teachers and pupils handle the field of tension between the Flemish language-in-education policy, propagating Standard Dutch, and the linguistically diverse classroom practice. The language discourses of both teachers and pupils seem to be strongly congruent, with similar attempts or 'strategies' to legitimise their (non-standard) language use. In this paper, the three most prominent 'strategies' are presented: pupils and teachers do not use Standard Dutch (i) because it hinders the spontaneity of classroom interaction, (ii) because proper teaching outweighs proper language use, and (iii) because the more important issue is that no dialect is used in school contexts.}}, author = {{Delarue, Steven and Van Lancker, Inge}}, issn = {{0040-7550}}, journal = {{TIJDSCHRIFT VOOR NEDERLANDSE TAAL- EN LETTERKUNDE}}, keywords = {{Tussentaal,standard language ideology,pupils,language-in-education policy,Standard Dutch,teachers}}, language = {{dut}}, number = {{2}}, pages = {{85--105}}, title = {{De kloof overbruggen tussen een strikt onderwijstaalbeleid en een taaldiverse klaspraktijk: strategieën van Vlaamse leraren en leerlingen}}, volume = {{132}}, year = {{2016}}, }