Advanced search
1 file | 657.42 KB

De kloof overbruggen tussen een strikt onderwijstaalbeleid en een taaldiverse klaspraktijk: strategieën van Vlaamse leraren en leerlingen

Steven Delarue (UGent) and Inge Van Lancker (UGent)
Author
Organization
Abstract
By comparing the interview data of two research projects, this paper analyses how Flemish teachers and pupils handle the field of tension between the Flemish language-in-education policy, propagating Standard Dutch, and the linguistically diverse classroom practice. The language discourses of both teachers and pupils seem to be strongly congruent, with similar attempts or 'strategies' to legitimise their (non-standard) language use. In this paper, the three most prominent 'strategies' are presented: pupils and teachers do not use Standard Dutch (i) because it hinders the spontaneity of classroom interaction, (ii) because proper teaching outweighs proper language use, and (iii) because the more important issue is that no dialect is used in school contexts.
Keywords
Tussentaal, standard language ideology, pupils, language-in-education policy, Standard Dutch, teachers

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 657.42 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Delarue, Steven, and Inge Van Lancker. 2016. “De Kloof Overbruggen Tussen Een Strikt Onderwijstaalbeleid En Een Taaldiverse Klaspraktijk: Strategieën Van Vlaamse Leraren En Leerlingen.” Tijdschrift Voor Nederlandse Taal- En Letterkunde 132 (2): 85–105.
APA
Delarue, S., & Van Lancker, I. (2016). De kloof overbruggen tussen een strikt onderwijstaalbeleid en een taaldiverse klaspraktijk: strategieën van Vlaamse leraren en leerlingen. TIJDSCHRIFT VOOR NEDERLANDSE TAAL- EN LETTERKUNDE, 132(2), 85–105.
Vancouver
1.
Delarue S, Van Lancker I. De kloof overbruggen tussen een strikt onderwijstaalbeleid en een taaldiverse klaspraktijk: strategieën van Vlaamse leraren en leerlingen. TIJDSCHRIFT VOOR NEDERLANDSE TAAL- EN LETTERKUNDE. 2016;132(2):85–105.
MLA
Delarue, Steven, and Inge Van Lancker. “De Kloof Overbruggen Tussen Een Strikt Onderwijstaalbeleid En Een Taaldiverse Klaspraktijk: Strategieën Van Vlaamse Leraren En Leerlingen.” TIJDSCHRIFT VOOR NEDERLANDSE TAAL- EN LETTERKUNDE 132.2 (2016): 85–105. Print.
@article{7055723,
  abstract     = {By comparing the interview data of two research projects, this paper analyses how Flemish teachers and pupils handle the field of tension between the Flemish language-in-education policy, propagating Standard Dutch, and the linguistically diverse classroom practice. The language discourses of both teachers and pupils seem to be strongly congruent, with similar attempts or 'strategies' to legitimise their (non-standard) language use. In this paper, the three most prominent 'strategies' are presented: pupils and teachers do not use Standard Dutch (i) because it hinders the spontaneity of classroom interaction, (ii) because proper teaching outweighs proper language use, and (iii) because the more important issue is that no dialect is used in school contexts.},
  author       = {Delarue, Steven and Van Lancker, Inge},
  issn         = {0040-7550},
  journal      = {TIJDSCHRIFT VOOR NEDERLANDSE TAAL- EN LETTERKUNDE},
  language     = {dut},
  number       = {2},
  pages        = {85--105},
  title        = {De kloof overbruggen tussen een strikt onderwijstaalbeleid en een taaldiverse klaspraktijk: strategie{\"e}n van Vlaamse leraren en leerlingen},
  volume       = {132},
  year         = {2016},
}

Web of Science
Times cited: