Advanced search
1 file | 216.22 KB

Hoe ouders de kijk op etnische diversiteit beïnvloeden: een analyse naar de invloed van ouders en omgeving op etnische vooroordelen bij jongeren

Jessy Siongers (UGent)
Author
Organization
Abstract
In het hoofdstuk “hoe ouders de kijk op etnische diversiteit beïnvloeden” wordt dieper ingegaan op het proces van intergenerationele overdracht en de elkaar kruisende invloeden van gezin-, school- en buurtomgeving. Tevens wordt aandacht geschonken aan de betekenis die onderwijs, peergroup en intergroepscontacten hebben binnen en naast het proces van ouderlijke socialisatie. Uit de analyses blijkt zeer duidelijk de grote invloed die ouders uitoefenen op de houdingen van hun kinderen ten aanzien van andere culturen en dit via verschillende paden. Vooraleerst beïnvloeden ouders de houdingen van hun kinderen via hun eigen voorbeeldgedrag en de houdingen die ze zelf aannemen ten aanzien van andere culturen. Een belangrijke vaststelling daarbij betreft het curvilineair verband tussen etnische vooroordelen bij de ouders en de kinderen: naarmate ouders een meer negatieve houding er op na houden, zijn hun adolescente kinderen minder geneigd hun ouders daarin te volgen, terwijl ouders die zich zeer positief opstellen ten aanzien van andere culturen er net beter in slagen hun houdingen over te dragen op hun kinderen. Daarnaast beïnvloeden ouders de houdingen van hun kinderen ook onrechtstreeks via de sociale levensomstandigheden en condities omdat deze tevens bepalend zijn voor de andere socialisatiemilieus waarin jongeren terecht komen welke op hun beurt de houdingen van jongeren kunnen beïnvloeden. Hoewel vaak wordt gesteld dat de ouderlijke invloed tijdens de adolescentiejaren aan belang inboet door de groeiende invloed van peers blijkt dit geenszins uit de resultaten. Medeleerlingen beïnvloeden zeker wel de houdingen van hun leeftijdsgenoten, maar dit doet geen afbreuk aan de invloed van de ouders. De invloed die uitgaat van ouders blijkt daarenboven meer bepalend dan de invloed die uitgaat van intergroepscontacten in buurt en school .
Keywords
intergroepscontacten, intergenerationele invloed, etnocentrisme, jeugd, etnische diversiteit

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 216.22 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Siongers, Jessy. 2015. “Hoe Ouders De Kijk Op Etnische Diversiteit Beïnvloeden: Een Analyse Naar De Invloed Van Ouders En Omgeving Op Etnische Vooroordelen Bij Jongeren.” In Divers Jong : over Diversiteit Bij En Tussen Jongeren in Vlaanderen, ed. Pleysier Stefaan, Put Johan, De Boeck Arne, and Cops Diederik, 139–160. Leuven: ACCO.
APA
Siongers, J. (2015). Hoe ouders de kijk op etnische diversiteit beïnvloeden: een analyse naar de invloed van ouders en omgeving op etnische vooroordelen bij jongeren. In P. Stefaan, P. Johan, D. B. Arne, & C. Diederik (Eds.), Divers jong : over diversiteit bij en tussen jongeren in Vlaanderen (pp. 139–160). Leuven: ACCO.
Vancouver
1.
Siongers J. Hoe ouders de kijk op etnische diversiteit beïnvloeden: een analyse naar de invloed van ouders en omgeving op etnische vooroordelen bij jongeren. In: Stefaan P, Johan P, Arne DB, Diederik C, editors. Divers jong : over diversiteit bij en tussen jongeren in Vlaanderen. Leuven: ACCO; 2015. p. 139–60.
MLA
Siongers, Jessy. “Hoe Ouders De Kijk Op Etnische Diversiteit Beïnvloeden: Een Analyse Naar De Invloed Van Ouders En Omgeving Op Etnische Vooroordelen Bij Jongeren.” Divers Jong : over Diversiteit Bij En Tussen Jongeren in Vlaanderen. Ed. Pleysier Stefaan et al. Leuven: ACCO, 2015. 139–160. Print.
@incollection{7009003,
  abstract     = {In het hoofdstuk “hoe ouders de kijk op etnische diversiteit beïnvloeden” wordt dieper ingegaan op het proces van intergenerationele overdracht en de elkaar kruisende invloeden van gezin-, school- en buurtomgeving. Tevens wordt aandacht geschonken aan de betekenis die onderwijs, peergroup en intergroepscontacten hebben binnen en naast het proces van ouderlijke socialisatie. Uit de analyses blijkt zeer duidelijk de grote invloed die ouders uitoefenen op de houdingen van hun kinderen ten aanzien van andere culturen en dit via verschillende paden. Vooraleerst beïnvloeden ouders de houdingen van hun kinderen via hun eigen voorbeeldgedrag en de houdingen die ze zelf aannemen ten aanzien van andere culturen. Een belangrijke vaststelling daarbij betreft het curvilineair verband tussen etnische vooroordelen bij de ouders en de kinderen:  naarmate ouders een meer negatieve houding er op na houden, zijn hun adolescente kinderen minder geneigd hun ouders daarin te volgen, terwijl ouders die zich zeer positief opstellen ten aanzien van andere culturen er net beter in slagen hun houdingen over te dragen op hun kinderen. Daarnaast beïnvloeden ouders de houdingen van hun kinderen ook onrechtstreeks via de sociale levensomstandigheden en condities omdat deze tevens bepalend zijn voor de andere socialisatiemilieus waarin jongeren terecht komen welke op hun beurt de houdingen van jongeren kunnen beïnvloeden. Hoewel vaak wordt gesteld dat de ouderlijke invloed tijdens de adolescentiejaren aan belang inboet door de groeiende invloed van peers blijkt dit geenszins uit de resultaten. Medeleerlingen beïnvloeden zeker wel de houdingen van hun leeftijdsgenoten, maar dit doet geen afbreuk aan de invloed van de ouders. De invloed die uitgaat van ouders blijkt daarenboven meer bepalend dan de invloed die uitgaat van intergroepscontacten in buurt en school .},
  author       = {Siongers, Jessy},
  booktitle    = {Divers jong : over diversiteit bij en tussen jongeren in Vlaanderen},
  editor       = {Stefaan, Pleysier and Johan, Put and Arne, De Boeck and Diederik, Cops},
  isbn         = {9789462922600},
  keywords     = {intergroepscontacten,intergenerationele invloed,etnocentrisme,jeugd,etnische diversiteit},
  language     = {dut},
  pages        = {139--160},
  publisher    = {ACCO},
  title        = {Hoe ouders de kijk op etnische diversiteit beïnvloeden: een analyse naar de invloed van ouders en omgeving op etnische vooroordelen bij jongeren},
  year         = {2015},
}