Advanced search
1 file | 119.77 KB Add to list

C-VAT: clinical video game addiction test: een diagnostisch instrument voor het herkennen van gameverslaving in de klinische praktijk [An assessment tool for recognizing game addiction in clinical practice]

Author
Organization
Abstract
In de Nederlandse verslavingszorg worden hulpverleners in toenemende mate geconfronteerd met een hulpvraag op het gebied van ‘gameverslaving’. Tot nu toe is er echter geen diagnostisch instrument dat gebruikt kan worden om het probleem goed in kaart te brengen. Dit artikel bespreekt de ontwikkeling van een dergelijk instrument, de Clinical Video game Addiction Test (C-VAT). De lijst bestaat uit drie introductievragen, negen kernvragen en aanbevelingen gericht op het ontdekken van comorbide problemen. De C-VAT werd vanuit theoretische modellen over gedragsverslaving ontwikkeld. Deze modellen bevatten een aantal voorgestelde componenten waaraan een vorm van gedrag, zoals gamen, zou moeten voldoen om gezien te worden als een gedragsverslaving. Deze componenten en de bijbehorende vragen zijn vervolgens empirisch getoetst – eerst in een expertmeeting met behandelaars die ervaring hebben met cliënten die overmatig gamen en vervolgens bij vijftien gameverslaafde cliënten zelf. Waar nodig zijn de vragen aangepast op basis van de informatie die de cliënten en behandelaars gaven. Ter aanvulling worden er bij de C-VAT suggesties gegeven over andere instrumenten die naast de vragenlijst meegenomen kunnen worden, binnen de diagnostische DSM assen. Hiermee is de C-VAT de eerste en enige Nederlandstalige vragenlijst gericht op diagnostiek van gameverslaving in de klinische praktijk. De lijst vormt een goed beginpunt voor onderzoek in de klinische situatie, maar er is nader klinisch onderzoek nodig om te bepalen in welke mate de lijst betrouwbaar en valide is voor gebruik in grotere groepen.
Keywords
Instrument, Gameverslaving, Assessment

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 119.77 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
van Rooij, Tony, Laura Van Duin, Noud Frielink, et al. “C-VAT: Clinical Video Game Addiction Test: Een Diagnostisch Instrument Voor Het Herkennen Van Gameverslaving in De Klinische Praktijk [An Assessment Tool for Recognizing Game Addiction in Clinical Practice].” TIJDSCHRIFT VOOR ORTHOPEDAGOGIEK, KINDERPSYCHIATRIE EN KLINISCHE KINDERPSYCHOLOGIE 37.3 (2012): 139–152. Print.
APA
van Rooij, T., Van Duin, L., Frielink, N., DeFuentes-Merillas, L., & Schoenmakers, T. M. (2012). C-VAT: clinical video game addiction test: een diagnostisch instrument voor het herkennen van gameverslaving in de klinische praktijk [An assessment tool for recognizing game addiction in clinical practice]. TIJDSCHRIFT VOOR ORTHOPEDAGOGIEK, KINDERPSYCHIATRIE EN KLINISCHE KINDERPSYCHOLOGIE, 37(3), 139–152.
Chicago author-date
van Rooij, Tony, Laura Van Duin, Noud Frielink, Laura DeFuentes-Merillas, and Tim M Schoenmakers. 2012. “C-VAT: Clinical Video Game Addiction Test: Een Diagnostisch Instrument Voor Het Herkennen Van Gameverslaving in De Klinische Praktijk [An Assessment Tool for Recognizing Game Addiction in Clinical Practice].” Tijdschrift Voor Orthopedagogiek, Kinderpsychiatrie En Klinische Kinderpsychologie 37 (3): 139–152.
Chicago author-date (all authors)
van Rooij, Tony, Laura Van Duin, Noud Frielink, Laura DeFuentes-Merillas, and Tim M Schoenmakers. 2012. “C-VAT: Clinical Video Game Addiction Test: Een Diagnostisch Instrument Voor Het Herkennen Van Gameverslaving in De Klinische Praktijk [An Assessment Tool for Recognizing Game Addiction in Clinical Practice].” Tijdschrift Voor Orthopedagogiek, Kinderpsychiatrie En Klinische Kinderpsychologie 37 (3): 139–152.
Vancouver
1.
van Rooij T, Van Duin L, Frielink N, DeFuentes-Merillas L, Schoenmakers TM. C-VAT: clinical video game addiction test: een diagnostisch instrument voor het herkennen van gameverslaving in de klinische praktijk [An assessment tool for recognizing game addiction in clinical practice]. TIJDSCHRIFT VOOR ORTHOPEDAGOGIEK, KINDERPSYCHIATRIE EN KLINISCHE KINDERPSYCHOLOGIE. 2012;37(3):139–52.
IEEE
[1]
T. van Rooij, L. Van Duin, N. Frielink, L. DeFuentes-Merillas, and T. M. Schoenmakers, “C-VAT: clinical video game addiction test: een diagnostisch instrument voor het herkennen van gameverslaving in de klinische praktijk [An assessment tool for recognizing game addiction in clinical practice],” TIJDSCHRIFT VOOR ORTHOPEDAGOGIEK, KINDERPSYCHIATRIE EN KLINISCHE KINDERPSYCHOLOGIE, vol. 37, no. 3, pp. 139–152, 2012.
@article{6888579,
  abstract     = {In de Nederlandse verslavingszorg worden hulpverleners in toenemende mate geconfronteerd met een hulpvraag op het gebied van ‘gameverslaving’. Tot nu toe is er echter geen diagnostisch instrument dat gebruikt kan worden om het probleem goed in kaart te brengen. Dit artikel bespreekt de ontwikkeling van een dergelijk instrument, de Clinical Video game Addiction Test (C-VAT). De lijst bestaat uit drie introductievragen, negen kernvragen en aanbevelingen gericht op het ontdekken van comorbide problemen. De C-VAT werd vanuit theoretische modellen over gedragsverslaving ontwikkeld. Deze modellen bevatten een aantal voorgestelde componenten waaraan een vorm van gedrag, zoals gamen, zou moeten voldoen om gezien te worden als een gedragsverslaving. Deze componenten en de bijbehorende vragen zijn vervolgens empirisch getoetst – eerst in een expertmeeting met behandelaars die ervaring hebben met cliënten die overmatig gamen en vervolgens bij vijftien gameverslaafde cliënten zelf. Waar nodig zijn de vragen aangepast op basis van de informatie die de cliënten en behandelaars gaven. Ter aanvulling worden er bij de C-VAT suggesties gegeven over andere instrumenten die naast de vragenlijst meegenomen kunnen worden, binnen de diagnostische DSM assen. Hiermee is de C-VAT de eerste en enige Nederlandstalige vragenlijst gericht op diagnostiek van gameverslaving in de klinische praktijk. De lijst vormt een goed beginpunt voor onderzoek in de klinische situatie, maar er is nader klinisch onderzoek nodig om te bepalen in welke mate de lijst betrouwbaar en valide is voor gebruik in grotere groepen.},
  author       = {van Rooij, Tony and Van Duin, Laura and Frielink, Noud and DeFuentes-Merillas, Laura and Schoenmakers, Tim M},
  issn         = {0771-9779},
  journal      = {TIJDSCHRIFT VOOR ORTHOPEDAGOGIEK, KINDERPSYCHIATRIE EN KLINISCHE KINDERPSYCHOLOGIE},
  keywords     = {Instrument,Gameverslaving,Assessment},
  language     = {dut},
  number       = {3},
  pages        = {139--152},
  title        = {C-VAT: clinical video game addiction test: een diagnostisch instrument voor het herkennen van gameverslaving in de klinische praktijk [An assessment tool for recognizing game addiction in clinical practice]},
  volume       = {37},
  year         = {2012},
}