Advanced search
Add to list

Het bevorderen van actief, zelfregulerend, toegepast en samenwerkend leren tijdens tutorialsessies: vier case-studies

Ruth Boelens (UGent) and Bram De Wever (UGent)
Author
Organization
Abstract
Bij probleemgestuurd onderwijs (PGO) komen studenten samen, onder begeleiding van een tutor, in tutorialgroepen waarin ze een probleem gepresenteerd krijgen en dit door een studentgericht onderzoeksproces oplossen. Voorliggende studie heeft als doel de begeleidende activiteiten van de tutor in kaart te brengen. De onderzoeksvraag luidt: in welke mate worden actief, zelfregulerend, toegepast en samenwerkend leren gestimuleerd tijdens de tutorialsessies? Om deze vraag te beantwoorden, werden er binnen een hybride PGO curriculum vier tutorialgroepen geselecteerd. De dataverzameling bestond enerzijds uit het bevragen van de studenten via vragenlijsten en anderzijds het observeren van een aantal tutorialsessies. Uit de resultaten blijkt dat tutoren vooral het actief leren bevorderen en minder expliciet ingaan op het samenwerkend leren van studenten.
Keywords
Collaborative learning, Problem-based learning, Active learning

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Boelens, Ruth, and Bram De Wever. “Het Bevorderen Van Actief, Zelfregulerend, Toegepast En Samenwerkend Leren Tijdens Tutorialsessies: Vier Case-studies.” Onderwijs Research Dagen, Abstracts. 2015. Print.
APA
Boelens, R., & De Wever, B. (2015). Het bevorderen van actief, zelfregulerend, toegepast en samenwerkend leren tijdens tutorialsessies: vier case-studies. Onderwijs Research Dagen, Abstracts. Presented at the Onderwijs Research Dagen.
Chicago author-date
Boelens, Ruth, and Bram De Wever. 2015. “Het Bevorderen Van Actief, Zelfregulerend, Toegepast En Samenwerkend Leren Tijdens Tutorialsessies: Vier Case-studies.” In Onderwijs Research Dagen, Abstracts.
Chicago author-date (all authors)
Boelens, Ruth, and Bram De Wever. 2015. “Het Bevorderen Van Actief, Zelfregulerend, Toegepast En Samenwerkend Leren Tijdens Tutorialsessies: Vier Case-studies.” In Onderwijs Research Dagen, Abstracts.
Vancouver
1.
Boelens R, De Wever B. Het bevorderen van actief, zelfregulerend, toegepast en samenwerkend leren tijdens tutorialsessies: vier case-studies. Onderwijs Research Dagen, Abstracts. 2015.
IEEE
[1]
R. Boelens and B. De Wever, “Het bevorderen van actief, zelfregulerend, toegepast en samenwerkend leren tijdens tutorialsessies: vier case-studies,” in Onderwijs Research Dagen, Abstracts, Leiden, The Netherlands, 2015.
@inproceedings{6864875,
  abstract     = {Bij probleemgestuurd onderwijs (PGO) komen studenten samen, onder begeleiding van een tutor, in tutorialgroepen waarin ze een probleem gepresenteerd krijgen en dit door een studentgericht onderzoeksproces oplossen. Voorliggende studie heeft als doel de begeleidende activiteiten van de tutor in kaart te brengen. De onderzoeksvraag luidt: in welke mate worden actief, zelfregulerend, toegepast en samenwerkend leren gestimuleerd tijdens de tutorialsessies? Om deze vraag te beantwoorden, werden er binnen een hybride PGO curriculum vier tutorialgroepen geselecteerd. De dataverzameling bestond enerzijds uit het bevragen van de studenten via vragenlijsten en anderzijds het observeren van een aantal tutorialsessies. Uit de resultaten blijkt dat tutoren vooral het actief leren bevorderen en minder expliciet ingaan op het samenwerkend leren van studenten.},
  author       = {Boelens, Ruth and De Wever, Bram},
  booktitle    = {Onderwijs Research Dagen, Abstracts},
  keywords     = {Collaborative learning,Problem-based learning,Active learning},
  language     = {dut},
  location     = {Leiden, The Netherlands},
  title        = {Het bevorderen van actief, zelfregulerend, toegepast en samenwerkend leren tijdens tutorialsessies: vier case-studies},
  year         = {2015},
}