Advanced search
1 file | 5.25 MB Add to list

From business logic to business process : designing strategy-aligned business processes

Ben Roelens (UGent)
(2015)
Author
Promoter
(UGent)
Organization
Abstract
Het ontwerpen van strategisch gealigneerde bedrijfsprocessen vereist een coördinatie tussen de strategie en de processen binnen een onderneming. Binnen het onderzoeksgebied van het Conceptueel Modelleren kan deze coördinatie verwezenlijkt worden door het gebruik van waardemodellen. Modelleertalen voor waardemodellen brengen zowel de creatie van waarde binnen de onderneming, als de uitwisseling van waarde tussen de onderneming en haar ruimer netwerk, in kaart. Binnen dit doctoraatsonderzoek wordt het gebruik van deze modelleertalen gecombineerd met het bedrijfsmodel van de onderneming, een concept dat zijn oorsprong vindt in Strategisch Management. Het combineren van conceptuele modelleertalen met relevante raamwerken uit de management literatuur zorgt er voor dat conceptuele modellen ontwikkeld kunnen worden binnen een afgelijnde strategische context. Hierdoor worden concepten gebruikt die een duidelijke betekenis hebben voor de eindgebruikers binnen de onderneming, waardoor het eenvoudiger wordt voor hen om de uiteindelijke modellen te begrijpen. Het onderzoek binnen dit doctoraatsproefschrift is opgesplitst in drie delen. Het eerste deel (hoofdstuk 2) beschrijft de ontwikkeling van een integrerend raamwerk voor het bedrijfsmodel, zoals het gepercipieerd wordt binnen Strategisch Management. De belangrijkste reden voor dit onderzoek was het gebrek aan een gemeenschappelijke visie binnen dit onderzoeksdomein. Het raamwerk werd ontwikkeld door middel van een literatuurstudie en leidde tot de identificatie van 10 elementen en hun onderlinge relaties binnen het bedrijfsmodel. De toepasbaarheid van dit raamwerk werd geïllustreerd door het toe te passen op de Southwest Airlines gevalstudie. Het onderzoek uit hoofdstuk 3 bouwt verder op dit raamwerk aangezien het gericht is op de realisatie van IT support voor de ontwikkeling van bedrijfsmodellen. Hiervoor zijn we nagegaan welke modelleerconstructen, die gebruikt worden bij het opstellen van waardemodellen, geschikt zijn om de elementen binnen het bedrijfsmodel weer te geven. Nadien zijn deze modelleerconstructen gecombineerd tot het nieuwe business model viewpoint binnen VDML. Deze modelleertaal werd recent ontwikkeld door de Object Management Group als een standaard voor het modelleren van de waardecreatie en –uitwisseling door de onderneming. Het VDML business model viewpoint heeft als doel om het begrip van de eindgebruikers over de onderliggende bedrijfsinformatie te vergroten. Dit effect werd nagegaan door het uitvoeren van een experiment, waarvan de statistische resultaten aantonen dat het gebruik van dit nieuwe model een significante en positieve invloed heeft op het de accuraatheid en de snelheid waarmee eindgebruikers de onderliggende informatie kunnen afleiden. Het laatste deel van het onderzoek (hoofdstuk 4) is gericht op the realiseren van strategische afstemming binnen de bedrijfsarchitectuur. Dit werd verwezenlijkt door de ontwikkeling van een modelleertechniek die gericht is op de creatie van business architecture heat maps. Deze techniek steunt op raamwerken uit Strategisch Management om de relevante elementen binnen de bedrijfsarchitectuur te identificeren. In dit opzicht maken we hier dus ook gebruik van de onderzoeksresultaten uit hoofdstuk 2. De realisatie van de heat maps is gebaseerd op het toevoegen van een kleurencode die zowel de prestatie als het strategisch belang aanduidt van de elementen binnen de bedrijfsarchitectuur. De creatie van deze heat maps wordt ondersteund door een software programma dat ontwikkeld werd via het ADOxx platform. De voorgestelde modelleertechniek werd toegepast en geëvalueerd door middel van drie gevalstudies bij een grootschalig internationaal bedrijf dat software ontwikkelt. De resultaten van deze gevalstudies hadden tot doel om de voorgestelde modelleertechniek verder te verfijnen, waardoor een mooie balans gevonden werd tussen het bijdragen van kennis aan de betrokken onderzoeksdomeinen en het bieden van een oplossing voor een praktisch bedrijfsprobleem.

Downloads

  • Doctoraat RoelensBen naproefdruk.pdf
    • full text
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 5.25 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Roelens, Ben. From Business Logic to Business Process : Designing Strategy-Aligned Business Processes. Ghent University. Faculty of Economics and Business Administration, 2015.
APA
Roelens, B. (2015). From business logic to business process : designing strategy-aligned business processes. Ghent University. Faculty of Economics and Business Administration, Ghent, Belgium.
Chicago author-date
Roelens, Ben. 2015. “From Business Logic to Business Process : Designing Strategy-Aligned Business Processes.” Ghent, Belgium: Ghent University. Faculty of Economics and Business Administration.
Chicago author-date (all authors)
Roelens, Ben. 2015. “From Business Logic to Business Process : Designing Strategy-Aligned Business Processes.” Ghent, Belgium: Ghent University. Faculty of Economics and Business Administration.
Vancouver
1.
Roelens B. From business logic to business process : designing strategy-aligned business processes. [Ghent, Belgium]: Ghent University. Faculty of Economics and Business Administration; 2015.
IEEE
[1]
B. Roelens, “From business logic to business process : designing strategy-aligned business processes,” Ghent University. Faculty of Economics and Business Administration, Ghent, Belgium, 2015.
@phdthesis{5952950,
  abstract     = {{Het ontwerpen van strategisch gealigneerde bedrijfsprocessen vereist een coördinatie tussen de strategie en de processen binnen een onderneming. Binnen het onderzoeksgebied van het Conceptueel Modelleren kan deze coördinatie verwezenlijkt worden door het gebruik van waardemodellen. Modelleertalen voor waardemodellen brengen zowel de creatie van waarde binnen de onderneming, als de uitwisseling van waarde tussen de onderneming en haar ruimer netwerk, in kaart. Binnen dit doctoraatsonderzoek wordt het gebruik van deze modelleertalen gecombineerd met het bedrijfsmodel van de onderneming, een concept dat zijn oorsprong vindt in Strategisch Management. Het combineren van conceptuele modelleertalen met relevante raamwerken uit de management literatuur zorgt er voor dat conceptuele modellen ontwikkeld kunnen worden binnen een afgelijnde strategische context. Hierdoor worden concepten gebruikt die een duidelijke betekenis hebben voor de eindgebruikers binnen de onderneming, waardoor het eenvoudiger wordt voor hen om de uiteindelijke modellen te begrijpen.
Het onderzoek binnen dit doctoraatsproefschrift is opgesplitst in drie delen. Het eerste deel (hoofdstuk 2) beschrijft de ontwikkeling van een integrerend raamwerk voor het bedrijfsmodel, zoals het gepercipieerd wordt binnen Strategisch Management. De belangrijkste reden voor dit onderzoek was het gebrek aan een gemeenschappelijke visie binnen dit onderzoeksdomein. Het raamwerk werd ontwikkeld door middel van een literatuurstudie en leidde tot de identificatie van 10 elementen en hun onderlinge relaties binnen het bedrijfsmodel. De toepasbaarheid van dit raamwerk werd geïllustreerd door het toe te passen op de Southwest Airlines gevalstudie.
Het onderzoek uit hoofdstuk 3 bouwt verder op dit raamwerk aangezien het gericht is op de realisatie van IT support voor de ontwikkeling van bedrijfsmodellen. Hiervoor zijn we nagegaan welke modelleerconstructen, die gebruikt worden bij het opstellen van waardemodellen, geschikt zijn om de elementen binnen het bedrijfsmodel weer te geven. Nadien zijn deze modelleerconstructen gecombineerd tot het nieuwe business model viewpoint binnen VDML. Deze modelleertaal werd recent ontwikkeld door de Object Management Group als een standaard voor het modelleren van de waardecreatie en –uitwisseling door de onderneming. Het VDML business model viewpoint heeft als doel om het begrip van de eindgebruikers over de onderliggende bedrijfsinformatie te vergroten. Dit effect werd nagegaan door het uitvoeren van een experiment, waarvan de statistische resultaten aantonen dat het gebruik van dit nieuwe model een significante en positieve invloed heeft op het de accuraatheid en de snelheid waarmee eindgebruikers de onderliggende informatie kunnen afleiden.
Het laatste deel van het onderzoek (hoofdstuk 4) is gericht op the realiseren van strategische afstemming binnen de bedrijfsarchitectuur. Dit werd verwezenlijkt door de ontwikkeling van een modelleertechniek die gericht is op de creatie van business architecture heat maps. Deze techniek steunt op raamwerken uit Strategisch Management om de relevante elementen binnen de bedrijfsarchitectuur te identificeren. In dit opzicht maken we hier dus ook gebruik van de onderzoeksresultaten uit hoofdstuk 2. De realisatie van de heat maps is gebaseerd op het toevoegen van een kleurencode die zowel de prestatie als het strategisch belang aanduidt van de elementen binnen de bedrijfsarchitectuur. De creatie van deze heat maps wordt ondersteund door een software programma dat ontwikkeld werd via het ADOxx platform. De voorgestelde modelleertechniek werd toegepast en geëvalueerd door middel van drie gevalstudies bij een grootschalig internationaal bedrijf dat software ontwikkelt. De resultaten van deze gevalstudies hadden tot doel om de voorgestelde modelleertechniek verder te verfijnen, waardoor een mooie balans gevonden werd tussen het bijdragen van kennis aan de betrokken onderzoeksdomeinen en het bieden van een oplossing voor een praktisch bedrijfsprobleem.}},
  author       = {{Roelens, Ben}},
  language     = {{eng}},
  pages        = {{XXVIII, 177}},
  publisher    = {{Ghent University. Faculty of Economics and Business Administration}},
  school       = {{Ghent University}},
  title        = {{From business logic to business process : designing strategy-aligned business processes}},
  year         = {{2015}},
}