Advanced search
1 file | 928.96 KB Add to list
Author
Organization
Abstract
Dit standpunt bepleit en beargumenteert de noodzaak om elke jongere een opleiding informaticawetenschappen aan te bieden die toelaat om ’informaticavaardig’ te worden. Informaticavaardigheid gaat verder dan louter ‘digitale geletterdheid’, en houdt ook in dat de jongere in staat moet zijn ‘computationeel’ te denken. Computers zijn onmisbaar geworden, zowel in het professionele leven als in de privésfeer. Om de technologische evolutie te kunnen volgen is het van groot belang dat alle jongeren niet alleen de bestaande technologie leren gebruiken, maar ook de onderliggende werking leren begrijpen. Om de technologische evolutie te kunnen sturen, is het nodig dat voldoende jongeren in staat en gemotiveerd zijn om nieuwe technologie te creëren. Om deze doelstellingen te realiseren, dient het onderwijs van de informatica in het leerplichtonderwijs grondig hervormd te worden. In het basis- en secundair onderwijs dient een basisopleiding informaticawetenschappen opgenomen te worden, waarop in specifieke STEM richtingen voortgebouwd wordt. Een nieuw leerprogramma, goed opgeleide leraars en een goede informatica-infrastructuur zijn broodnodig. Ons leerplichtonderwijs is de belangrijkste actor om volgende generaties voor te bereiden op het leven, zowel professioneel als privé. De digitalisering van onze maatschappij kan haar voordelen alleen waarmaken als het onderwijs aangepast is aan deze digitale realiteit. Informatica- wetenschappen is een autonome wetenschap geworden met haar eigen manier van denken, en haar eigen basisbegrippen, te vergelijken met wiskunde, natuurkunde, en andere wetenschap- pen, die haar plaats in het onderwijs verdient. Het moet duidelijk zijn dat het hier niet gaat over het onderwijs van de traditionele vakken met de steun van informaticahulpmiddelen maar wel over de informaticawetenschappen zelf als vormend vak. Dit standpunt kwam tot stand binnen een werkgroep, opgericht door de KVAB en de Jonge Academie en samengesteld met leden uit diverse academische disciplines, onderwijsdeskundi- gen en actoren uit de bedrijfswereld.

Downloads

  • ktw-ja informaticawetenschappen.pdf
    • full text
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 928.96 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Samaey, Giovanni et al. “Informaticawetenschappen in Het Leerplichtonderwijs.” 2014 : n. pag. Print.
APA
Samaey, G., Van Remortel, J., Bersini, H., Bruynseraede, Y., Dekelver, J., De Laender, F., Deschoolmeester, D., et al. (2014). Informaticawetenschappen in het leerplichtonderwijs.
Chicago author-date
Samaey, Giovanni, Jacques Van Remortel, Hugues Bersini, Yvan Bruynseraede, Jan Dekelver, Frederik De Laender, Dirk Deschoolmeester, et al. 2014. “Informaticawetenschappen in Het Leerplichtonderwijs.”
Chicago author-date (all authors)
Samaey, Giovanni, Jacques Van Remortel, Hugues Bersini, Yvan Bruynseraede, Jan Dekelver, Frederik De Laender, Dirk Deschoolmeester, Paul Gistelinck, Bern Martens, Lennart Martens, Frank Neven, Monique Snoeck, Luc Steels, Martine Tempels, Peter Vandenabeele, Bram Vanderborght, Joos Vandewalle, Saskia Van Uffelen, Giselle Vercauteren, Lieven Verschaffel, Patricia Waerniers, and Francis wyffels. 2014. “Informaticawetenschappen in Het Leerplichtonderwijs.”
Vancouver
1.
Samaey G, Van Remortel J, Bersini H, Bruynseraede Y, Dekelver J, De Laender F, et al. Informaticawetenschappen in het leerplichtonderwijs. 2014.
IEEE
[1]
G. Samaey et al., “Informaticawetenschappen in het leerplichtonderwijs.” 2014.
@misc{5938022,
  abstract     = {Dit standpunt bepleit en beargumenteert de noodzaak om elke jongere een opleiding informaticawetenschappen aan te bieden die toelaat om ’informaticavaardig’ te worden. Informaticavaardigheid gaat verder dan louter ‘digitale geletterdheid’, en houdt ook in dat de jongere in staat moet zijn ‘computationeel’ te denken. Computers zijn onmisbaar geworden, zowel in het professionele leven als in de privésfeer. Om de technologische evolutie te kunnen volgen is het van groot belang dat alle jongeren niet alleen de bestaande technologie leren gebruiken, maar ook de onderliggende werking leren begrijpen. Om de technologische evolutie te kunnen sturen, is het nodig dat voldoende jongeren in staat en gemotiveerd zijn om nieuwe technologie te creëren. Om deze doelstellingen te realiseren, dient het onderwijs van de informatica in het leerplichtonderwijs grondig hervormd te worden. In het basis- en secundair onderwijs dient een basisopleiding informaticawetenschappen opgenomen te worden, waarop in specifieke STEM richtingen voortgebouwd wordt. Een nieuw leerprogramma, goed opgeleide leraars en een goede informatica-infrastructuur zijn broodnodig.

Ons leerplichtonderwijs is de belangrijkste actor om volgende generaties voor te bereiden op het leven, zowel professioneel als privé. De digitalisering van onze maatschappij kan haar voordelen alleen waarmaken als het onderwijs aangepast is aan deze digitale realiteit. Informatica- wetenschappen is een autonome wetenschap geworden met haar eigen manier van denken, en haar eigen basisbegrippen, te vergelijken met wiskunde, natuurkunde, en andere wetenschap- pen, die haar plaats in het onderwijs verdient. Het moet duidelijk zijn dat het hier niet gaat over het onderwijs van de traditionele vakken met de steun van informaticahulpmiddelen maar wel over de informaticawetenschappen zelf als vormend vak.
Dit standpunt kwam tot stand binnen een werkgroep, opgericht door de KVAB en de Jonge Academie en samengesteld met leden uit diverse academische disciplines, onderwijsdeskundi- gen en actoren uit de bedrijfswereld.},
  author       = {Samaey, Giovanni and Van Remortel, Jacques  and Bersini, Hugues and Bruynseraede, Yvan and Dekelver, Jan and De Laender, Frederik and Deschoolmeester, Dirk and Gistelinck, Paul and Martens, Bern and Martens, Lennart and Neven, Frank and Snoeck, Monique and Steels, Luc and Tempels, Martine and Vandenabeele, Peter and Vanderborght, Bram and Vandewalle, Joos and Van Uffelen, Saskia  and Vercauteren, Giselle and Verschaffel, Lieven and Waerniers, Patricia and wyffels, Francis},
  language     = {eng},
  title        = {Informaticawetenschappen in het leerplichtonderwijs},
  url          = {http://www.kvab.be/downloads/stp/ktw-ja_informaticawetenschappen.pdf},
  year         = {2014},
}