Advanced search
1 file | 1.15 MB Add to list

Evaluatie van de engagementsverklaring: bevraging van relevante stakeholders

Celine Mertens (UGent) , Joke Ysenbaert (UGent) , Ruben Vanderlinde (UGent) and Piet Van Avermaet (UGent)
Author
Organization
Abstract
Om tegemoet te komen aan het belang van de betrokkenheid van ouders bij het schoolleven van hun kinderen, werd in het schooljaar 2010-2011 bij decreet beslist dat alle Vlaamse scholen van zowel het basis- als het secundair onderwijs een engagementsverklaring dienden op te nemen in hun schoolreglement. Deze engagementsverklaring bevat minimale wederzijdse engagementen tussen school en ouders en wil op die manier bijdragen tot het verhogen van ouderbetrokkenheid. Twee jaar na de invoering van de engagementsverklaring wil dit onderzoek in kaart brengen hoe de implementatie van dit beleidsinitiatief is verlopen. Hiertoe werd een kwalitatief onderzoek opgezet waarbij diverse betrokken stakeholders (onderwijsbeleid, pedagogische begeleidingsdiensten, ouderkoepels, LOP’s, directies, leerkrachten, ouders en ondersteunende organisaties) bevraagd werden aan de hand van semi-gestructureerde interviews. De data van het onderzoek werden verzameld op drie verschillende niveaus (beleidsinitiatief, beleidsondersteuning en beleidsimplementatie). De resultaten van het onderzoek in deze bijdrage tonen aan dat actoren op het niveau van beleidsimplementatie (directies, leraren, ouders, ondersteunende organisaties) niet echt geloven in de engagementsverklaring als instrument om ouderbetrokkenheid te verhogen. Scholen zetten in op ouderbetrokkenheid, maar doen dit aan de hand van andere middelen dan de engagementsverklaring. Scholen zijn daarnaast ook op zoek naar meer algemene ondersteuning en opvolging bij het vormgeven van ouderbetrokkenheid (bijv. inzetten op brugfiguren, Brede School, samenwerking (ondersteunde) organisaties, …).

Downloads

  • TORB 2015 Engamentsverklaring.pdf
    • full text
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 1.15 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Mertens, Celine et al. “Evaluatie Van De Engagementsverklaring: Bevraging Van Relevante Stakeholders.” TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID 3 (2015): 15–27. Print.
APA
Mertens, C., Ysenbaert, J., Vanderlinde, R., & Van Avermaet, P. (2015). Evaluatie van de engagementsverklaring: bevraging van relevante stakeholders. TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID, 3, 15–27.
Chicago author-date
Mertens, Celine, Joke Ysenbaert, Ruben Vanderlinde, and Piet Van Avermaet. 2015. “Evaluatie Van De Engagementsverklaring: Bevraging Van Relevante Stakeholders.” Tijdschrift Voor Onderwijsrecht En Onderwijsbeleid 3: 15–27.
Chicago author-date (all authors)
Mertens, Celine, Joke Ysenbaert, Ruben Vanderlinde, and Piet Van Avermaet. 2015. “Evaluatie Van De Engagementsverklaring: Bevraging Van Relevante Stakeholders.” Tijdschrift Voor Onderwijsrecht En Onderwijsbeleid 3: 15–27.
Vancouver
1.
Mertens C, Ysenbaert J, Vanderlinde R, Van Avermaet P. Evaluatie van de engagementsverklaring: bevraging van relevante stakeholders. TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID. 2015;3:15–27.
IEEE
[1]
C. Mertens, J. Ysenbaert, R. Vanderlinde, and P. Van Avermaet, “Evaluatie van de engagementsverklaring: bevraging van relevante stakeholders,” TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID, vol. 3, pp. 15–27, 2015.
@article{5889145,
  abstract     = {Om tegemoet te komen aan het belang van de betrokkenheid van ouders bij het schoolleven van hun kinderen, werd in het schooljaar 2010-2011 bij decreet beslist dat alle Vlaamse scholen van zowel het basis- als het secundair onderwijs een engagementsverklaring dienden op te nemen in hun schoolreglement. Deze engagementsverklaring bevat minimale wederzijdse engagementen tussen school en ouders en wil op die manier bijdragen tot het verhogen van ouderbetrokkenheid. Twee jaar na de invoering van de engagementsverklaring wil dit onderzoek in kaart brengen hoe de implementatie van dit beleidsinitiatief is verlopen. Hiertoe werd een kwalitatief onderzoek opgezet waarbij diverse betrokken stakeholders (onderwijsbeleid, pedagogische begeleidingsdiensten, ouderkoepels, LOP’s, directies, leerkrachten, ouders en ondersteunende organisaties) bevraagd werden aan de hand van semi-gestructureerde interviews. De data van het onderzoek werden verzameld op drie verschillende niveaus (beleidsinitiatief, beleidsondersteuning en beleidsimplementatie). De resultaten van het onderzoek in deze bijdrage tonen aan dat actoren op het niveau van beleidsimplementatie (directies, leraren, ouders, ondersteunende organisaties) niet echt geloven in de engagementsverklaring als instrument om ouderbetrokkenheid te verhogen. Scholen zetten in op ouderbetrokkenheid, maar doen dit aan de hand van andere middelen dan de engagementsverklaring. Scholen zijn daarnaast ook op zoek naar meer algemene ondersteuning en opvolging bij het vormgeven van ouderbetrokkenheid (bijv. inzetten op brugfiguren, Brede School, samenwerking (ondersteunde) organisaties, …).},
  author       = {Mertens, Celine and Ysenbaert, Joke and Vanderlinde, Ruben and Van Avermaet, Piet},
  issn         = {0778-0443},
  journal      = {TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID},
  language     = {dut},
  pages        = {15--27},
  title        = {Evaluatie van de engagementsverklaring: bevraging van relevante stakeholders},
  volume       = {3},
  year         = {2015},
}