Advanced search
1 file | 821.34 KB

Tweedehands = duurzaam

Bernard Mazijn (UGent)
(2014) p.1-15
Author
Organization
Abstract
Duurzame ontwikkeling is een solidariteitsconcept in ruimte en tijd: solidariteit met alle huidige én alle toekomstige generaties. Onze samenleving in België en Europa staat echter onder druk door de zogenoemde megaforces. Er is een oorlog om grondstoffen bezig en de draagkracht van de aarde wordt ruim overschreden. Het antwoord dat hierop op korte termijn moet worden geformuleerd: een kringloopeconomie van Oeral tot Gibraltar. Oxfam Solidariteit neemt via haar tweedehandswinkels hierin reeds het initiatief. Via deze activiteiten getuigt de organisatie eveneens van het opnemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid (MVO) en het bijdragen tot de sociale economie (cf. definitie van de Europese Commissie). Opdat de stakeholders zeker zouden zijn dat Oxfam Solidariteit (Tweedehands) daadwerkelijk op alle MVO-kernonderwerpen goed scoort, is een duurzaamheidsrapportering volgens de internationale GRI-richtlijnen aangewezen. Een belangrijk aspect van MVO is het betonen van gepaste zorgvuldigheid (‘due diligence’) in de waardeketen, of anders, in de levenscyclus van de (tweedehands) producten die op de markt worden gebracht. Hierbij moet dan rekening worden gehouden met de ecologische, sociale en economische dimensie van duurzame ontwikkeling. Groene producten zijn bijv. niet steeds duurzame producten. Het verhaal achter Oxfam Solidariteit toont aan dat de organisatie duidelijk bij tot het streven naar duurzame ontwikkeling. Er zijn daarenboven nog verschillende nieuwe doelgroepen die kunnen worden bereikt. Twee voorbeelden worden via story-telling gegeven. Tot slot van dit rapport wordt gewezen op het belang van herkenbaarheid van de activiteiten en de producten van Oxfam Solidariteit – Tweedehands. De consument verlangt immers niet alleen herkenbaarheid, maar ook betrouwbaarheid. Deelname aan het vernieuwde Solid’R-labelschema is daar een belangrijk element in.
Keywords
maatschappelijk verantwoord ondernemen, levenscyclusanalyse, duurzame productie- en consumptiepatronen, duurzame ontwikkeling

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 821.34 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Mazijn, Bernard. 2014. “Tweedehands = Duurzaam”. Brussel: Oxfam Solidariteit.
APA
Mazijn, Bernard. (2014). Tweedehands = duurzaam. Brussel: Oxfam Solidariteit.
Vancouver
1.
Mazijn B. Tweedehands = duurzaam. Brussel: Oxfam Solidariteit; 2014. p. 1–15.
MLA
Mazijn, Bernard. “Tweedehands = Duurzaam.” 2014 : 1–15. Print.
@misc{5826265,
  abstract     = {Duurzame ontwikkeling is een solidariteitsconcept in ruimte en tijd: solidariteit met alle huidige {\'e}n alle toekomstige generaties. Onze samenleving in Belgi{\"e} en Europa staat echter onder druk door de zogenoemde megaforces. Er is een oorlog om grondstoffen bezig en de draagkracht van de aarde wordt ruim overschreden. Het antwoord dat hierop op korte termijn moet worden geformuleerd: een kringloopeconomie van Oeral tot Gibraltar. Oxfam Solidariteit neemt via haar tweedehandswinkels hierin reeds het initiatief. Via deze activiteiten getuigt de organisatie eveneens van het opnemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid (MVO) en het bijdragen tot de sociale economie (cf. definitie van de Europese Commissie). Opdat de stakeholders zeker zouden zijn dat Oxfam Solidariteit (Tweedehands) daadwerkelijk op alle MVO-kernonderwerpen goed scoort, is een duurzaamheidsrapportering volgens de internationale GRI-richtlijnen aangewezen. Een belangrijk aspect van MVO is het betonen van gepaste zorgvuldigheid ({\textquoteleft}due diligence{\textquoteright}) in de waardeketen, of anders, in de levenscyclus van de (tweedehands) producten die op de markt worden gebracht. Hierbij moet dan rekening worden gehouden met de ecologische, sociale en economische dimensie van duurzame ontwikkeling. Groene producten zijn bijv. niet steeds duurzame producten. Het verhaal achter Oxfam Solidariteit toont aan dat de organisatie duidelijk bij tot het streven naar duurzame ontwikkeling. Er zijn daarenboven nog verschillende nieuwe doelgroepen die kunnen worden bereikt. Twee voorbeelden worden via story-telling gegeven. Tot slot van dit rapport wordt gewezen op het belang van herkenbaarheid van de activiteiten en de producten van Oxfam Solidariteit -- Tweedehands. De consument verlangt immers niet alleen herkenbaarheid, maar ook betrouwbaarheid. Deelname aan het vernieuwde Solid{\textquoteright}R-labelschema is daar een belangrijk element in.},
  author       = {Mazijn, Bernard},
  keyword      = {maatschappelijk verantwoord ondernemen,levenscyclusanalyse,duurzame productie- en consumptiepatronen,duurzame ontwikkeling},
  language     = {dut},
  pages        = {1--15},
  publisher    = {Oxfam Solidariteit},
  title        = {Tweedehands = duurzaam},
  year         = {2014},
}