Ghent University Academic Bibliography

Advanced

Van de lerarenopleiding tot de onderwijspraktijk: een follow-up studie naar strategieën om leraren voor te bereiden op educatief ICT-gebruik

Jo Tondeur UGent, Natalie Pareja Roblin, Johan van Braak UGent and Joke Voogt (2014) TIJDSCHRIFT VOOR LERARENOPLEIDERS. 35(4). p.7-18
abstract
Het SQD-model (Synthesize Qualitative Data) presenteert effectieve strategieën voor het opleiden van toekomstige leraren op het gebied van educatief ICT-gebruik. Voorbeelden van strategieën die effectief bleken op basis van kwalitatieve studies zijn: het voorzien van rolmodellen, ruimte voor reflectie over de rol van ICT in onderwijs, en het ondersteunen van het ontwerpproces bij ICT-rijke lessen. In de studie die in dit artikel wordt besproken is door middel van semi-gestructureerde interviews nagegaan welke strategieën uit het SQD-model bij beginnende leraren een betekenis hebben gespeeld. Meer specifiek richten we ons op de strategieën die zich op het microniveau bevinden en concrete handvatten geven voor het opleiden van toekomstige leraren. Dezelfde leraren werden vier jaar eerder als laatstejaarsstudent bevraagd in een case studie over de plaats van ICT in hun lerarenopleiding. Nu ze zelf in de praktijk staan, blikken ze in deze follow-up studie terug op de rol de lerarenopleiding gespeeld heeft om hen voor te bereiden op educatief ICT-gebruik. De resultaten bevestigen dat het opleiden van studentleraren voor ICT-integratie nog in zijn kinderschoenen staat. Beginnende leraren stellen bijvoorbeeld dat lerarenopleiders er zelf onvoldoende in slagen een voorbeeldfunctie op te nemen. De beginnende leraren geven ook aan dat er onvoldoende aandacht is om te reflecteren over educatief ICT-gebruik en dat er weinig ondersteuning is in functie van het ontwerpen van ICT-rijke lessen. Tegelijk tonen de resultaten aan dat de lerarenopleiding er wel degelijk toe doet. Zo blijkt dat educatieve ICT-toepassingen die de betrokkenen in dit onderzoek tijdens hun opleiding inzetten, nog steeds gebruikt worden. Maar het voorbereiden van toekomstige leraren op educatief ICT-gebruik hangt volgens deze beginnende leraren nog voor een groot deel af van de individuele opleider. In de discussie van dit artikel bespreken we op welke wijze de didactische ICT-bekwaamheid op een meer systematische manier deel kan uitmaken van de lerarenopleiding.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
year
type
journalArticle (original)
publication status
published
subject
keyword
ICT, beginnende leraren, Lerarenopleiding, Technologie, SQD-model
journal title
TIJDSCHRIFT VOOR LERARENOPLEIDERS
TvLO
volume
35
issue
4
issue title
ICT in de lerarenopleiding
pages
7 - 18
ISSN
1876-4622
language
Dutch
UGent publication?
yes
classification
A4
copyright statement
I have transferred the copyright for this publication to the publisher
VABB id
c:vabb:391092
VABB type
VABB-1
id
5815758
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-5815758
date created
2015-01-23 10:04:24
date last changed
2017-07-24 12:38:05
@article{5815758,
  abstract     = {Het SQD-model (Synthesize Qualitative Data) presenteert effectieve strategie{\"e}n voor het opleiden van toekomstige leraren op het gebied van educatief ICT-gebruik. Voorbeelden van strategie{\"e}n die effectief bleken op basis van kwalitatieve studies zijn: het voorzien van rolmodellen, ruimte voor reflectie over de rol van ICT in onderwijs, en het ondersteunen van het ontwerpproces bij ICT-rijke lessen. In de studie die in dit artikel wordt besproken is door middel van semi-gestructureerde interviews nagegaan welke strategie{\"e}n uit het SQD-model bij beginnende leraren een betekenis hebben gespeeld. Meer specifiek richten we ons op de strategie{\"e}n die zich op het microniveau bevinden en concrete handvatten geven voor het opleiden van toekomstige leraren. Dezelfde leraren werden vier jaar eerder als laatstejaarsstudent bevraagd in een case studie over de plaats van ICT in hun lerarenopleiding. Nu ze zelf in de praktijk staan, blikken ze in deze follow-up studie terug op de rol de lerarenopleiding gespeeld heeft om hen voor te bereiden op educatief ICT-gebruik. De resultaten bevestigen dat het opleiden van studentleraren voor ICT-integratie nog in zijn kinderschoenen staat. Beginnende leraren stellen bijvoorbeeld dat lerarenopleiders er zelf onvoldoende in slagen een voorbeeldfunctie op te nemen. De beginnende leraren geven ook aan dat er onvoldoende aandacht is om te reflecteren over educatief ICT-gebruik en dat er weinig ondersteuning is in functie van het ontwerpen van ICT-rijke lessen. Tegelijk tonen de resultaten aan dat de lerarenopleiding er wel degelijk toe doet. Zo blijkt dat educatieve ICT-toepassingen die de betrokkenen in dit onderzoek tijdens hun opleiding inzetten, nog steeds gebruikt worden. Maar het voorbereiden van toekomstige leraren op educatief ICT-gebruik hangt volgens deze beginnende leraren nog voor een groot deel af van de individuele opleider. In de discussie van dit artikel bespreken we op welke wijze de didactische ICT-bekwaamheid op een meer systematische manier deel kan uitmaken van de lerarenopleiding.},
  author       = {Tondeur, Jo and Pareja Roblin, Natalie and van Braak, Johan and Voogt, Joke },
  issn         = {1876-4622},
  journal      = {TIJDSCHRIFT VOOR LERARENOPLEIDERS},
  keyword      = {ICT,beginnende leraren,Lerarenopleiding,Technologie,SQD-model},
  language     = {dut},
  number       = {4},
  pages        = {7--18},
  title        = {Van de lerarenopleiding tot de onderwijspraktijk: een follow-up studie naar strategie{\"e}n om leraren voor te bereiden op educatief ICT-gebruik},
  volume       = {35},
  year         = {2014},
}

Chicago
Tondeur, Jo, Natalie Pareja Roblin, Johan van Braak, and Joke Voogt. 2014. “Van De Lerarenopleiding Tot De Onderwijspraktijk: Een Follow-up Studie Naar Strategieën Om Leraren Voor Te Bereiden Op Educatief ICT-gebruik.” Tijdschrift Voor Lerarenopleiders 35 (4): 7–18.
APA
Tondeur, J., Pareja Roblin, N., van Braak, J., & Voogt, J. (2014). Van de lerarenopleiding tot de onderwijspraktijk: een follow-up studie naar strategieën om leraren voor te bereiden op educatief ICT-gebruik. TIJDSCHRIFT VOOR LERARENOPLEIDERS, 35(4), 7–18.
Vancouver
1.
Tondeur J, Pareja Roblin N, van Braak J, Voogt J. Van de lerarenopleiding tot de onderwijspraktijk: een follow-up studie naar strategieën om leraren voor te bereiden op educatief ICT-gebruik. TIJDSCHRIFT VOOR LERARENOPLEIDERS. 2014;35(4):7–18.
MLA
Tondeur, Jo, Natalie Pareja Roblin, Johan van Braak, et al. “Van De Lerarenopleiding Tot De Onderwijspraktijk: Een Follow-up Studie Naar Strategieën Om Leraren Voor Te Bereiden Op Educatief ICT-gebruik.” TIJDSCHRIFT VOOR LERARENOPLEIDERS 35.4 (2014): 7–18. Print.