Advanced search
1 file | 148.46 KB

Gender(en): over de constructie en deconstructie van gender bij Vlaamse jongeren

(2014) GPRC.
Editor
Spruyt Bram and (UGent)
Organization
Abstract
Gender(en). Verschillen tussen mannen en vrouwen vormen een gegeerd gespreksonderwerp. In deze gesprekken ligt de klemtoon vaak op genderongelijkheid alsook op verschillen bij volwassenen. In dit boek verleggen we de focus naar genderverschillen) bij jongeren. Gender(en). Genderverschillen zijn minstens ten dele sociaal geconstrueerd. Ze zijn het resultaat van gendersocialisatie waarbij meisjes en jongens opgevoed worden tot vrouwen en mannen. De genderidentiteit wordt verder geconstrueerd via alledaagse handelingen en sociale interacties. De adolescentie vormt daarbij een cruciale fase: grenzen worden afgetast en afgebakend. Via genderpraktijken worden verschillen gecreëerd tussen jongens en meisjes, welke niet te herleiden zijn tot natuurlijke of biologische verschillen. In dit boek schenken we aan beide processen –gender socialisatie en gender praktijken- aandacht. Dit boek werd gecoördineerd door het Jeugdonderzoeksplatform (JOP). Het omvat zowel bijdragen van onderzoekers binnen het JOP als bijdragen van externe onderzoekers. Onderzoekers uit diverse disciplines buigen zich over de genderverschillen in Vlaanderen op jeugdige leeftijd en de (de)constructie van gendergrenzen op vier domeinen: cultuur en vrijetijdsbesteding; onderwijs; politieke opvattingen en welzijn.
Keywords
jongeren, gender

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 148.46 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Bram, Spruyt, and Jessy Siongers, eds. 2014. “Gender(en): Over De Constructie En Deconstructie Van Gender Bij Vlaamse Jongeren.” Gprc. Leuven: Acco.
APA
Bram, S., & Siongers, J. (Eds.). (2014). Gender(en): over de constructie en deconstructie van gender bij Vlaamse jongeren. GPRC. Leuven: Acco.
Vancouver
1.
Bram S, Siongers J, editors. Gender(en): over de constructie en deconstructie van gender bij Vlaamse jongeren. GPRC. Leuven: Acco; 2014.
MLA
Bram, Spruyt, and Jessy Siongers, eds. “Gender(en): Over De Constructie En Deconstructie Van Gender Bij Vlaamse Jongeren.” GPRC 2014 : n. pag. Print.
@book{5788858,
  abstract     = {Gender(en). Verschillen tussen mannen en vrouwen vormen een gegeerd gespreksonderwerp. In deze gesprekken ligt de klemtoon vaak op genderongelijkheid alsook op verschillen bij volwassenen. In dit boek verleggen we de focus naar genderverschillen) bij jongeren. Gender(en). Genderverschillen zijn minstens ten dele sociaal geconstrueerd. Ze zijn het resultaat van gendersocialisatie waarbij meisjes en jongens opgevoed worden tot vrouwen en mannen. De genderidentiteit wordt verder geconstrueerd via alledaagse handelingen en sociale interacties. De adolescentie vormt daarbij een cruciale fase: grenzen worden afgetast en afgebakend. Via genderpraktijken worden verschillen gecreëerd tussen jongens en meisjes, welke niet te herleiden zijn tot natuurlijke of biologische verschillen. In dit boek schenken we aan beide processen –gender socialisatie en gender praktijken- aandacht. Dit boek werd gecoördineerd door het Jeugdonderzoeksplatform (JOP). Het omvat zowel bijdragen van onderzoekers binnen het JOP als bijdragen van externe onderzoekers. Onderzoekers uit diverse disciplines buigen zich over de genderverschillen in Vlaanderen op jeugdige leeftijd en de (de)constructie van gendergrenzen op vier domeinen: cultuur en vrijetijdsbesteding; onderwijs; politieke opvattingen en welzijn.},
  editor       = {Bram, Spruyt and Siongers, Jessy},
  isbn         = {9789033498039},
  keywords     = {jongeren,gender},
  language     = {dut},
  pages        = {352},
  publisher    = {Acco},
  series       = {GPRC},
  title        = {Gender(en): over de constructie en deconstructie van gender bij Vlaamse jongeren},
  url          = {https://www.acco.be/nl-be/items/9789033498039/Gender-en-},
  year         = {2014},
}