Advanced search
1 file | 1.00 MB Add to list

Artsen in de 'Groote Oorlog': een genderanalyse van de representatie van 'de arts' en het gewonde soldatenlichaam

(2014) HISTORICA. p.9-15
Author
Organization
Abstract
Artsen hadden tijdens de Eerste Wereldoorlog een ambigue positie. Enerzijds werkten ze dicht bij het front en kwamen ze direct in aanraking met de horror en de opwinding van de oorlogsvoering. Anderzijds waren ze geen ‘echte’ soldaten, omdat ze niet mochten deelnemen aan de strijd. In die zin beantwoordden ze niet geheel aan de cultureel verheven martiale mannelijkheid, welke gekenmerkt werd door een verheerlijking van het gewapend man-tegen-mangevecht, plichtsbesef, avontuur en militaire moed. De vraag stelt zich dan ook hoe zijzelf hun professionele identiteit formuleerden in relatie tot de heroïsche soldatenidentiteit. Dit artikel ondervraagt deze kwestie door middel van een discoursanalyse van de oorlogsgeschriften van Britse, Amerikaanse en Franse artsen, en dit aan de hand van een specifieke invalshoek: hun discours over gewonde lichamen en lichamelijkheid.
Keywords
doctors, the body, gender, first world war

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 1.00 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Van Wesemael, Fabian. “Artsen in De ‘Groote Oorlog’: Een Genderanalyse Van De Representatie Van ‘De Arts’ En Het Gewonde Soldatenlichaam.” HISTORICA 3 (2014): 9–15. Print.
APA
Van Wesemael, F. (2014). Artsen in de “Groote Oorlog”: een genderanalyse van de representatie van “de arts” en het gewonde soldatenlichaam. HISTORICA, (3), 9–15.
Chicago author-date
Van Wesemael, Fabian. 2014. “Artsen in De ‘Groote Oorlog’: Een Genderanalyse Van De Representatie Van ‘De Arts’ En Het Gewonde Soldatenlichaam.” Historica (3): 9–15.
Chicago author-date (all authors)
Van Wesemael, Fabian. 2014. “Artsen in De ‘Groote Oorlog’: Een Genderanalyse Van De Representatie Van ‘De Arts’ En Het Gewonde Soldatenlichaam.” Historica (3): 9–15.
Vancouver
1.
Van Wesemael F. Artsen in de “Groote Oorlog”: een genderanalyse van de representatie van “de arts” en het gewonde soldatenlichaam. HISTORICA. 2014;(3):9–15.
IEEE
[1]
F. Van Wesemael, “Artsen in de ‘Groote Oorlog’: een genderanalyse van de representatie van ‘de arts’ en het gewonde soldatenlichaam,” HISTORICA, no. 3, pp. 9–15, 2014.
@article{5749090,
  abstract     = {Artsen hadden tijdens de Eerste Wereldoorlog een ambigue positie. Enerzijds werkten ze dicht bij het front en kwamen ze direct in aanraking met de horror en de opwinding van de oorlogsvoering. Anderzijds waren ze geen ‘echte’ soldaten, omdat ze niet mochten deelnemen aan de strijd. In die zin beantwoordden ze niet geheel aan de cultureel verheven martiale mannelijkheid, welke gekenmerkt werd door een verheerlijking van het gewapend man-tegen-mangevecht, plichtsbesef, avontuur en militaire moed. De vraag stelt zich dan ook hoe zijzelf hun professionele identiteit formuleerden in relatie tot de heroïsche soldatenidentiteit. Dit artikel ondervraagt deze kwestie door middel van een discoursanalyse van de oorlogsgeschriften van Britse, Amerikaanse en Franse artsen, en dit aan de hand van een specifieke invalshoek: hun discours over gewonde lichamen en lichamelijkheid.},
  author       = {Van Wesemael, Fabian},
  issn         = {1382-3914},
  journal      = {HISTORICA},
  keywords     = {doctors,the body,gender,first world war},
  language     = {dut},
  number       = {3},
  pages        = {9--15},
  title        = {Artsen in de 'Groote Oorlog': een genderanalyse van de representatie van 'de arts' en het gewonde soldatenlichaam},
  year         = {2014},
}