Advanced search

Diepte-analyse van het effect van medische onderwijsvernieuwing op leerpatronen en kennisontwikkeling

Author
Organization
Abstract
Bij het bestuderen van leerpatronen blijkt uit vroeger onderzoek dat het vinden van voldoende gevoelige meetinstrumenten moeilijk is. Ook is er weinig recent onderzoek voorhanden in het medisch onderwijs. Wij kozen voor een aangepaste versie van de leerstijlenvragenlijst van Vermunt omdat deze benadering de complexiteit van leren goed in kaart brengt. Recent onderzoek toonde ook aan dat deze vragenlijst zeer goed motivationele en cognitieve elementen samenbrengt. Bij het bestuderen van kennisontwikkeling duikt het probleem op van de onvergelijkbaarheid van kennistoetsing in een conventioneel curriculum en een geïntegreerd contextuele leeromgeving. Hiervoor vonden we de Nederlandse interuniversitaire voortgangstoets, een geschikt instrument dat voldoende curriculumonafhankelijk het kennisniveau van studenten meet. Onderzoeksvragen: 1. Verandert curriculumvernieuwing leerpatronen bij studenten geneeskunde? 2. Reflecteren veranderingen in leerpatronen ook de verwachtingen van curriculumvernieuwing? 3. Veroorzaakt de implementatie van curriculumvernieuwing effecten op leerpatronen bij longitudinaal onderzoek? 4. Hoe is de invloed van verschillende curricula op kennisontwikkeling? Ad1: Dit wordt onderzocht in het 3e studiejaar van 3 verschillende curricula: conventioneel, geïntegreerd contextueel en probleemgeoriënteerd medisch curriculum. Op elk bestudeerd niveau zijn de verschillen duidelijk. Meetinstrument 1: Voortgangstoets Onderzoek 1: Impact van de transitie van een conventioneel naar een geïntegreerd contextueel medisch curriculum (GCC) op kennisontwikkeling. Onderzoeksvragen:
Keywords
leerpatronen, curriculumvernieuwing, kennisontwikkeling

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Van der Veken, Jos. 2008. “Diepte-analyse Van Het Effect Van Medische Onderwijsvernieuwing Op Leerpatronen En Kennisontwikkeling.” In NVMO-congres 2008, Abstracts, 131–131.
APA
Van der Veken, J. (2008). Diepte-analyse van het effect van medische onderwijsvernieuwing op leerpatronen en kennisontwikkeling. NVMO-congres 2008, Abstracts (pp. 131–131). Presented at the NVMO-congres 2008.
Vancouver
1.
Van der Veken J. Diepte-analyse van het effect van medische onderwijsvernieuwing op leerpatronen en kennisontwikkeling. NVMO-congres 2008, Abstracts. 2008. p. 131–131.
MLA
Van der Veken, Jos. “Diepte-analyse Van Het Effect Van Medische Onderwijsvernieuwing Op Leerpatronen En Kennisontwikkeling.” NVMO-congres 2008, Abstracts. 2008. 131–131. Print.
@inproceedings{523169,
  abstract     = {Bij het bestuderen van leerpatronen blijkt uit vroeger onderzoek dat het vinden van voldoende gevoelige meetinstrumenten moeilijk is. Ook is er weinig recent onderzoek voorhanden in het medisch onderwijs. Wij kozen voor een aangepaste versie van de leerstijlenvragenlijst van Vermunt omdat deze benadering de complexiteit van leren goed in kaart brengt. Recent onderzoek toonde ook aan dat deze vragenlijst zeer goed motivationele en cognitieve elementen samenbrengt.
Bij het bestuderen van kennisontwikkeling duikt het probleem op van de onvergelijkbaarheid van kennistoetsing in een conventioneel curriculum en een ge{\"i}ntegreerd contextuele leeromgeving.
Hiervoor vonden we de Nederlandse interuniversitaire voortgangstoets, een geschikt instrument dat voldoende curriculumonafhankelijk het kennisniveau van studenten meet.
Onderzoeksvragen: 1. Verandert curriculumvernieuwing leerpatronen bij studenten geneeskunde? 2. Reflecteren veranderingen in leerpatronen ook de verwachtingen van curriculumvernieuwing? 3. Veroorzaakt de implementatie van curriculumvernieuwing effecten op leerpatronen bij longitudinaal onderzoek? 4. Hoe is de invloed van verschillende curricula op kennisontwikkeling?
Ad1: Dit wordt onderzocht in het 3e studiejaar van 3 verschillende curricula: conventioneel, ge{\"i}ntegreerd contextueel en probleemgeori{\"e}nteerd medisch curriculum. Op elk bestudeerd niveau zijn de verschillen duidelijk.
Meetinstrument 1: Voortgangstoets
Onderzoek 1: Impact van de transitie van een conventioneel naar een ge{\"i}ntegreerd contextueel medisch curriculum (GCC) op kennisontwikkeling.
Onderzoeksvragen:},
  author       = {Van der Veken, Jos},
  booktitle    = {NVMO-congres 2008, Abstracts},
  language     = {dut},
  location     = {Egmond aan Zee, the Netherlands},
  pages        = {131--131},
  title        = {Diepte-analyse van het effect van medische onderwijsvernieuwing op leerpatronen en kennisontwikkeling},
  year         = {2008},
}