Ghent University Academic Bibliography

Advanced

Gesprek als grenservaring: een analyse van filosoferen met kinderen als pedagogisch project

Nancy Vansieleghem UGent (2006)
abstract
Filosofie is lange tijd allereerst een academische bezigheid geweest die zich ver weg hield van het publiek. Vandaag lijkt het publiek de filosofie niet langer te schuwen. Er is niet alleen de gretige toename van filosofieboeken in de boekhandel, de filosofiebijlagen in kranten, de filosofische cafés, de filosofische wandeling of de filosofisch consultatie, ook het onderwijs toont vandaag een opvallende belangstelling voor de filosofie. Opvallend is echter dat de filosofie met deze plotse publieke belangstelling ook een specifieke opdracht (of invulling) heeft gekregen, namelijk dat ze tot burgerzin zou leiden en een dam opwerpt tegen onze vereconomiseerde, prestatiegerichte maatschappij. In dit verband wordt in relatie tot opvoeding en onderwijs niet gesproken over wijsbegeerte en is men niet zozeer geïnteresseerd in een cultuurhistorisch overzicht van de filosofie, maar over filosoferen met kinderen en zoekt men naar allerlei werkvormen, leermiddelen en leerinhouden die ons doen nadenken over de zin van ons persoonlijke leven. Zin geven aan het eigen leven en dit samen met anderen is, zo zegt men, onmisbaar voor de sociale cohesie en voor de bevordering van burgerzin. Hoewel het voor de hand liggend zou zijn om te onderzoeken of de filosofie in de vorm van Filosoferen met Kinderen een adequaat middel is om de zin van het leven kritisch te bevragen en bij te sturen, zijn we in deze studie een andere weg gegaan. Het vertrekpunt van deze studie is niet wat is filosofie of hoe kunnen we filosofie vandaag in de school implementeren. De uitgangsvraag is eerder de volgende: wie zijn die `wij', wij voor wie filosofie in de vorm van levensoriëntatie van belang is ?, `wij' die discussiëren, praten en zelfs wetenschappelijk onderzoek willen opzetten over de juiste invulling van filosofie en over de juiste en meest adequate filosofie-indicatoren? Ongeacht of we nu voorstander of tegenstander zijn van Filosoferen met Kinderen, we vinden het vandaag allen belangrijk te reflecteren over de richting die we met ons leven uitgaan. Nu is het precies naar deze welwillendheid, de wil om over de zin van ons leven na te denken dat het `wij' verwijst en die we in deze studie willen in kaart brengen of portretteren.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
promoter
UGent and UGent
organization
year
type
dissertation (monograph)
subject
pages
310 pages
publisher
Universiteit Gent. Faculteit Psychologische en Pedagogische Wetenschappen
place of publication
Gent
language
Dutch
UGent publication?
yes
classification
D1
copyright statement
I have retained and own the full copyright for this publication
id
472572
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-472572
alternative location
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/000/996/633/RUG01-000996633_2010_0001_AC.pdf
date created
2007-08-27 20:58:20
date last changed
2009-09-28 13:05:02
@phdthesis{472572,
  abstract     = {Filosofie is lange tijd allereerst een academische bezigheid geweest die zich ver weg hield van het publiek. Vandaag lijkt het publiek de filosofie niet langer te schuwen. Er is niet alleen de gretige toename van filosofieboeken in de boekhandel, de filosofiebijlagen in kranten, de filosofische caf{\'e}s, de filosofische wandeling of de filosofisch consultatie, ook het onderwijs toont vandaag een opvallende belangstelling voor de filosofie. Opvallend is echter dat de filosofie met deze plotse publieke belangstelling ook een specifieke opdracht (of invulling) heeft gekregen, namelijk dat ze tot burgerzin zou leiden en een dam opwerpt tegen onze vereconomiseerde, prestatiegerichte maatschappij. In dit verband wordt in relatie tot opvoeding en onderwijs niet gesproken over wijsbegeerte en is men niet zozeer ge{\"i}nteresseerd in een cultuurhistorisch overzicht van de filosofie, maar over filosoferen met kinderen en zoekt men naar allerlei werkvormen, leermiddelen en leerinhouden die ons doen nadenken over de zin van ons persoonlijke leven. Zin geven aan het eigen leven en dit samen met anderen is, zo zegt men, onmisbaar voor de sociale cohesie en voor de bevordering van burgerzin. Hoewel het voor de hand liggend zou zijn om te onderzoeken of de filosofie in de vorm van Filosoferen met Kinderen een adequaat middel is om de zin van het leven kritisch te bevragen en bij te sturen, zijn we in deze studie een andere weg gegaan. Het vertrekpunt van deze studie is niet wat is filosofie of hoe kunnen we filosofie vandaag in de school implementeren. De uitgangsvraag is eerder de volgende: wie zijn die `wij', wij voor wie filosofie in de vorm van levensori{\"e}ntatie van belang is ?, `wij' die discussi{\"e}ren, praten en zelfs wetenschappelijk onderzoek willen opzetten over de juiste invulling van filosofie en over de juiste en meest adequate filosofie-indicatoren? Ongeacht of we nu voorstander of tegenstander zijn van Filosoferen met Kinderen, we vinden het vandaag allen belangrijk te reflecteren over de richting die we met ons leven uitgaan. Nu is het precies naar deze welwillendheid, de wil om over de zin van ons leven na te denken dat het `wij' verwijst en die we in deze studie willen in kaart brengen of portretteren.},
  author       = {Vansieleghem, Nancy},
  language     = {dut},
  pages        = {310},
  publisher    = {Universiteit Gent. Faculteit Psychologische en Pedagogische Wetenschappen},
  school       = {Ghent University},
  title        = {Gesprek als grenservaring: een analyse van filosoferen met kinderen als pedagogisch project},
  url          = {http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/000/996/633/RUG01-000996633\_2010\_0001\_AC.pdf},
  year         = {2006},
}

Chicago
Vansieleghem, Nancy. 2006. “Gesprek Als Grenservaring: Een Analyse Van Filosoferen Met Kinderen Als Pedagogisch Project”. Gent: Universiteit Gent. Faculteit Psychologische en Pedagogische Wetenschappen.
APA
Vansieleghem, N. (2006). Gesprek als grenservaring: een analyse van filosoferen met kinderen als pedagogisch project. Universiteit Gent. Faculteit Psychologische en Pedagogische Wetenschappen, Gent.
Vancouver
1.
Vansieleghem N. Gesprek als grenservaring: een analyse van filosoferen met kinderen als pedagogisch project. [Gent]: Universiteit Gent. Faculteit Psychologische en Pedagogische Wetenschappen; 2006.
MLA
Vansieleghem, Nancy. “Gesprek Als Grenservaring: Een Analyse Van Filosoferen Met Kinderen Als Pedagogisch Project.” 2006 : n. pag. Print.