Advanced search
1 file | 8.54 MB Add to list

Materiaalkundige optimalisatie van P-gelegeerde TRIP stalen Physical Metallurgy of P-Alloyed TRIP Steels

(2005)
Author
Promoter
B De Cooman
Organization
Abstract
Om de veiligheid en het comfort van de passagiers te verbeteren nam het gewicht van een voertuig de voorbije decennia steeds toe met een verhoging van het brandstofverbruik tot gevolg. Om deze gewichtstoename te beperken worden lichtgewicht materialen zoals Al of hoogsterkte stalen zoals TRIP en Dual Phase in toenemende mate aangewend in de automobiel-industrie. In dit werk wordt een nieuwe hoogsterkte staalsoort ontwikkeld op basis van de bestaande CMnAlSi analyse. Door toevoeging van P kan het gehalte Si en Al verminderd worden waardoor de verzinkbaarheid, belangrijk bij automobieltoepassingen, sterk verbetert. Het toevoegen van P resulteert in een grotere hoeveelheid restausteniet, verantwoordelijk voor het TRIP-effect, die stabiel blijft gedurende langere gloeitijden vergeleken met niet P-gelegeerde TRIP stalen. Het werd tevens bewezen dat Si in combinatie met P een synergetisch effect hebben op de sterkte-eigenschappen van het materiaal. Tevens werd in dit werk de restausteniet-martensiet transformatie bestudeerd aan de hand van een 1.8 %C staal. Gedetailleerde neutronen-diffractieproeven werden uitgevoerd om het verouderingsproces, d.i. het ontlaten van martensiet en de carbidevorming in kaart te brengen. Tijdens het ontlaten worden èta-carbiden gevormd die transformeren in Hägg-carbiden. De aanwezigheid van deze carbiden kon bevestigd worden door Transmissie Elektronen Microscopie.

Downloads

  • Barbe PhD.pdf
    • full text
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 8.54 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Barbé, Liesbeth. Materiaalkundige Optimalisatie van P-Gelegeerde TRIP Stalen Physical Metallurgy of P-Alloyed TRIP Steels. 2005, doi:1854/5785.
APA
Barbé, L. (2005). Materiaalkundige optimalisatie van P-gelegeerde TRIP stalen Physical Metallurgy of P-Alloyed TRIP Steels. https://doi.org/1854/5785
Chicago author-date
Barbé, Liesbeth. 2005. “Materiaalkundige Optimalisatie van P-Gelegeerde TRIP Stalen Physical Metallurgy of P-Alloyed TRIP Steels.” https://doi.org/1854/5785.
Chicago author-date (all authors)
Barbé, Liesbeth. 2005. “Materiaalkundige Optimalisatie van P-Gelegeerde TRIP Stalen Physical Metallurgy of P-Alloyed TRIP Steels.” doi:1854/5785.
Vancouver
1.
Barbé L. Materiaalkundige optimalisatie van P-gelegeerde TRIP stalen Physical Metallurgy of P-Alloyed TRIP Steels. 2005.
IEEE
[1]
L. Barbé, “Materiaalkundige optimalisatie van P-gelegeerde TRIP stalen Physical Metallurgy of P-Alloyed TRIP Steels,” 2005.
@phdthesis{472023,
  abstract     = {{Om de veiligheid en het comfort van de passagiers te verbeteren nam het gewicht van een voertuig de voorbije decennia steeds toe met een verhoging van het brandstofverbruik tot gevolg. Om deze gewichtstoename te beperken worden lichtgewicht materialen zoals Al of hoogsterkte stalen zoals TRIP en Dual Phase in toenemende mate aangewend in de automobiel-industrie. In dit werk wordt een nieuwe hoogsterkte staalsoort ontwikkeld op basis van de bestaande CMnAlSi analyse. Door toevoeging van P kan het gehalte Si en Al verminderd worden waardoor de verzinkbaarheid, belangrijk bij automobieltoepassingen, sterk verbetert. Het toevoegen van P resulteert in een grotere hoeveelheid restausteniet, verantwoordelijk voor het TRIP-effect, die stabiel blijft gedurende langere gloeitijden vergeleken met niet P-gelegeerde TRIP stalen. Het werd tevens bewezen dat Si in combinatie met P een synergetisch effect hebben op de sterkte-eigenschappen van het materiaal. Tevens werd in dit werk de restausteniet-martensiet transformatie bestudeerd aan de hand van een 1.8 %C staal. Gedetailleerde neutronen-diffractieproeven werden uitgevoerd om het verouderingsproces, d.i. het ontlaten van martensiet en de carbidevorming in kaart te brengen. Tijdens het ontlaten worden èta-carbiden gevormd die transformeren in Hägg-carbiden. De aanwezigheid van deze carbiden kon bevestigd worden door Transmissie Elektronen Microscopie.}},
  author       = {{Barbé, Liesbeth}},
  language     = {{und}},
  school       = {{Ghent University}},
  title        = {{Materiaalkundige optimalisatie van P-gelegeerde TRIP stalen Physical Metallurgy of P-Alloyed TRIP Steels}},
  url          = {{http://doi.org/1854/5785}},
  year         = {{2005}},
}

Altmetric
View in Altmetric