Advanced search
1 file | 4.85 MB Add to list

Museumarchitectuur van Centre Pompidou tot Tate Modern: verschuivingen in het artistieke begrip van openbaarheid en hun impact op het programma van het museum voor hedendaagse kunst

Wouter Davidts (UGent)
(2003)
Author
Promoter
(UGent)
Organization
Abstract
This dissertation remedies the lack of substantial discourse within architectural theory on the subject of museum architecture. It both weakens and nuances the popular provocation that museums need to be built 'for art.' It doesn't offer an architecture-critical discussion of recent museum buildings, but an art- and architecture-theoretical analysis of the museum institution. By means of an analysis of those artistic practices that have led a critical investigation of the conditions and modalities of art's public disclosure in the space of the museum, it demonstrates that the role and meaning of architecture in the museum does not lie within the recreation of the place of an artwork's origin, but rather in the signification of the place of its staging.
Dit proefschrift komt tegemoet aan het gebrek aan gedegen en kritisch discours binnen de architectuurtheorie over het onderwerp museumarchitectuur. Het ontkracht en nuanceert tegelijk de populaire stelling dat musea voor de kunst dienen gebouwd te worden. Het biedt daartoe geen architectuur-kritisch overzicht van recent gebouwde musea, maar een kunst- en architectuur-theoretische doorlichting van het museum als institutionele ruimte. Door middel van een analyse van enkele kunstenaarspraktijken die een kritisch onderzoek hebben gevoerd naar de condities en modaliteiten van de openbaarheid van de kunst in de ruimte van het museum, wordt aangetoond dat de rol en het belang van architectuur in het museum niet ligt in het (re)creëren van de plaats van oorsprong van de kunst, maar in het betekenis verlenen aan de plaats van opvoering.

Downloads

  • doctoraat def.pdf
    • full text
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 4.85 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Davidts, Wouter. “Museumarchitectuur Van Centre Pompidou Tot Tate Modern: Verschuivingen in Het Artistieke Begrip Van Openbaarheid En Hun Impact Op Het Programma Van Het Museum Voor Hedendaagse Kunst.” 2003 : n. pag. Print.
APA
Davidts, W. (2003). Museumarchitectuur van Centre Pompidou tot Tate Modern: verschuivingen in het artistieke begrip van openbaarheid en hun impact op het programma van het museum voor hedendaagse kunst. Universiteit Gent. Faculteit Ingenieurswetenschappen, Gent.
Chicago author-date
Davidts, Wouter. 2003. “Museumarchitectuur Van Centre Pompidou Tot Tate Modern: Verschuivingen in Het Artistieke Begrip Van Openbaarheid En Hun Impact Op Het Programma Van Het Museum Voor Hedendaagse Kunst”. Gent: Universiteit Gent. Faculteit Ingenieurswetenschappen.
Chicago author-date (all authors)
Davidts, Wouter. 2003. “Museumarchitectuur Van Centre Pompidou Tot Tate Modern: Verschuivingen in Het Artistieke Begrip Van Openbaarheid En Hun Impact Op Het Programma Van Het Museum Voor Hedendaagse Kunst”. Gent: Universiteit Gent. Faculteit Ingenieurswetenschappen.
Vancouver
1.
Davidts W. Museumarchitectuur van Centre Pompidou tot Tate Modern: verschuivingen in het artistieke begrip van openbaarheid en hun impact op het programma van het museum voor hedendaagse kunst. [Gent]: Universiteit Gent. Faculteit Ingenieurswetenschappen; 2003.
IEEE
[1]
W. Davidts, “Museumarchitectuur van Centre Pompidou tot Tate Modern: verschuivingen in het artistieke begrip van openbaarheid en hun impact op het programma van het museum voor hedendaagse kunst,” Universiteit Gent. Faculteit Ingenieurswetenschappen, Gent, 2003.
@phdthesis{471470,
  abstract     = {This dissertation remedies the lack of substantial discourse within architectural theory on the subject of museum architecture. It both weakens and nuances the popular provocation that museums need to be built 'for art.' It doesn't offer an architecture-critical discussion of recent museum buildings, but an art- and architecture-theoretical analysis of the museum institution. By means of an analysis of those artistic practices that have led a critical investigation of the conditions and modalities of art's public disclosure in the space of the museum, it demonstrates that the role and meaning of architecture in the museum does not lie within the recreation of the place of an artwork's origin, but rather in the signification of the place of its staging.},
  author       = {Davidts, Wouter},
  language     = {dut},
  pages        = {XV, 380},
  publisher    = {Universiteit Gent. Faculteit Ingenieurswetenschappen},
  school       = {Ghent University},
  title        = {Museumarchitectuur van Centre Pompidou tot Tate Modern: verschuivingen in het artistieke begrip van openbaarheid en hun impact op het programma van het museum voor hedendaagse kunst},
  url          = {http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/000/770/408/RUG01-000770408_2010_0001_AC.pdf},
  year         = {2003},
}