Advanced search

Heeft machismo een plaats op school? De effecten van traditionele genderrol-ideologie op schoolverbondenheid onderzocht

Ellen Huyge (UGent) , Dimitri Van Maele (UGent) and Mieke Van Houtte (UGent)
Author
Organization
Abstract
De mate waarin jongens zich thuis voelen op school, vormt een belangrijke verklaring voor hun slechtere schoolprestaties. Eerder onderzoek naar deze schoolverbondenheid bestudeerde echter nauwelijks vormen van masculiniteit die mogelijks het schoolleven hinderen. Deze studie onderzoekt het verband tussen traditionele genderrol ideologie als indicator van macho masculiniteit en schoolverbondenheid op basis van data van 6380 Vlaamse leerlingen uit 59 secundaire scholen. Hoewel het gaat om het effect van macho masculiniteit, kunnen ook meisjes traditionele genderrol ideeën hebben. Multilevel analyses tonen aan dat jongens en meisjes met een traditionele kijk op genderrollen minder schoolverbondenheid rapporteren. Deze ideologie wordt overigens dermate sterk gedeeld door schoolgenoten opdat we kunnen spreken van leerlingenculturen. Jongens en meisjes omringd door traditionele leerlingenculturen vertonen minder schoolverbondenheid.
Keywords
macho cultuur, macho masculiniteit, secundair onderwijs, gender

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Huyge, Ellen, Dimitri Van Maele, and Mieke Van Houtte. 2014. “Heeft Machismo Een Plaats Op School? De Effecten Van Traditionele Genderrol-ideologie Op Schoolverbondenheid Onderzocht.” In Dag Van De Sociologie 2014, Abstracts.
APA
Huyge, E., Van Maele, D., & Van Houtte, M. (2014). Heeft machismo een plaats op school? De effecten van traditionele genderrol-ideologie op schoolverbondenheid onderzocht. Dag van de Sociologie 2014, Abstracts. Presented at the Dag van de Sociologie 2014.
Vancouver
1.
Huyge E, Van Maele D, Van Houtte M. Heeft machismo een plaats op school? De effecten van traditionele genderrol-ideologie op schoolverbondenheid onderzocht. Dag van de Sociologie 2014, Abstracts. 2014.
MLA
Huyge, Ellen, Dimitri Van Maele, and Mieke Van Houtte. “Heeft Machismo Een Plaats Op School? De Effecten Van Traditionele Genderrol-ideologie Op Schoolverbondenheid Onderzocht.” Dag Van De Sociologie 2014, Abstracts. 2014. Print.
@inproceedings{4425632,
  abstract     = {De mate waarin jongens zich thuis voelen op school, vormt een belangrijke verklaring voor hun slechtere schoolprestaties. Eerder onderzoek naar deze schoolverbondenheid bestudeerde echter nauwelijks vormen van masculiniteit die mogelijks het schoolleven hinderen. Deze studie onderzoekt het verband tussen traditionele genderrol ideologie als indicator van macho masculiniteit en schoolverbondenheid op basis van data van 6380 Vlaamse leerlingen uit 59 secundaire scholen. Hoewel het gaat om het effect van macho masculiniteit, kunnen ook meisjes traditionele genderrol idee{\"e}n hebben. Multilevel analyses tonen aan dat jongens en meisjes met een traditionele kijk op genderrollen minder schoolverbondenheid rapporteren. Deze ideologie wordt overigens dermate sterk gedeeld door schoolgenoten opdat we kunnen spreken van leerlingenculturen. Jongens en meisjes omringd door traditionele leerlingenculturen vertonen minder schoolverbondenheid.},
  author       = {Huyge, Ellen and Van Maele, Dimitri and Van Houtte, Mieke},
  booktitle    = {Dag van de Sociologie 2014, Abstracts},
  language     = {eng},
  location     = {Antwerp, Belgium},
  title        = {Heeft machismo een plaats op school? De effecten van traditionele genderrol-ideologie op schoolverbondenheid onderzocht},
  year         = {2014},
}