Advanced search
1 file | 51.97 KB

Verloren gegaan maar toch nooit verloren geweest: de dubbele status van de Magnus-Rademaker Collectie

Author
Organization
Abstract
Zoals is vastgelegd in de FIAF ‘Code of Ethics’ hebben filmarchieven de taak om het (inter)nationale filmisch erfgoed te bewaren, te conserveren en op een verantwoorde manier aan het nageslacht door te geven. Over het algemeen wordt onder het filmisch erfgoed cultureel filmisch erfgoed verstaan – in de traditielijn van de cinema gedefinieerd als voornaamste tentoonstellingsvorm van filmbeelden geprojecteerd op het witte doek in een donkere zaal voor een betalend publiek. Medische films vormen in deze context een zekere uitdaging voor filmarchieven als cultureel erfgoedinstellingen omdat zij niet tot de kerncollectie behoren. Of toch? Hoe om te gaan met deze collecties, die niet deel uitmaken van cultureel filmisch erfgoed in nauwere zin maar bijna een orphan-status innemen? In het volgende zal de waarde van de Magnus-Rademaker collectie vanuit twee verschillende perspectieven worden belicht: het filmarchief-perspectief en het neurowetenschappelijk oogpunt. En de vraag zal worden gesteld welk synergie-effect de samenkomst van beide disciplines heeft voor de betekenis van de collectie in verband met haar (her)ontdekking. De auteurs maken daarvoor gebruik van de methode van een alternerende montage: de eerste twee paragrafen benadrukken de toestand vóór de samenkomst van de disciplines, paragraaf drie beschrijft het moment van de (her)ontdekking, gevolgd door de situatie na het ontmoetingsmoment in de paragrafen vier en vijf.
Keywords
film heritage, film archives, medical films, media history, film history, medical history, neuroscience, silent film, the Netherlands

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 51.97 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Hielscher, Eva, and Peter Koehler. 2013. “Verloren Gegaan Maar Toch Nooit Verloren Geweest: De Dubbele Status Van De Magnus-Rademaker Collectie.” Ed. Ivo Blom and Bregt Lameris. Tijdschrift Voor Mediageschiedenis 16 (1): 102–107.
APA
Hielscher, E., & Koehler, P. (2013). Verloren gegaan maar toch nooit verloren geweest: de dubbele status van de Magnus-Rademaker Collectie. (I. Blom & B. Lameris, Eds.)TIJDSCHRIFT VOOR MEDIAGESCHIEDENIS, 16(1), 102–107.
Vancouver
1.
Hielscher E, Koehler P. Verloren gegaan maar toch nooit verloren geweest: de dubbele status van de Magnus-Rademaker Collectie. Blom I, Lameris B, editors. TIJDSCHRIFT VOOR MEDIAGESCHIEDENIS. Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid; 2013;16(1):102–7.
MLA
Hielscher, Eva, and Peter Koehler. “Verloren Gegaan Maar Toch Nooit Verloren Geweest: De Dubbele Status Van De Magnus-Rademaker Collectie.” Ed. Ivo Blom & Bregt Lameris. TIJDSCHRIFT VOOR MEDIAGESCHIEDENIS 16.1 (2013): 102–107. Print.
@article{4343844,
  abstract     = {Zoals is vastgelegd in de FIAF ‘Code of Ethics’ hebben filmarchieven de taak om het (inter)nationale filmisch erfgoed te bewaren, te conserveren en op een verantwoorde manier aan het nageslacht door te geven. Over het algemeen wordt onder het filmisch erfgoed cultureel filmisch erfgoed verstaan – in de traditielijn van de cinema gedefinieerd als voornaamste tentoonstellingsvorm van filmbeelden geprojecteerd op het witte doek in een donkere zaal voor een betalend publiek. Medische films vormen in deze context een zekere uitdaging voor filmarchieven als cultureel erfgoedinstellingen omdat zij niet tot de kerncollectie behoren. Of toch? Hoe om te gaan met deze collecties, die niet deel uitmaken van cultureel filmisch erfgoed in nauwere zin maar bijna een orphan-status innemen? In het volgende zal de waarde van de Magnus-Rademaker collectie vanuit twee verschillende perspectieven worden belicht: het filmarchief-perspectief en het neurowetenschappelijk oogpunt. En de vraag zal worden gesteld welk synergie-effect de samenkomst van beide disciplines heeft voor de betekenis van de collectie in verband met haar (her)ontdekking. De auteurs maken daarvoor gebruik van de methode van een alternerende montage: de eerste twee paragrafen benadrukken de toestand vóór de samenkomst van de disciplines, paragraaf drie beschrijft het moment van de (her)ontdekking, gevolgd door de situatie na het ontmoetingsmoment in de paragrafen vier en vijf.},
  author       = {Hielscher, Eva and Koehler, Peter},
  editor       = {Blom, Ivo and Lameris, Bregt},
  issn         = {2213-7653},
  journal      = {TIJDSCHRIFT VOOR MEDIAGESCHIEDENIS},
  keywords     = {film heritage,film archives,medical films,media history,film history,medical history,neuroscience,silent film,the Netherlands},
  language     = {dut},
  number       = {1},
  pages        = {102--107},
  publisher    = {Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid},
  title        = {Verloren gegaan maar toch nooit verloren geweest: de dubbele status van de Magnus-Rademaker Collectie},
  volume       = {16},
  year         = {2013},
}