Advanced search
1 file | 2.11 MB Add to list

Scenario’s voor woonlocatiebeleid in Vlaanderen: criteria en doorrekening

Paul Arts (UGent) , Kobe Boussauw (UGent) and Isabelle Loris
(2014) RUIMTE & MAATSCHAPPIJ. 5(4). p.8-31
Author
Organization
Abstract
Current population growth rates in Flanders and Brussels are expected to lead to an increasing demand in the housing market. In quantitative terms, the currently available stock of construction land can easily meet such a demand. However, still undeveloped parcels are often remote, far removed from the labour market and other facilities, in locations where new housing is expected to further deteriorate the landscape while perhaps also posing a threat to the water system. The study on which this article reports proposes a number of criteria for regional residential planning, after which a number of development scenarios are built. Of the two most promising scenarios (called "guiding models" in the study), the first one is aimed at transit oriented development, while the second one attempts to minimize the overall traffic production through strengthening spatial proximity features. Ultimately, both models are combined into one scenario, which serves as input for the selection of areas of compaction in the forthcoming Spatial Policy Plan for Flanders.
De huidige bevolkingsgroei in Vlaanderen en Brussel zal naar verwachting leiden tot een toenemende vraag op de woningmarkt. In kwantitatieve termen kan de huidige beschikbare voorraad bouwgrond moeiteloos aan deze toenemende vraag voldoen. Daar staat tegenover dat de nog onbebouwde percelen vaak afgelegen zijn, ver verwijderd van de arbeidsmarkt en voorzieningen, op locaties waar woningbouw het landschap wellicht verder zou aantasten en een potentiële bedreiging vormt voor de waterhuishouding. De studie waarover dit artikel rapporteert stelt een aantal criteria op voor regionale woonlocatieplanning en bouwt daar een reeks scenario’s rond. De twee meestbelovende van deze scenario’s (hierna “sturingsmodellen” genoemd) richten zich enerzijds op op het openbaar vervoer geënte knooppuntontwikkeling, en anderzijds op het minimaliseren van de verkeersproductie door in te zetten op het versterken van de ruimtelijke nabijheid. Uiteindelijk worden beide modellen gecombineerd tot één scenario, dat als input dient voor het selecteren van verdichtingsruimtes in het in opmaak zijnde Beleidsplan Ruimte Vlaanderen.
Keywords
woonmarkten, land use-transport interaction, woonlocatiebeleid, ruimte-mobiliteit-interactie, residential location planning, residential markets

Downloads

  • artikel Sturingsmodellen voor het wonen resubmitted.pdf
    • full text
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 2.11 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Arts, Paul, Kobe Boussauw, and Isabelle Loris. “Scenario’s Voor Woonlocatiebeleid in Vlaanderen: Criteria En Doorrekening.” RUIMTE & MAATSCHAPPIJ 5.4 (2014): 8–31. Print.
APA
Arts, P., Boussauw, K., & Loris, I. (2014). Scenario’s voor woonlocatiebeleid in Vlaanderen: criteria en doorrekening. RUIMTE & MAATSCHAPPIJ, 5(4), 8–31.
Chicago author-date
Arts, Paul, Kobe Boussauw, and Isabelle Loris. 2014. “Scenario’s Voor Woonlocatiebeleid in Vlaanderen: Criteria En Doorrekening.” Ruimte & Maatschappij 5 (4): 8–31.
Chicago author-date (all authors)
Arts, Paul, Kobe Boussauw, and Isabelle Loris. 2014. “Scenario’s Voor Woonlocatiebeleid in Vlaanderen: Criteria En Doorrekening.” Ruimte & Maatschappij 5 (4): 8–31.
Vancouver
1.
Arts P, Boussauw K, Loris I. Scenario’s voor woonlocatiebeleid in Vlaanderen: criteria en doorrekening. RUIMTE & MAATSCHAPPIJ. 2014;5(4):8–31.
IEEE
[1]
P. Arts, K. Boussauw, and I. Loris, “Scenario’s voor woonlocatiebeleid in Vlaanderen: criteria en doorrekening,” RUIMTE & MAATSCHAPPIJ, vol. 5, no. 4, pp. 8–31, 2014.
@article{4193373,
  abstract     = {Current population growth rates in Flanders and Brussels are expected to lead to an increasing demand in the housing market. In quantitative terms, the currently available stock of construction land can easily meet such a demand. However, still undeveloped parcels are often remote, far removed from the labour market and other facilities, in locations where new housing is expected to further deteriorate the landscape while perhaps also posing a threat to the water system. The study on which this article reports proposes a number of criteria for regional residential planning, after which a number of development scenarios are built. Of the two most promising scenarios (called "guiding models" in the study), the first one is aimed at transit oriented development, while the second one attempts to minimize the overall traffic production through strengthening spatial proximity features. Ultimately, both models are combined into one scenario, which serves as input for the selection of areas of compaction in the forthcoming Spatial Policy Plan for Flanders.},
  author       = {Arts, Paul and Boussauw, Kobe and Loris, Isabelle},
  issn         = {2032-8427},
  journal      = {RUIMTE & MAATSCHAPPIJ},
  keywords     = {woonmarkten,land use-transport interaction,woonlocatiebeleid,ruimte-mobiliteit-interactie,residential location planning,residential markets},
  language     = {dut},
  number       = {4},
  pages        = {8--31},
  title        = {Scenario’s voor woonlocatiebeleid in Vlaanderen: criteria en doorrekening},
  volume       = {5},
  year         = {2014},
}