Advanced search
Add to list

EMSOC syntheserapport: tools en richtlijnen voor het meten van sociale mediageletterdheid: jongeren en de opvoedingsstijlen van hun ouders

Elke Boudry (UGent) , Hadewijch Vanwynsberghe (UGent) and Pieter Verdegem (UGent)
(2013) p.1-22
Author
Organization
Abstract
Heel wat onderzoek focust op de mogelijkheden en bedreigingen van sociale media voor jongeren (Livingstone, 2008; O'Keeffe & Clarke-Pearson, 2011). Minder aandacht gaat uit naar hoe jongeren daadwerkelijk omgaan met deze media en hun ontwikkeling van sociale mediageletterdheid. In het kader van het IWT SBO-project EMSOC werd de afgelopen jaren onderzoek verricht naar hoe jongeren de voordelen verbonden aan sociale media maximaliseren en hoe ze de nadelen minimaliseren. Om deze beslissingen op een zelfstandige en betrouwbare manier te kunnen nemen, moeten zij beschikken over de nodige vaardigheden en competenties. Dit zijn aspecten die vallen onder wat wij sociale mediageletterdheid noemen (Vanwynsberghe & Verdegem, forthcoming). Dit syntheserapport integreert bevindingen en vaststellingen uit de gevoerde onderzoeken gericht op het sociale mediagebruik van jongeren. Het geeft een overzicht van de onderzoeksmethoden die we hanteren om sociale mediageletterdheid van jongeren beter te kunnen meten en begrijpen. Daarnaast gaat dit rapport in op de rol die opvoedingsstijlen van ouders speelt in de ontwikkeling van sociale mediageletterdheid van hun kinderen.
Keywords
social media, parental mediation, social media literacy

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Boudry, Elke, et al. EMSOC Syntheserapport: Tools En Richtlijnen Voor Het Meten van Sociale Mediageletterdheid: Jongeren En de Opvoedingsstijlen van Hun Ouders. 2013, pp. 1–22.
APA
Boudry, E., Vanwynsberghe, H., & Verdegem, P. (2013). EMSOC syntheserapport: tools en richtlijnen voor het meten van sociale mediageletterdheid: jongeren en de opvoedingsstijlen van hun ouders.
Chicago author-date
Boudry, Elke, Hadewijch Vanwynsberghe, and Pieter Verdegem. 2013. “EMSOC Syntheserapport: Tools En Richtlijnen Voor Het Meten van Sociale Mediageletterdheid: Jongeren En de Opvoedingsstijlen van Hun Ouders.”
Chicago author-date (all authors)
Boudry, Elke, Hadewijch Vanwynsberghe, and Pieter Verdegem. 2013. “EMSOC Syntheserapport: Tools En Richtlijnen Voor Het Meten van Sociale Mediageletterdheid: Jongeren En de Opvoedingsstijlen van Hun Ouders.”
Vancouver
1.
Boudry E, Vanwynsberghe H, Verdegem P. EMSOC syntheserapport: tools en richtlijnen voor het meten van sociale mediageletterdheid: jongeren en de opvoedingsstijlen van hun ouders. 2013. p. 1–22.
IEEE
[1]
E. Boudry, H. Vanwynsberghe, and P. Verdegem, “EMSOC syntheserapport: tools en richtlijnen voor het meten van sociale mediageletterdheid: jongeren en de opvoedingsstijlen van hun ouders.” pp. 1–22, 2013.
@misc{4159447,
  abstract     = {{Heel wat onderzoek focust op de mogelijkheden en bedreigingen van sociale media voor jongeren (Livingstone, 2008; O'Keeffe & Clarke-Pearson, 2011). Minder aandacht gaat uit naar hoe jongeren daadwerkelijk omgaan met deze media en hun ontwikkeling van sociale mediageletterdheid. In het kader van het IWT SBO-project EMSOC werd de afgelopen jaren onderzoek verricht naar hoe jongeren de voordelen verbonden aan sociale media maximaliseren en hoe ze de nadelen minimaliseren. Om deze beslissingen op een zelfstandige en betrouwbare manier te kunnen nemen, moeten zij beschikken over de nodige vaardigheden en competenties. Dit zijn aspecten die vallen onder wat wij sociale mediageletterdheid noemen (Vanwynsberghe & Verdegem, forthcoming). Dit syntheserapport integreert bevindingen en vaststellingen uit de gevoerde onderzoeken gericht op het sociale mediagebruik van jongeren. Het geeft een overzicht van de onderzoeksmethoden die we hanteren om sociale mediageletterdheid van jongeren beter te kunnen meten en begrijpen. Daarnaast gaat dit rapport in op de rol die opvoedingsstijlen van ouders speelt in de ontwikkeling van sociale mediageletterdheid van hun kinderen.}},
  author       = {{Boudry, Elke and Vanwynsberghe, Hadewijch and Verdegem, Pieter}},
  keywords     = {{social media,parental mediation,social media literacy}},
  language     = {{dut}},
  pages        = {{1--22}},
  title        = {{EMSOC syntheserapport: tools en richtlijnen voor het meten van sociale mediageletterdheid: jongeren en de opvoedingsstijlen van hun ouders}},
  year         = {{2013}},
}