Advanced search
1 file | 4.28 MB Add to list

Interetnische interacties in studierichtingenvan het secundair onderwijs: een etnografische studie in België

Lore Van Praag (UGent) , Mieke Van Houtte (UGent) , Simon Boone (UGent) and Peter Stevens (UGent)
Author
Organization
Abstract
De laatste decennia werd de relatie tussen etnische schoolcompositie en interetnische interacties reeds vaker aangehaald in het integratiedebat. Toch werd er relatief weinig aandacht besteed aan de rol van de structuur van het onderwijssysteem. Het Vlaams onderwijssysteem, ook wel beter bekend als het watervalsysteem, groepeert leerlingen samen in verschillende onderwijs- en studierichtingen (ASO, KSO, TSO en BSO). Deze richtingen bereiden leerlingen voor op verschillende toekomstmogelijkheden en biedt hen andere toekomstperspectieven. Men wou leerlingen groeperen naargelang hun capaciteiten en interesses maar tegelijkertijd ontstond er een ongelijke verdeling van deze leerlingen naargelang hun socio-economische en etnische achtergrond. In deze studie zullen we dieper ingaan op de interetnische interactiepatronen die gevonden werden in verschillende studie- en onderwijsrichtingen. Deze resultaten zijn gebaseerd op etnografische observaties en semigestructureerde interviews in drie multi-etnische secundaire scholen in een Vlaamse stad. Onze bevindingen tonen aan dat er verschillende patronen werden gevonden in de hoogst gewaardeerde studierichtingen in het ASO, de minder gewaardeerde studierichtingen in het ASO en alle TSO- richtingen en, als laatste, het BSO. Door de specifieke etnische samenstellingen van deze klassen en de verschillende toekomstperspectieven die samenhangen met deze richtingen, konden er drie soorten van interetnische interacties onderscheiden worden: ‘vredevolle co-existentie’, ‘interetnisch contact’ en ‘conflict’. De etnische klassamenstelling leek belangrijk voor leerlingen hun etnische identificatie, respect voor hun etnische identiteit en de culturele en economische bedreigingen die leerlingen ervaren.
Keywords
etnografie, interetnische relaties, secundair onderwijs, onderwijssystemen, migratie

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 4.28 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Van Praag, Lore, Mieke Van Houtte, Simon Boone, et al. “Interetnische Interacties in Studierichtingenvan Het Secundair Onderwijs: Een Etnografische Studie in België.” TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT & ONDERWIJSBELEID 2012-2013.5 (2013): 330–339. Print.
APA
Van Praag, L., Van Houtte, M., Boone, S., & Stevens, P. (2013). Interetnische interacties in studierichtingenvan het secundair onderwijs: een etnografische studie in België. TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT & ONDERWIJSBELEID, 2012-2013(5), 330–339.
Chicago author-date
Van Praag, Lore, Mieke Van Houtte, Simon Boone, and Peter Stevens. 2013. “Interetnische Interacties in Studierichtingenvan Het Secundair Onderwijs: Een Etnografische Studie in België.” Tijdschrift Voor Onderwijsrecht & Onderwijsbeleid 2012-2013 (5): 330–339.
Chicago author-date (all authors)
Van Praag, Lore, Mieke Van Houtte, Simon Boone, and Peter Stevens. 2013. “Interetnische Interacties in Studierichtingenvan Het Secundair Onderwijs: Een Etnografische Studie in België.” Tijdschrift Voor Onderwijsrecht & Onderwijsbeleid 2012-2013 (5): 330–339.
Vancouver
1.
Van Praag L, Van Houtte M, Boone S, Stevens P. Interetnische interacties in studierichtingenvan het secundair onderwijs: een etnografische studie in België. TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT & ONDERWIJSBELEID. die Keure; 2013;2012-2013(5):330–9.
IEEE
[1]
L. Van Praag, M. Van Houtte, S. Boone, and P. Stevens, “Interetnische interacties in studierichtingenvan het secundair onderwijs: een etnografische studie in België,” TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT & ONDERWIJSBELEID, vol. 2012–2013, no. 5, pp. 330–339, 2013.
@article{4125058,
  abstract     = {De laatste decennia werd de relatie tussen etnische schoolcompositie en interetnische interacties reeds vaker aangehaald in het integratiedebat. Toch werd er relatief weinig aandacht besteed aan de rol van de structuur van het onderwijssysteem. Het Vlaams onderwijssysteem, ook wel beter bekend als het watervalsysteem, groepeert leerlingen samen in verschillende onderwijs- en studierichtingen (ASO, KSO, TSO en BSO). Deze richtingen bereiden leerlingen voor op verschillende toekomstmogelijkheden en biedt hen andere toekomstperspectieven. Men wou leerlingen groeperen naargelang hun capaciteiten en interesses maar tegelijkertijd ontstond er een ongelijke verdeling van deze leerlingen naargelang hun socio-economische en etnische achtergrond. In deze studie zullen we dieper ingaan op de interetnische interactiepatronen die gevonden werden in verschillende studie- en onderwijsrichtingen. Deze resultaten zijn gebaseerd op etnografische observaties en semigestructureerde interviews in drie multi-etnische secundaire scholen in een Vlaamse stad. Onze bevindingen tonen aan dat er verschillende patronen werden gevonden in de hoogst gewaardeerde studierichtingen in het ASO, de minder gewaardeerde studierichtingen in het ASO en alle TSO- richtingen en, als laatste, het BSO. Door de specifieke etnische samenstellingen van deze klassen en de verschillende toekomstperspectieven die samenhangen met deze richtingen, konden er drie soorten van interetnische interacties onderscheiden worden: ‘vredevolle co-existentie’, ‘interetnisch contact’ en ‘conflict’. De etnische klassamenstelling leek belangrijk voor leerlingen hun etnische identificatie, respect voor hun etnische identiteit en de culturele en economische bedreigingen die leerlingen ervaren.},
  author       = {Van Praag, Lore and Van Houtte, Mieke and Boone, Simon and Stevens, Peter},
  issn         = {0778-0443},
  journal      = {TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT & ONDERWIJSBELEID},
  keywords     = {etnografie,interetnische relaties,secundair onderwijs,onderwijssystemen,migratie},
  language     = {dut},
  number       = {5},
  pages        = {330--339},
  publisher    = {die Keure},
  title        = {Interetnische interacties in studierichtingenvan het secundair onderwijs: een etnografische studie in België},
  volume       = {2012-2013},
  year         = {2013},
}