Advanced search
Add to list

Overkwalificatie en sociale stress: de invloed van scholing en overkwalificatie op depressie

Susan Lagaert (UGent)
Author
Organization
Abstract
Op basis van de multilevel-analyse van data van de derde ronde van de European Social Survey (2006) (n=11.545) gaat deze studie in op de invloed van opleidingsniveau en overkwalificatie op symptomen van depressiviteit. Aangeleerde effectiviteit wordt opgenomen als mediator van deze relaties. Deze bijdrage is zo één van de eerste sociologische studies die bestudeert of en hoe overeducatie een effect heeft op de mentale gezondheid. Uit de resultaten blijkt dat overgekwalificeerde werknemers meer symptomen van depressiviteit rapporteren dan werknemers die niet overgekwalificeerd zijn. Tertiair opgeleiden vertonen minder symptomen van depressiviteit dan personen die geen tertiair diploma hebben. Aangeleerde effectiviteit medieert beide relaties. Deze studie gaat in tegen het ‘educatie als fundamentele oorzaak’-paradigma. Hoewel aanhangers er (impliciet of expliciet) van uitgaan dat educatie enkel positieve gevolgen voor de mentale gezondheid heeft, zijn de grotere prevalentie van overkwalificatie bij hooggeschoolden en de negatieve effecten van overeducatie op de mentale gezondheid hiermee in strijd.

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Lagaert, Susan. “Overkwalificatie En Sociale Stress: De Invloed Van Scholing En Overkwalificatie Op Depressie.” Dag Van De Sociologie (DVDS - 2013), Abstracts. 2013. Print.
APA
Lagaert, S. (2013). Overkwalificatie en sociale stress: de invloed van scholing en overkwalificatie op depressie. Dag van de sociologie (DVDS - 2013), Abstracts. Presented at the Dag van de Sociologie 2013.
Chicago author-date
Lagaert, Susan. 2013. “Overkwalificatie En Sociale Stress: De Invloed Van Scholing En Overkwalificatie Op Depressie.” In Dag Van De Sociologie (DVDS - 2013), Abstracts.
Chicago author-date (all authors)
Lagaert, Susan. 2013. “Overkwalificatie En Sociale Stress: De Invloed Van Scholing En Overkwalificatie Op Depressie.” In Dag Van De Sociologie (DVDS - 2013), Abstracts.
Vancouver
1.
Lagaert S. Overkwalificatie en sociale stress: de invloed van scholing en overkwalificatie op depressie. Dag van de sociologie (DVDS - 2013), Abstracts. 2013.
IEEE
[1]
S. Lagaert, “Overkwalificatie en sociale stress: de invloed van scholing en overkwalificatie op depressie,” in Dag van de sociologie (DVDS - 2013), Abstracts, Nijmegen, Nederland, 2013.
@inproceedings{4119678,
  abstract     = {Op basis van de multilevel-analyse van data van de derde ronde van de European Social Survey (2006) (n=11.545) gaat deze studie in op de invloed van opleidingsniveau en overkwalificatie op symptomen van depressiviteit. Aangeleerde effectiviteit wordt opgenomen als mediator van deze relaties. Deze bijdrage is zo één van de eerste sociologische studies die bestudeert of en hoe overeducatie een effect heeft op de mentale gezondheid. Uit de resultaten blijkt dat overgekwalificeerde werknemers meer symptomen van depressiviteit rapporteren dan werknemers die niet overgekwalificeerd zijn. Tertiair opgeleiden vertonen minder symptomen van depressiviteit dan personen die geen tertiair diploma hebben. Aangeleerde effectiviteit medieert beide relaties. Deze studie gaat in tegen het ‘educatie als fundamentele oorzaak’-paradigma. Hoewel aanhangers er (impliciet of expliciet) van uitgaan dat educatie enkel positieve gevolgen voor de mentale gezondheid heeft, zijn de grotere prevalentie van overkwalificatie bij hooggeschoolden en de negatieve effecten van overeducatie op de mentale gezondheid hiermee in strijd.},
  author       = {Lagaert, Susan},
  booktitle    = {Dag van de sociologie (DVDS - 2013), Abstracts},
  language     = {dut},
  location     = {Nijmegen, Nederland},
  title        = {Overkwalificatie en sociale stress: de invloed van scholing en overkwalificatie op depressie},
  year         = {2013},
}