Advanced search
1 file | 241.18 KB Add to list

Drie generaties documentaire literatuur: theorie en voorgeschiedenis van de experimentele documentaire

Thijs Festjens (UGent) and Gunther Martens (UGent)
Author
Organization
Abstract
In dit artikel nemen we Nikolaus Millers poëtica van de documentaire literatuur als vertrekpunt om na te gaan in welke mate heterogene literaire genres van documentair materiaal gebruikmaken. Vervolgens schetsen we aan de hand van Bill Nichols’ visuele documentaire types de drie historische tendensen die sinds het begin van de vorige eeuw de documentaire literatuur kenmerken. Om deze drie historische tendensen adequaat met Nichols’ documentaire types te kunnen vergelijken, biedt vooral de Duitstalige context een geschikt kader, aangezien de documentaire golven daar het meest geprononceerd zijn. In het verdere verloop van het artikel wordt dan middels een veeleer pragmatische benadering zowel op genrekwesties, tekstkenmerken, als poëticale inzichten van nieuwere vormen van documentaire literatuur ingegaan, waarbij opnieuw voor een overwegend Duitstalige invalshoek gekozen wordt. Het voornemen is om een bijdrage te leveren die de gewijzigde status van het documentaire (na 2000, de ‘derde’ generatie) aantoont op basis van de voorgeschiedenis ervan, de twee vroegere generaties. Het korte bestek van deze bijdrage indachtig worden nieuwe documentaire tendensen in het theater grotendeels buiten beschouwing gelaten.
Keywords
Rainald Goetz, Walter Kempowski, W.G. Sebald, Alexander Kluge, Erika Runge, Heinar Kipphardt, Rolf Hochhuth, Peter Weiss, Egon Erwin Kisch, Kurt Tucholsky, documentaire literatuur, Nikolaus Geyrhalter, Werner Herzog, Michael Moore, Dziga Vertov, Benjamin von Stückrad-Barre, Moritz von Uslar, Joris Ivens, Christian Kracht

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 241.18 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Festjens, Thijs, and Gunther Martens. “Drie Generaties Documentaire Literatuur: Theorie En Voorgeschiedenis Van De Experimentele Documentaire.” Ed. Arnout De Cleene. CAHIER VOOR LITERATUURWETENSCHAP 5 (2013): 135–153. Print.
APA
Festjens, T., & Martens, G. (2013). Drie generaties documentaire literatuur: theorie en voorgeschiedenis van de experimentele documentaire. (A. De Cleene, Ed.)CAHIER VOOR LITERATUURWETENSCHAP, 5, 135–153.
Chicago author-date
Festjens, Thijs, and Gunther Martens. 2013. “Drie Generaties Documentaire Literatuur: Theorie En Voorgeschiedenis Van De Experimentele Documentaire.” Ed. Arnout De Cleene. Cahier Voor Literatuurwetenschap 5: 135–153.
Chicago author-date (all authors)
Festjens, Thijs, and Gunther Martens. 2013. “Drie Generaties Documentaire Literatuur: Theorie En Voorgeschiedenis Van De Experimentele Documentaire.” Ed. Arnout De Cleene. Cahier Voor Literatuurwetenschap 5: 135–153.
Vancouver
1.
Festjens T, Martens G. Drie generaties documentaire literatuur: theorie en voorgeschiedenis van de experimentele documentaire. De Cleene A, editor. CAHIER VOOR LITERATUURWETENSCHAP. 2013;5:135–53.
IEEE
[1]
T. Festjens and G. Martens, “Drie generaties documentaire literatuur: theorie en voorgeschiedenis van de experimentele documentaire,” CAHIER VOOR LITERATUURWETENSCHAP, vol. 5, pp. 135–153, 2013.
@article{4119109,
  abstract     = {In dit artikel nemen we Nikolaus Millers poëtica van de documentaire literatuur als vertrekpunt om na te gaan in welke mate heterogene literaire genres van documentair materiaal gebruikmaken. Vervolgens schetsen we aan de hand van Bill Nichols’ visuele documentaire types de drie historische tendensen die sinds het begin van de vorige eeuw de documentaire literatuur kenmerken. Om deze drie historische tendensen adequaat met Nichols’ documentaire types te kunnen vergelijken, biedt vooral de Duitstalige context een geschikt kader, aangezien de documentaire golven daar het meest geprononceerd zijn.  In het verdere verloop van het artikel wordt dan middels een veeleer pragmatische benadering zowel op genrekwesties, tekstkenmerken, als poëticale inzichten van nieuwere vormen van documentaire literatuur ingegaan, waarbij opnieuw voor een overwegend Duitstalige invalshoek gekozen wordt. Het voornemen is om een bijdrage te leveren die de gewijzigde status van het documentaire (na 2000, de ‘derde’ generatie) aantoont op basis van de voorgeschiedenis ervan, de twee vroegere generaties. Het korte bestek van deze bijdrage indachtig worden nieuwe documentaire tendensen in het theater grotendeels buiten beschouwing gelaten.},
  author       = {Festjens, Thijs and Martens, Gunther},
  editor       = {De Cleene, Arnout},
  issn         = {2294-1193},
  journal      = {CAHIER VOOR LITERATUURWETENSCHAP},
  keywords     = {Rainald Goetz,Walter Kempowski,W.G. Sebald,Alexander Kluge,Erika Runge,Heinar Kipphardt,Rolf Hochhuth,Peter Weiss,Egon Erwin Kisch,Kurt Tucholsky,documentaire literatuur,Nikolaus Geyrhalter,Werner Herzog,Michael Moore,Dziga Vertov,Benjamin von Stückrad-Barre,Moritz von Uslar,Joris Ivens,Christian Kracht},
  language     = {dut},
  pages        = {135--153},
  title        = {Drie generaties documentaire literatuur: theorie en voorgeschiedenis van de experimentele documentaire},
  volume       = {5},
  year         = {2013},
}