Advanced search
Add to list

Taalideologie op school: twee onderzoeksvelden geïntegreerd

Author
Organization
Abstract
Sociale interacties en stratificatie zijn bepalend voor hoe mensen met taal omspringen. Ook op school heeft het talenbeleid een belangrijke invloed op de leerlingen. Deze paper introduceert sociolinguïstisch onderzoek in het schooleffectenonderzoek. Een overzicht van de inzichten uit beide domeinen toont hoe de twee onderzoeksvelden elkaar kunnen complementeren. Sociolinguïstisch onderzoek is vooral kwalitatief van aard en heeft er baat bij bekeken te worden door een CIPO-bril. Op die manier vindt een nieuw methodologische kijk zijn ingang in het veld. Voor het schooleffectenonderzoek anderszijds, is taal dan weer onontgonnen terrein. De twee onderzoeksvelden worden samengebracht in een conceptueel model voor de studie van het effect van schoolpraktijken inzake taal op cognitieve en non-cognitieve leerlingenuitkomsten.
Keywords
leerlingenuitkomsten, taalideologie, schooleffectenonderzoek

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Van Der Wildt, Anouk, et al. “Taalideologie Op School: Twee Onderzoeksvelden Geïntegreerd.” Onderwijs Research Dagen, Abstracts, 2013.
APA
Van Der Wildt, A., Van Houtte, M., & Van Avermaet, P. (2013). Taalideologie op school: twee onderzoeksvelden geïntegreerd. In Onderwijs research dagen, Abstracts. Brussel, België.
Chicago author-date
Van Der Wildt, Anouk, Mieke Van Houtte, and Piet Van Avermaet. 2013. “Taalideologie Op School: Twee Onderzoeksvelden Geïntegreerd.” In Onderwijs Research Dagen, Abstracts.
Chicago author-date (all authors)
Van Der Wildt, Anouk, Mieke Van Houtte, and Piet Van Avermaet. 2013. “Taalideologie Op School: Twee Onderzoeksvelden Geïntegreerd.” In Onderwijs Research Dagen, Abstracts.
Vancouver
1.
Van Der Wildt A, Van Houtte M, Van Avermaet P. Taalideologie op school: twee onderzoeksvelden geïntegreerd. In: Onderwijs research dagen, Abstracts. 2013.
IEEE
[1]
A. Van Der Wildt, M. Van Houtte, and P. Van Avermaet, “Taalideologie op school: twee onderzoeksvelden geïntegreerd,” in Onderwijs research dagen, Abstracts, Brussel, België, 2013.
@inproceedings{4108778,
  abstract     = {{Sociale interacties en stratificatie zijn bepalend voor hoe mensen met taal omspringen. Ook op school heeft het talenbeleid een belangrijke invloed op de leerlingen. Deze paper introduceert sociolinguïstisch onderzoek in het schooleffectenonderzoek. Een overzicht van de inzichten uit beide domeinen toont hoe de twee onderzoeksvelden elkaar kunnen complementeren. Sociolinguïstisch onderzoek is vooral kwalitatief van aard en heeft er baat bij bekeken te worden door een CIPO-bril. Op die manier vindt een nieuw methodologische kijk zijn ingang in het veld. Voor het schooleffectenonderzoek anderszijds, is taal dan weer onontgonnen terrein. De twee onderzoeksvelden worden samengebracht in een conceptueel model voor de studie van het effect van schoolpraktijken inzake taal op cognitieve en non-cognitieve leerlingenuitkomsten.}},
  author       = {{Van Der Wildt, Anouk and Van Houtte, Mieke and Van Avermaet, Piet}},
  booktitle    = {{Onderwijs research dagen, Abstracts}},
  keywords     = {{leerlingenuitkomsten,taalideologie,schooleffectenonderzoek}},
  language     = {{dut}},
  location     = {{Brussel, België}},
  title        = {{Taalideologie op school: twee onderzoeksvelden geïntegreerd}},
  year         = {{2013}},
}