Advanced search
1 file | 348.99 KB Add to list

Beïnvloedende factoren van ouderbetrokkenheid: een empirische studie in traditionele en methodescholen

(2012) PEDAGOGISCHE STUDIEN. 89(4). p.207-224
Author
Organization
Abstract
De zoektocht naar beïnvloedende factoren van ouderbetrokkenheid is zowel relevant voor onderzoek als voor praktijk. Deze studie gaat na in welke mate oudercognities samenhangen met verschillende vormen van ouderbetrokkenheid. Daarbij wordt ook aandacht besteed aan de invloed van gezinskenmerken en het onderwijstype van de school van het kind. Hiertoe werd een vragenlijst afgenomen van 691 ouders van leerlingen uit de derde graad van het lager onderwijs, van wie 207 ouders verbonden aan een methodeschool en 484 ouders verbonden aan een traditionele school. De resultaten tonen de significante invloed van oudercognities aan, in het bijzonder de perceptie van ouders over de leraar en de school. Ook blijken ouders uit methodescholen in sterkere mate betrokken bij het onderwijs van hun kind dan ouders uit traditionele scholen. De betrokkenheid van laatstgenoemden wordt sterker beïnvloed door de aanmoedigingen tot betrokkenheid door de leraar. Deze bevindingen bevestigen de cruciale rol van de leraar en de school in het gehele proces van ouderbetrokkenheid.
Influencing factors of parental involvement: an empirical study in traditional and method schools. The search for influencing factors of parental involvement is of relevance from an empirical as well as a practical point of view. This study examines the association between parental cognitions and different forms of parental involvement. Particular attention is given to the influence of family background variables and the school type of the child. A questionnaire is administered to a sample of 691 parents of third-grade pupils in primary education, from which 207 parents are related to a method school and 484 parents to a traditional school. The results yield a significant influence of parental cognitions, which is particularly valid for the perception of the teacher and the school. Parents from method schools are also been found to be more involved than parents from traditional schools. However, the involvement of last mentioned parents is influenced more strongly by the teacher's encouragement to involvement. These findings confirm the crucial role of teachers and schools in the whole process of parental involvement.
Keywords
CHILDRENS EDUCATION, ACHIEVEMENT, FAMILY, ELEMENTARY, MODEL, PARTNERSHIPS, PREDICTORS, HOMEWORK, PROGRAM, CHOICE

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 348.99 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Ghysens, Lien, and Johan van Braak. “Beïnvloedende Factoren van Ouderbetrokkenheid: Een Empirische Studie in Traditionele En Methodescholen.” PEDAGOGISCHE STUDIEN, vol. 89, no. 4, 2012, pp. 207–24.
APA
Ghysens, L., & van Braak, J. (2012). Beïnvloedende factoren van ouderbetrokkenheid: een empirische studie in traditionele en methodescholen. PEDAGOGISCHE STUDIEN, 89(4), 207–224.
Chicago author-date
Ghysens, Lien, and Johan van Braak. 2012. “Beïnvloedende Factoren van Ouderbetrokkenheid: Een Empirische Studie in Traditionele En Methodescholen.” PEDAGOGISCHE STUDIEN 89 (4): 207–24.
Chicago author-date (all authors)
Ghysens, Lien, and Johan van Braak. 2012. “Beïnvloedende Factoren van Ouderbetrokkenheid: Een Empirische Studie in Traditionele En Methodescholen.” PEDAGOGISCHE STUDIEN 89 (4): 207–224.
Vancouver
1.
Ghysens L, van Braak J. Beïnvloedende factoren van ouderbetrokkenheid: een empirische studie in traditionele en methodescholen. PEDAGOGISCHE STUDIEN. 2012;89(4):207–24.
IEEE
[1]
L. Ghysens and J. van Braak, “Beïnvloedende factoren van ouderbetrokkenheid: een empirische studie in traditionele en methodescholen,” PEDAGOGISCHE STUDIEN, vol. 89, no. 4, pp. 207–224, 2012.
@article{4088883,
  abstract     = {De zoektocht naar beïnvloedende factoren van ouderbetrokkenheid is zowel relevant voor onderzoek als voor praktijk. Deze studie gaat na in welke mate oudercognities samenhangen met verschillende vormen van ouderbetrokkenheid. Daarbij wordt ook aandacht besteed aan de invloed van gezinskenmerken en het onderwijstype van de school van het kind. Hiertoe werd een vragenlijst afgenomen van 691 ouders van leerlingen uit de derde graad van het lager onderwijs, van wie 207 ouders verbonden aan een methodeschool en 484 ouders verbonden aan een traditionele school. De resultaten tonen de significante invloed van oudercognities aan, in het bijzonder de perceptie van ouders over de leraar en de school. Ook blijken ouders uit methodescholen in sterkere mate betrokken bij het onderwijs van hun kind dan ouders uit traditionele scholen. De betrokkenheid van laatstgenoemden wordt sterker beïnvloed door de aanmoedigingen tot betrokkenheid door de leraar. Deze bevindingen bevestigen de cruciale rol van de leraar en de school in het gehele proces van ouderbetrokkenheid.},
  author       = {Ghysens, Lien and van Braak, Johan},
  issn         = {0165-0645},
  journal      = {PEDAGOGISCHE STUDIEN},
  keywords     = {CHILDRENS EDUCATION,ACHIEVEMENT,FAMILY,ELEMENTARY,MODEL,PARTNERSHIPS,PREDICTORS,HOMEWORK,PROGRAM,CHOICE},
  language     = {dut},
  number       = {4},
  pages        = {207--224},
  title        = {Beïnvloedende factoren van ouderbetrokkenheid: een empirische studie in traditionele en methodescholen},
  volume       = {89},
  year         = {2012},
}

Web of Science
Times cited: