Advanced search
2 files | 361.82 KB Add to list

Het profiel van onderwijsonderzoekers en hun opvattingen over samenwerking met de onderwijspraktijk

Johan van Braak (UGent) and Ruben Vanderlinde (UGent)
(2012) PEDAGOGISCHE STUDIEN. 89(6). p.364-376
Author
Organization
Abstract
De impact van onderwijsonderzoek is de laatste jaren steeds meer zelf object van onderzoek geworden. Verschillende studies laten zien dat onderzoeksresultaten de praktijk te weinig bereiken en scholen onvoldoende aanzetten tot veranderingen die gebaseerd zijn op wetenschappelijke bewijskracht. Eén van de sleutels tot praktijkverbetering is een versterkte samenwerking tussen onderzoekers en practici. Dat practici voorstander zijn van een intensere samenwerking met onderzoekers is alom geweten, maar over de opvattingen van onderwijsonderzoekers hierover is minder bekend. De huidige bijdrage wil hieraan tegemoet komen door te onderzoeken hoe onderwijsonderzoekers denken over zichzelf, over de rollen van onderwijsonderzoek en over samenwerking met de praktijk. Hiertoe werden vragenlijstgegevens verzameld bij 199 Vlaamse en Nederlandse onderwijs onderzoekers. Naast instrumentontwikkeling gaat deze verkennende studie in op het profiel van de onderwijsonderzoeker in Vlaanderen en Nederland. Vervolgens wordt stilgestaan bij de opvattingen over samenwerking met de praktijk en worden deze opvattingen in relatie gebracht met achtergrondkenmerken van de onderzoekers. In de discussie wordt stil gestaan bij de vraag of opvattingen van onderzoekers over samenwerking met de praktijk voldoende in overeenstemming zijn met de huidige context waarbinnen onderzoekers zich professioneel bewegen.

Downloads

  • (...).txt
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • text/x-matlab
    • |
    • 3.41 KB
  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 358.40 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
van Braak, Johan, and Ruben Vanderlinde. “Het Profiel Van Onderwijsonderzoekers En Hun Opvattingen over Samenwerking Met De Onderwijspraktijk.” PEDAGOGISCHE STUDIEN 89.6 (2012): 364–376. Print.
APA
van Braak, J., & Vanderlinde, R. (2012). Het profiel van onderwijsonderzoekers en hun opvattingen over samenwerking met de onderwijspraktijk. PEDAGOGISCHE STUDIEN, 89(6), 364–376.
Chicago author-date
van Braak, Johan, and Ruben Vanderlinde. 2012. “Het Profiel Van Onderwijsonderzoekers En Hun Opvattingen over Samenwerking Met De Onderwijspraktijk.” Pedagogische Studien 89 (6): 364–376.
Chicago author-date (all authors)
van Braak, Johan, and Ruben Vanderlinde. 2012. “Het Profiel Van Onderwijsonderzoekers En Hun Opvattingen over Samenwerking Met De Onderwijspraktijk.” Pedagogische Studien 89 (6): 364–376.
Vancouver
1.
van Braak J, Vanderlinde R. Het profiel van onderwijsonderzoekers en hun opvattingen over samenwerking met de onderwijspraktijk. PEDAGOGISCHE STUDIEN. 2012;89(6):364–76.
IEEE
[1]
J. van Braak and R. Vanderlinde, “Het profiel van onderwijsonderzoekers en hun opvattingen over samenwerking met de onderwijspraktijk,” PEDAGOGISCHE STUDIEN, vol. 89, no. 6, pp. 364–376, 2012.
@article{4088830,
  abstract     = {De impact van onderwijsonderzoek is de laatste jaren steeds meer zelf object van onderzoek geworden. Verschillende studies laten zien dat onderzoeksresultaten de praktijk te weinig bereiken en scholen onvoldoende aanzetten tot veranderingen die gebaseerd zijn op wetenschappelijke bewijskracht. Eén van de sleutels tot praktijkverbetering is een versterkte samenwerking tussen onderzoekers en practici. Dat practici voorstander zijn van een intensere samenwerking met onderzoekers is alom geweten, maar over de opvattingen van onderwijsonderzoekers hierover is minder bekend. De huidige bijdrage wil hieraan tegemoet komen door te onderzoeken hoe onderwijsonderzoekers denken over zichzelf, over de rollen van onderwijsonderzoek en over samenwerking met de praktijk. Hiertoe werden vragenlijstgegevens verzameld bij 199 Vlaamse en Nederlandse onderwijs onderzoekers. Naast instrumentontwikkeling gaat deze verkennende studie in op het profiel van de onderwijsonderzoeker in Vlaanderen en Nederland. Vervolgens wordt stilgestaan bij de opvattingen over samenwerking met de praktijk en worden deze opvattingen in relatie gebracht met achtergrondkenmerken van de onderzoekers. In de discussie wordt stil gestaan bij de vraag of opvattingen van onderzoekers over samenwerking met de praktijk voldoende in overeenstemming zijn met de huidige context waarbinnen onderzoekers zich professioneel bewegen.},
  author       = {van Braak, Johan and Vanderlinde, Ruben},
  issn         = {0165-0645},
  journal      = {PEDAGOGISCHE STUDIEN},
  language     = {dut},
  number       = {6},
  pages        = {364--376},
  title        = {Het profiel van onderwijsonderzoekers en hun opvattingen over samenwerking met de onderwijspraktijk},
  volume       = {89},
  year         = {2012},
}

Web of Science
Times cited: