Advanced search
Add to list

'Gender' terugbrengen in de genderkloof: genderidentiteit integreren in onderzoek rond genderdifferentieel presteren

Wendelien Vantieghem (UGent) , Mieke Van Houtte (UGent) and Hans Vermeersch (UGent)
Author
Organization
Project
Procrustes
Abstract
Onderzoek naar de genderkloof probeert het differentieel presteren van jongens en meisjes in het onderwijs te verklaren. Verschillende theorieën worden hiervoor gebruikt, waaronder de mannelijkheidstheorie. In deze presentatie wordt de geschiedenis van onderzoek naar de genderkloof in onderwijs en problemen met de mannelijkheidstheorie besproken. Genderidentiteit verwijst naar de mate waarin iemand zichzelf als mannelijk of vrouwelijk beschouwt. We tonen aan hoe beide onderzoeksvelden elkaar kunnen complementeren en bespreken de schaarse literatuur die beide velden reeds combineert. Mogelijke onderzoeksvragen, pluspunten en bijdrages van genderidentiteitstheorie aan onderzoek naar de genderkloof worden besproken.
Keywords
gender identity, masculinity theory, educational gender gap

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Vantieghem, Wendelien, Mieke Van Houtte, and Hans Vermeersch. “‘Gender’ Terugbrengen in De Genderkloof: Genderidentiteit Integreren in Onderzoek Rond Genderdifferentieel Presteren.” ORD: Onderwijs Research Dagen, Abstracts. 2013. Print.
APA
Vantieghem, W., Van Houtte, M., & Vermeersch, H. (2013). “Gender” terugbrengen in de genderkloof: genderidentiteit integreren in onderzoek rond genderdifferentieel presteren. ORD: Onderwijs Research Dagen, Abstracts. Presented at the ORD: Onderwijs Research Dagen.
Chicago author-date
Vantieghem, Wendelien, Mieke Van Houtte, and Hans Vermeersch. 2013. “‘Gender’ Terugbrengen in De Genderkloof: Genderidentiteit Integreren in Onderzoek Rond Genderdifferentieel Presteren.” In ORD: Onderwijs Research Dagen, Abstracts.
Chicago author-date (all authors)
Vantieghem, Wendelien, Mieke Van Houtte, and Hans Vermeersch. 2013. “‘Gender’ Terugbrengen in De Genderkloof: Genderidentiteit Integreren in Onderzoek Rond Genderdifferentieel Presteren.” In ORD: Onderwijs Research Dagen, Abstracts.
Vancouver
1.
Vantieghem W, Van Houtte M, Vermeersch H. “Gender” terugbrengen in de genderkloof: genderidentiteit integreren in onderzoek rond genderdifferentieel presteren. ORD: Onderwijs Research Dagen, Abstracts. 2013.
IEEE
[1]
W. Vantieghem, M. Van Houtte, and H. Vermeersch, “‘Gender’ terugbrengen in de genderkloof: genderidentiteit integreren in onderzoek rond genderdifferentieel presteren,” in ORD: Onderwijs Research Dagen, Abstracts, Etterbeek, 2013.
@inproceedings{3234356,
  abstract     = {Onderzoek naar de genderkloof probeert het differentieel presteren van jongens en meisjes in het onderwijs te verklaren. Verschillende theorieën worden hiervoor gebruikt, waaronder de mannelijkheidstheorie. In deze presentatie wordt de geschiedenis van onderzoek naar de genderkloof in onderwijs en problemen met de mannelijkheidstheorie besproken. Genderidentiteit verwijst naar de mate waarin iemand zichzelf als mannelijk of vrouwelijk beschouwt. We tonen aan hoe beide onderzoeksvelden elkaar kunnen complementeren en bespreken de schaarse literatuur die beide velden reeds combineert. Mogelijke onderzoeksvragen, pluspunten en bijdrages van genderidentiteitstheorie aan onderzoek naar de genderkloof worden besproken.},
  author       = {Vantieghem, Wendelien and Van Houtte, Mieke and Vermeersch, Hans},
  booktitle    = {ORD: Onderwijs Research Dagen, Abstracts},
  keywords     = {gender identity,masculinity theory,educational gender gap},
  language     = {dut},
  location     = {Etterbeek},
  title        = {'Gender' terugbrengen in de genderkloof: genderidentiteit integreren in onderzoek rond genderdifferentieel presteren},
  year         = {2013},
}