Advanced search
1 file | 437.55 KB

Inclusief proces of beleidsmarketing? Het nieuwe Beleidsplan Ruimte Vlaanderen

Kobe Boussauw (UGent) and Luuk Boelens (UGent)
Author
Organization
Abstract
Sinds de bevoegdheid voor ruimtelijke ordening in België aan de regionale overheden werd toegewezen, heeft zich in het Vlaamse gewest een planningsdynamiek ontwikkeld die in 1997 uitmondde in een overkoepelend ruimtelijk beleidsplan dat door de meeste betrokken overheden gerespecteerd werd. Vijftien jaar later zien we echter dat het oorspronkelijke engagement uitgehold is, en dat het lopende proces dat moet leiden tot de goedkeuring van een nieuw beleidsplan er maar moeilijk in slaagt om geloofwaardigheid op te bouwen buiten het selecte gezelschap van de betrokken partners. Wij stellen dat de in het buitenland geleende methodiek van strategische ruimtelijke planning vandaag ingezet wordt om het huidige beleid een aura van duurzaamheid te verschaffen, terwijl allerhande ontwikkelingen die door diverse maatschappelijke actoren als ruimtelijk ingrijpend of problematisch worden erkend, buiten het proces worden gehouden. We illustreren dit aan de hand van enkele representatieve voorbeelden.

Downloads

  • Boussauw - Boelens paper .pdf
    • full text
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 437.55 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Boussauw, Kobe, and Luuk Boelens. 2013. “Inclusief Proces of Beleidsmarketing? Het Nieuwe Beleidsplan Ruimte Vlaanderen.” In Planning Is Niet Waarde-n-loos : Gebundelde Papers En Bijdragen Aan De PlanDag 2013, Proceedings, ed. Stephan Reniers, Friedel Filius, Caroline Uittenbroek, Elke Vanempten, and Geiske Bouma, 277–286. Stichting Planologische Discussiedagen.
APA
Boussauw, K., & Boelens, L. (2013). Inclusief proces of beleidsmarketing? Het nieuwe Beleidsplan Ruimte Vlaanderen. In S. Reniers, F. Filius, C. Uittenbroek, E. Vanempten, & G. Bouma (Eds.), Planning is niet waarde-n-loos : gebundelde papers en bijdragen aan de PlanDag 2013, Proceedings (pp. 277–286). Presented at the Planning is niet waarde-n-loos : gebundelde papers en bijdragen aan de PlanDag 2013, Stichting Planologische Discussiedagen.
Vancouver
1.
Boussauw K, Boelens L. Inclusief proces of beleidsmarketing? Het nieuwe Beleidsplan Ruimte Vlaanderen. In: Reniers S, Filius F, Uittenbroek C, Vanempten E, Bouma G, editors. Planning is niet waarde-n-loos : gebundelde papers en bijdragen aan de PlanDag 2013, Proceedings. Stichting Planologische Discussiedagen; 2013. p. 277–86.
MLA
Boussauw, Kobe, and Luuk Boelens. “Inclusief Proces of Beleidsmarketing? Het Nieuwe Beleidsplan Ruimte Vlaanderen.” Planning Is Niet Waarde-n-loos : Gebundelde Papers En Bijdragen Aan De PlanDag 2013, Proceedings. Ed. Stephan Reniers et al. Stichting Planologische Discussiedagen, 2013. 277–286. Print.
@inproceedings{3223282,
  abstract     = {Sinds de bevoegdheid voor ruimtelijke ordening in Belgi{\"e} aan de regionale overheden werd toegewezen, heeft zich in het Vlaamse gewest een planningsdynamiek ontwikkeld die in 1997 uitmondde in een overkoepelend ruimtelijk beleidsplan dat door de meeste betrokken overheden gerespecteerd werd. Vijftien jaar later zien we echter dat het oorspronkelijke engagement uitgehold is, en dat het lopende proces dat moet leiden tot de goedkeuring van een nieuw beleidsplan er maar moeilijk in slaagt om geloofwaardigheid op te bouwen buiten het selecte gezelschap van de betrokken partners. Wij stellen dat de in het buitenland geleende methodiek van strategische ruimtelijke planning vandaag ingezet wordt om het huidige beleid een aura van duurzaamheid te verschaffen, terwijl allerhande ontwikkelingen die door diverse maatschappelijke actoren als ruimtelijk ingrijpend of problematisch worden erkend, buiten het proces worden gehouden. We illustreren dit aan de hand van enkele representatieve voorbeelden.},
  author       = {Boussauw, Kobe and Boelens, Luuk},
  booktitle    = {Planning is niet waarde-n-loos : gebundelde papers en bijdragen aan de PlanDag 2013, Proceedings},
  editor       = {Reniers, Stephan and Filius, Friedel and Uittenbroek, Caroline and Vanempten, Elke and Bouma, Geiske},
  isbn         = {9789081921701},
  language     = {dut},
  location     = {Antwerpen},
  pages        = {277--286},
  publisher    = {Stichting Planologische Discussiedagen},
  title        = {Inclusief proces of beleidsmarketing? Het nieuwe Beleidsplan Ruimte Vlaanderen},
  year         = {2013},
}