Advanced search
1 file | 183.01 KB Add to list

Gatekeeper of curator? De rol van sociale media in de berichtgeving over de Arabische Lente in de tv-journaals van VRT en VTM

Author
Organization
Abstract
In deze studie gaan we na in welke mate de nieuwsberichtgeving van de mainstream-media over de Arabische Lente blijk geeft van een kentering in de journalistieke praktijken van nieuwsselectie. Waren er in de berichtgeving indicaties van een verschuiving van de ‘journalist als gatekeeper’ naar de ‘journalist als curator’? Om deze vraag te beantwoorden, opteerden we voor een multimethodische analyse van het televisienieuws van de Vlaamse openbare omroep VRT en de commerciële omroep VTM. In een eerste fase voerden we een kwantitatieve inhoudsanalyse uit op alle nieuwsitems over de Arabische Lente in de zevenuurjournaals van de zenders één (VRT) en VTM, die werden uitgezonden van 1 januari tot 31 maart 2011. In totaal gaat het om 238 nieuwsitems (VRT: 152; VTM: 86). De inhoudsanalyse concentreerde zich op het bronnengebruik in de nieuwsitems. In een tweede fase voerden we een diepgaandere analyse uit op die nieuwsitems waarin gebruik gemaakt werd van sociale media als nieuwsbron. We bestudeerden de manier waarop de journalisten de sociale media in hun reportages verwerkten en de betrouwbaarheid en authenticiteit ervan duidden. Tot slot voerden we diepte-interviews met de buitenlandjournalisten op de nieuwsredacties van VRT en VTM: per redactie werden twee interviews afgenomen. We peilden naar hun percepties over het belang en de problemen van sociale media als nieuwsbron in de journalistieke berichtgeving over de Arabische Lente. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de berichtgeving over de Arabische Lente nog steeds in ruime mate bepaald werd door de klassieke nieuwsbronnen: de wereldnieuwsagentschappen (vnl. Reuters en APTN) en buitenlandse media (vnl. BBC). Wanneer user-generated content getoond wordt (vnl. beelden van YouTube), gaat het bijna uitsluitend om fragmenten die door de nieuwsagentschappen werden aangeleverd. Uit de kwalitatieve analyse en diepte-interviews blijkt dat twijfels over de authenticiteit en betrouwbaarheid de buitenlandjournalisten er nog vaak van weerhouden om zelf sociale media als nieuwsbron te verwerken in hun reportages. De bevindingen van ons onderzoek nuanceren de idee dat sociale media leiden tot fundamentele veranderingen in de journalistieke praktijken van nieuwsselectie. Althans voor wat de televisiejournalistiek betreft, zien we dat de wereldnieuwsagentschappen en internationale media dominant blijven als nieuwsbron voor de buitenlandse berichtgeving en dat klassieke routines en mechanismen van gatekeeping ook het gebruik van sociale media als nieuwsbron blijven bepalen.
Keywords
sociale media, journalistiek, bronnengebruik, nieuwsselectie, Arabische Lente

Downloads

  • Etmaal2013 Paper197 rev.pdf
    • full text
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 183.01 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
De Dobbelaer, Rebeca, Steve Paulussen, and Pieter Maeseele. “Gatekeeper of Curator? De Rol Van Sociale Media in De Berichtgeving over De Arabische Lente in De Tv-journaals Van VRT En VTM.” Etmaal Van De Communicatiewetenschappen, Proceedings. 2013. Print.
APA
De Dobbelaer, R., Paulussen, S., & Maeseele, P. (2013). Gatekeeper of curator? De rol van sociale media in de berichtgeving over de Arabische Lente in de tv-journaals van VRT en VTM. Etmaal van de communicatiewetenschappen, Proceedings. Presented at the Etmaal van de Communicatiewetenschap.
Chicago author-date
De Dobbelaer, Rebeca, Steve Paulussen, and Pieter Maeseele. 2013. “Gatekeeper of Curator? De Rol Van Sociale Media in De Berichtgeving over De Arabische Lente in De Tv-journaals Van VRT En VTM.” In Etmaal Van De Communicatiewetenschappen, Proceedings.
Chicago author-date (all authors)
De Dobbelaer, Rebeca, Steve Paulussen, and Pieter Maeseele. 2013. “Gatekeeper of Curator? De Rol Van Sociale Media in De Berichtgeving over De Arabische Lente in De Tv-journaals Van VRT En VTM.” In Etmaal Van De Communicatiewetenschappen, Proceedings.
Vancouver
1.
De Dobbelaer R, Paulussen S, Maeseele P. Gatekeeper of curator? De rol van sociale media in de berichtgeving over de Arabische Lente in de tv-journaals van VRT en VTM. Etmaal van de communicatiewetenschappen, Proceedings. 2013.
IEEE
[1]
R. De Dobbelaer, S. Paulussen, and P. Maeseele, “Gatekeeper of curator? De rol van sociale media in de berichtgeving over de Arabische Lente in de tv-journaals van VRT en VTM,” in Etmaal van de communicatiewetenschappen, Proceedings, Rotterdam, Nederland, 2013.
@inproceedings{3129203,
  abstract     = {In deze studie gaan we na in welke mate de nieuwsberichtgeving van de mainstream-media over de Arabische Lente   blijk  geeft  van   een   kentering    in  de  journalistieke   praktijken    van   nieuwsselectie. Waren er in de berichtgeving indicaties van een verschuiving van de ‘journalist als gatekeeper’ naar de ‘journalist   als   curator’?  Om  deze  vraag  te   beantwoorden, opteerden  we  voor  een multimethodische analyse van het televisienieuws   van   de   Vlaamse   openbare   omroep  VRT   en   de commerciële omroep VTM. In een eerste fase voerden we een kwantitatieve inhoudsanalyse uit op alle nieuwsitems over de Arabische Lente in de zevenuurjournaals van de zenders één (VRT) en VTM, die   werden   uitgezonden  van  1  januari  tot  31  maart  2011.   In   totaal   gaat   het   om   238   nieuwsitems (VRT: 152; VTM: 86). De inhoudsanalyse concentreerde zich op het bronnengebruik in de nieuwsitems. In   een   tweede   fase   voerden   we   een   diepgaandere   analyse   uit   op   die   nieuwsitems   waarin   gebruik gemaakt werd van sociale media als nieuwsbron. We bestudeerden de manier waarop de journalisten de sociale  media    in  hun   reportages  verwerkten  en  de   betrouwbaarheid   en  authenticiteit  ervan duidden.  Tot slot voerden we diepte-interviews met de buitenlandjournalisten op de nieuwsredacties van VRT en VTM: per redactie werden twee interviews afgenomen. We peilden naar hun percepties over het belang en de problemen van sociale media als nieuwsbron in de journalistieke berichtgeving over de Arabische   Lente.  Uit  de  resultaten   van   het   onderzoek   blijkt   dat   de   berichtgeving  over   de Arabische  Lente   nog   steeds   in  ruime mate bepaald werd door de  klassieke   nieuwsbronnen: de wereldnieuwsagentschappen (vnl. Reuters en APTN) en buitenlandse media (vnl. BBC).  Wanneer user-generated  content  getoond wordt (vnl.  beelden    van   YouTube),    gaat   het   bijna  uitsluitend  om fragmenten die door de nieuwsagentschappen werden aangeleverd. Uit de kwalitatieve analyse en diepte-interviews  blijkt  dat twijfels over de authenticiteit en betrouwbaarheid  de buitenlandjournalisten er nog vaak van  weerhouden om zelf  sociale  media  als  nieuwsbron te verwerken in hun reportages. De bevindingen van ons onderzoek nuanceren de idee dat sociale media leiden   tot fundamentele  veranderingen   in  de journalistieke  praktijken  van  nieuwsselectie. Althans voor wat de  televisiejournalistiek betreft, zien we dat de wereldnieuwsagentschappen en internationale media dominant   blijven   als   nieuwsbron voor   de   buitenlandse   berichtgeving   en   dat klassieke routines en   mechanismen  van   gatekeeping  ook   het   gebruik van  sociale   media als nieuwsbron blijven bepalen.},
  author       = {De Dobbelaer, Rebeca and Paulussen, Steve  and Maeseele, Pieter},
  booktitle    = {Etmaal van de communicatiewetenschappen, Proceedings},
  keywords     = {sociale media,journalistiek,bronnengebruik,nieuwsselectie,Arabische Lente},
  language     = {dut},
  location     = {Rotterdam, Nederland},
  pages        = {13},
  title        = {Gatekeeper of curator? De rol van sociale media in de berichtgeving over de Arabische Lente in de tv-journaals van VRT en VTM},
  year         = {2013},
}