Advanced search
1 file | 2.66 MB

Het conditioneren van de spreekactiviteit als alternatief voor het geven van communicatieadviezen aan ouders van jonge stotterende kinderen

Marjan Cosyns (UGent)
(2012) LOGOPEDIE (HERENTALS). 25(themanummer). p.94-99
Author
Organization
Abstract
De behandeling van jonge kinderen die stotteren, hoeft niet altijd te bestaan uit directe therapie. Als een therapeut vermoedt dat er kans is op spontaan herstel, kan hij/zij opteren voor een therapie die op de omgeving van het kind gericht is. Deze indirecte therapie omvat veelal het geven van communicatieadviezen aan ouders. Een nadeel van deze aanpak is dat de therapeut weinig zicht heeft op de mate waarin de ouders deze adviezen opvolgen. Met de huidige studie wilden we dan ook nagaan of het conditioneren van de spreekactiviteit (Boey, 2010) een alternatief kan zijn voor het geven van communicatieadviezen. Daartoe werd een single subject ABA design opgezet bij een 2;8 jaar oude jongen die een viertal maanden eerder was beginnen stotteren. Na acht sessies van conditioneringsactiviteiten vertoonde de jongen een reductie van zijn stottergedrag.
Keywords
Stottertherapie, Jonge stotterende kinderen, Faciliterende spreekmodellen, Conditioneren van de spreekactiviteit

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 2.66 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Cosyns, Marjan. 2012. “Het Conditioneren Van De Spreekactiviteit Als Alternatief Voor Het Geven Van Communicatieadviezen Aan Ouders Van Jonge Stotterende Kinderen.” Logopedie (herentals) 25 (themanummer): 94–99.
APA
Cosyns, Marjan. (2012). Het conditioneren van de spreekactiviteit als alternatief voor het geven van communicatieadviezen aan ouders van jonge stotterende kinderen. LOGOPEDIE (HERENTALS), 25(themanummer), 94–99.
Vancouver
1.
Cosyns M. Het conditioneren van de spreekactiviteit als alternatief voor het geven van communicatieadviezen aan ouders van jonge stotterende kinderen. LOGOPEDIE (HERENTALS). 2012;25(themanummer):94–9.
MLA
Cosyns, Marjan. “Het Conditioneren Van De Spreekactiviteit Als Alternatief Voor Het Geven Van Communicatieadviezen Aan Ouders Van Jonge Stotterende Kinderen.” LOGOPEDIE (HERENTALS) 25.themanummer (2012): 94–99. Print.
@article{3033807,
  abstract     = {De behandeling van jonge kinderen die stotteren, hoeft niet altijd te bestaan uit directe therapie. Als een therapeut vermoedt dat er kans is op spontaan herstel, kan hij/zij opteren voor een therapie die op de omgeving van het kind gericht is. Deze indirecte therapie omvat veelal het geven van communicatieadviezen aan ouders. Een nadeel van deze aanpak is dat de therapeut weinig zicht heeft op de mate waarin de ouders deze adviezen opvolgen. Met de huidige studie wilden we dan ook nagaan of het conditioneren van de spreekactiviteit (Boey, 2010) een alternatief kan zijn voor het geven van communicatieadviezen. Daartoe werd een single subject ABA design opgezet bij een 2;8 jaar oude jongen die een viertal maanden eerder was beginnen stotteren. Na acht sessies van conditioneringsactiviteiten vertoonde de jongen een reductie van zijn stottergedrag.},
  author       = {Cosyns, Marjan},
  issn         = {1370-706X},
  journal      = {LOGOPEDIE (HERENTALS)},
  keywords     = {Stottertherapie,Jonge stotterende kinderen,Faciliterende spreekmodellen,Conditioneren van de spreekactiviteit},
  language     = {dut},
  number       = {themanummer},
  pages        = {94--99},
  title        = {Het conditioneren van de spreekactiviteit als alternatief voor het geven van communicatieadviezen aan ouders van jonge stotterende kinderen},
  volume       = {25},
  year         = {2012},
}