Ghent University Academic Bibliography

Advanced

De vraag is waarom: de impact van segregatie op cognitieve en non-cognitieve uitkomsten

Orhan Agirdag UGent, Piet Van Avermaet UGent and Mieke Van Houtte UGent (2012) PEDAGOGIEK (ASSEN). 32(2). p.129-150
abstract
Terwijl schoolsegregatie een veelbesproken thema is in de Nederlanden, is er in Vlaanderen weinig bekend over de gevolgen van schoolsegregatie op de cognitieve of non-cognitieve kenmerken van de leerlingen. Hoewel in andere landen de gevolgen van schoolsegregatie vaak zijn onderzocht, is deze literatuur gekenmerkt door de afwezigheid van empirische verklaringen voor de gevonden effecten van schoolsegregatie. De doelstelling van het voorliggend onderzoek is dan ook het openen van deze black-box van schoolsegregatie. Onze analyses zijn uitgevoerd op basis van gegevens van 2845 leerlingen en 706 leerkrachten uit 68 basisscholen in Vlaanderen. Wat de non cognitieve uitkomsten betreft, wijzen onze resultaten uit dat de etnische samenstelling van de school geen eenduidig gunstig of ongunstig effect uitoefent. Wat de cognitieve uitkomsten betreft, wijzen de resultaten uit dat de sociaaleconomische schoolsamenstelling gerelateerd is aan de onderwijsprestaties van de leerlingen: hoe groter de proportie kansarme leerlingen op een school, hoe lager de wiskundeprestaties. De etnische samenstelling van een school heeft echter geen impact op de wiskundeprestaties van de leerlingen. De negatieve invloed van de sociaaleconomische schoolsamenstelling op de onderwijsprestaties bleek vooral tot stand te komen doordat leerkrachten lagere onderwijsbaarheidsverwachtingen hebben in scholen met een hogere concentratie van arbeidersklasse-leerlingen. De implicaties van onze resultaten voor het onderwijsbeleid worden besproken.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
year
type
journalArticle (original)
publication status
published
subject
keyword
segregatie, onderwijs, non-cognitieve uitkomsten
journal title
PEDAGOGIEK (ASSEN)
Pedagogiek.
volume
32
issue
2
pages
129 - 150
ISSN
1567-7109
language
English
UGent publication?
yes
classification
A2
copyright statement
I have retained and own the full copyright for this publication
VABB id
c:vabb:337150
VABB type
VABB-1
id
2999188
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-2999188
date created
2012-09-25 19:20:49
date last changed
2015-06-17 10:15:12
@article{2999188,
  abstract     = {Terwijl schoolsegregatie een veelbesproken thema is in de Nederlanden, is er in Vlaanderen weinig bekend over de gevolgen van schoolsegregatie op de cognitieve of non-cognitieve kenmerken van de leerlingen. Hoewel in andere landen de gevolgen van schoolsegregatie vaak zijn onderzocht, is deze literatuur gekenmerkt door de afwezigheid van empirische verklaringen voor de gevonden effecten van schoolsegregatie. De doelstelling van het voorliggend onderzoek is dan ook het openen van deze black-box van schoolsegregatie. Onze analyses zijn uitgevoerd op basis van gegevens van 2845 leerlingen en 706 leerkrachten uit 68 basisscholen in Vlaanderen. Wat de non cognitieve uitkomsten betreft, wijzen onze resultaten uit dat de etnische samenstelling van de school geen eenduidig gunstig of ongunstig effect uitoefent. Wat de cognitieve uitkomsten betreft, wijzen de resultaten uit dat de sociaaleconomische schoolsamenstelling gerelateerd is aan de onderwijsprestaties van de leerlingen: hoe groter de proportie kansarme leerlingen op een school, hoe lager de wiskundeprestaties. De etnische samenstelling van een school heeft echter geen impact op de wiskundeprestaties van de leerlingen. De negatieve invloed van de sociaaleconomische schoolsamenstelling op de onderwijsprestaties bleek vooral tot stand te komen doordat leerkrachten lagere onderwijsbaarheidsverwachtingen hebben in scholen met een hogere concentratie van arbeidersklasse-leerlingen. De implicaties van onze resultaten voor het onderwijsbeleid worden besproken.},
  author       = {Agirdag, Orhan and Van Avermaet, Piet and Van Houtte, Mieke},
  issn         = {1567-7109},
  journal      = {PEDAGOGIEK (ASSEN)},
  keyword      = {segregatie,onderwijs,non-cognitieve uitkomsten},
  language     = {eng},
  number       = {2},
  pages        = {129--150},
  title        = {De vraag is waarom: de impact van segregatie op cognitieve en non-cognitieve uitkomsten},
  volume       = {32},
  year         = {2012},
}

Chicago
Agirdag, Orhan, Piet Van Avermaet, and Mieke Van Houtte. 2012. “De Vraag Is Waarom: De Impact Van Segregatie Op Cognitieve En Non-cognitieve Uitkomsten.” Pedagogiek (assen) 32 (2): 129–150.
APA
Agirdag, O., Van Avermaet, P., & Van Houtte, M. (2012). De vraag is waarom: de impact van segregatie op cognitieve en non-cognitieve uitkomsten. PEDAGOGIEK (ASSEN), 32(2), 129–150.
Vancouver
1.
Agirdag O, Van Avermaet P, Van Houtte M. De vraag is waarom: de impact van segregatie op cognitieve en non-cognitieve uitkomsten. PEDAGOGIEK (ASSEN). 2012;32(2):129–50.
MLA
Agirdag, Orhan, Piet Van Avermaet, and Mieke Van Houtte. “De Vraag Is Waarom: De Impact Van Segregatie Op Cognitieve En Non-cognitieve Uitkomsten.” PEDAGOGIEK (ASSEN) 32.2 (2012): 129–150. Print.