Advanced search
1 file | 87.22 KB Add to list

Het verzet van leerlingen tegen culturen van leerkrachten-verwachtingen: de belangrijke rol van een positieve leerkracht-leerling relatie

Jannick Demanet (UGent) and Mieke Van Houtte (UGent)
Author
Organization
Abstract
Recent decades have seen many studies dealing with the effects of teacher expectations. While most have focused on students’ cognitive outcomes, we relate teacher expectations to student deviancy. We expect low expectations to be associated with students’ feelings of futility and less teacher support, which, according to respectively strain theory and social control theory, give rise to misconduct. Multilevel analyses of data (2004-2005) from 11 844 students and 2104 teachers in 84 Flemish secondary schools suggest that schools where teacher expectations are low have higher levels of student deviancy because students in those schools feel less supported by teachers.

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 87.22 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Demanet, Jannick, and Mieke Van Houtte. “Het Verzet van Leerlingen Tegen Culturen van Leerkrachten-Verwachtingen: De Belangrijke Rol van Een Positieve Leerkracht-Leerling Relatie.” Dag van de Sociologie (DVDS - 2012), Abstracts, 2012.
APA
Demanet, J., & Van Houtte, M. (2012). Het verzet van leerlingen tegen culturen van leerkrachten-verwachtingen: de belangrijke rol van een positieve leerkracht-leerling relatie. Dag van de Sociologie (DVDS - 2012), Abstracts. Presented at the Dag van de Sociologie (DVDS - 2012), Utrecht, The Netherlands.
Chicago author-date
Demanet, Jannick, and Mieke Van Houtte. 2012. “Het Verzet van Leerlingen Tegen Culturen van Leerkrachten-Verwachtingen: De Belangrijke Rol van Een Positieve Leerkracht-Leerling Relatie.” In Dag van de Sociologie (DVDS - 2012), Abstracts.
Chicago author-date (all authors)
Demanet, Jannick, and Mieke Van Houtte. 2012. “Het Verzet van Leerlingen Tegen Culturen van Leerkrachten-Verwachtingen: De Belangrijke Rol van Een Positieve Leerkracht-Leerling Relatie.” In Dag van de Sociologie (DVDS - 2012), Abstracts.
Vancouver
1.
Demanet J, Van Houtte M. Het verzet van leerlingen tegen culturen van leerkrachten-verwachtingen: de belangrijke rol van een positieve leerkracht-leerling relatie. In: Dag van de sociologie (DVDS - 2012), Abstracts. 2012.
IEEE
[1]
J. Demanet and M. Van Houtte, “Het verzet van leerlingen tegen culturen van leerkrachten-verwachtingen: de belangrijke rol van een positieve leerkracht-leerling relatie,” in Dag van de sociologie (DVDS - 2012), Abstracts, Utrecht, The Netherlands, 2012.
@inproceedings{2998699,
  abstract     = {{Recent decades have seen many studies dealing with the effects of teacher expectations. While most have focused on students’ cognitive outcomes, we relate teacher expectations to student deviancy. We expect low expectations to be associated with students’ feelings of futility and less teacher support, which, according to respectively strain theory and social control theory, give rise to misconduct. Multilevel analyses of data (2004-2005) from 11 844 students and 2104 teachers in 84 Flemish secondary schools suggest that schools where teacher expectations are low have higher levels of student deviancy because students in those schools feel less supported by teachers.}},
  author       = {{Demanet, Jannick and Van Houtte, Mieke}},
  booktitle    = {{Dag van de sociologie (DVDS - 2012), Abstracts}},
  language     = {{eng}},
  location     = {{Utrecht, The Netherlands}},
  title        = {{Het verzet van leerlingen tegen culturen van leerkrachten-verwachtingen: de belangrijke rol van een positieve leerkracht-leerling relatie}},
  year         = {{2012}},
}