Advanced search
Add to list

Tussentaal in het Vlaamse onderwijs: doodnormaal of problematisch?

Steven Delarue (UGent)
Author
Organization
Abstract
In de loop van de laatste decennia is de taalsituatie in Vlaanderen onmiskenbaar veranderd: terwijl er vroeger enkel sprake was van standaardtaal en dialect, is er daartussen steeds nadrukkelijker een derde variëteit verschenen: tussentaal. Die tussentaal verdringt zowel het dialect, dat steeds minder wordt gebruikt als opvoedingstaal en daardoor onherroepelijk aan het verdwijnen is, als het Standaardnederlands, dat als 'stijf', 'onnatuurlijk' en 'overdreven formeel' wordt gecatalogeerd. Tussentaal is daarentegen de variëteit waarin de jongere generaties zich het meest comfortabel voelen, en die ze dan ook in een toenemend aantal situaties en contexten inzetten - waaronder het onderwijs. In deze workshop proberen we een antwoord te geven op de vraag hoe je daar als leerkracht Nederlands mee moet of kan omgaan. - Hoe maak je leerlingen bewust van de taalvariëteit(en) die ze zelf spreken? - Welke houding neem je aan tegenover tussentaal in de klas, en hoe breng je die over naar je leerlingen? - In hoeverre heeft de leerkracht Nederlands nog steeds een voorbeeldfunctie wat zijn (of haar) eigen taalgebruik betreft?

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Delarue, Steven. “Tussentaal in Het Vlaamse Onderwijs: Doodnormaal of Problematisch?” Dag Van Het Nederlands : Taal En (nieuwe) Taalbeschouwing, Abstracts. 2012. Print.
APA
Delarue, S. (2012). Tussentaal in het Vlaamse onderwijs: doodnormaal of problematisch? Dag van het Nederlands : taal en (nieuwe) taalbeschouwing, Abstracts. Presented at the Dag van het Nederlands : taal en (nieuwe) taalbeschouwing.
Chicago author-date
Delarue, Steven. 2012. “Tussentaal in Het Vlaamse Onderwijs: Doodnormaal of Problematisch?” In Dag Van Het Nederlands : Taal En (nieuwe) Taalbeschouwing, Abstracts.
Chicago author-date (all authors)
Delarue, Steven. 2012. “Tussentaal in Het Vlaamse Onderwijs: Doodnormaal of Problematisch?” In Dag Van Het Nederlands : Taal En (nieuwe) Taalbeschouwing, Abstracts.
Vancouver
1.
Delarue S. Tussentaal in het Vlaamse onderwijs: doodnormaal of problematisch? Dag van het Nederlands : taal en (nieuwe) taalbeschouwing, Abstracts. 2012.
IEEE
[1]
S. Delarue, “Tussentaal in het Vlaamse onderwijs: doodnormaal of problematisch?,” in Dag van het Nederlands : taal en (nieuwe) taalbeschouwing, Abstracts, Antwerpen, 2012.
@inproceedings{2973460,
  abstract     = {{In de loop van de laatste decennia is de taalsituatie in Vlaanderen onmiskenbaar veranderd: terwijl er vroeger enkel sprake was van standaardtaal en dialect, is er daartussen steeds nadrukkelijker een derde variëteit verschenen: tussentaal. Die tussentaal verdringt zowel het dialect, dat steeds minder wordt gebruikt als opvoedingstaal en daardoor onherroepelijk aan het verdwijnen is, als het Standaardnederlands, dat als 'stijf', 'onnatuurlijk' en 'overdreven formeel' wordt gecatalogeerd. Tussentaal is daarentegen de variëteit waarin de jongere generaties zich het meest comfortabel voelen, en die ze dan ook in een toenemend aantal situaties en contexten inzetten - waaronder het onderwijs. In deze workshop proberen we een antwoord te geven op de vraag hoe je daar als leerkracht Nederlands mee moet of kan omgaan. - Hoe maak je leerlingen bewust van de taalvariëteit(en) die ze zelf spreken? - Welke houding neem je aan tegenover tussentaal in de klas, en hoe breng je die over naar je leerlingen? - In hoeverre heeft de leerkracht Nederlands nog steeds een voorbeeldfunctie wat zijn (of haar) eigen taalgebruik betreft?}},
  author       = {{Delarue, Steven}},
  booktitle    = {{Dag van het Nederlands : taal en (nieuwe) taalbeschouwing, Abstracts}},
  language     = {{dut}},
  location     = {{Antwerpen}},
  title        = {{Tussentaal in het Vlaamse onderwijs: doodnormaal of problematisch?}},
  url          = {{http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=*CNO&n=42454&ct=42922&groep=50&id=12/NED/001&action=showinfo&desc=Dag%20van%20het%20Nederlands:%20taal%20en%20(nieuwe)%20taalbeschouwing}},
  year         = {{2012}},
}