Ghent University Academic Bibliography

Advanced

Maak kennis met Technological Pedagogical Content Knowledge: een conceptueel model voor het opleiden van leraren

Jo Tondeur UGent, Johan van Braak UGent, Joke Voogt and Petra Fisser (2011) ICT & Onderwijsvernieuwing. 28. p.1-30
abstract
Centraal in deze bijdrage staat het ‘Technological Pedagogical Content Knowledge’-model (TPACK-model). Dit conceptueel raamwerk, ontwor- pen door Koehler en Mishra, kan (toekomstige) leraren helpen om ICT te integreren in onderwijsleeractiviteiten (zie www.tpack.org). TPACK heeft betrekking op de relatie tussen ‘vakinhoud’, ‘vakdidactiek’ en ‘ICT’: welke ICT-toepassingen sluiten best aan bij de vakinhoud en vakdidac- tiek en hoe kunnen deze domeinen ICT-toepassingen vormgeven en an- dersom? Deze bijdrage richt zich op de vraag wat een conceptueel model als TPACK kan betekenen voor het onderwijs en hoe toekomstige leraren TPACK kunnen verwerven om ICT op een adequate wijze in te schakelen in onderwijsleerprocessen. Op die manier wensen we, zoals de titel sug- gereert, het concept TPACK te introduceren. Vervolgens trachten we via een casestudy in de lerarenopleiding na te gaan hoe student-leraren TPACK kunnen verwerven. In de discussie bespreken we het potentieel en de beperkingen van het model en formuleren we aanbevelingen om leraren in staat te stellen tot TPACK te komen. We hopen dat deze bijdrage van belang kan zijn voor iedereen die betrokken is bij de integratie van ICT in onderwijsleerprocessen in het algemeen en voor wie die le- raren in dit verband opleidt in het bijzonder.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
year
type
bookChapter
publication status
published
subject
keyword
lerarenopleiding, student leraren, technologie, TPACK, ICT, lerarenopleiders
book title
ICT & Onderwijsvernieuwing
ICT&O
volume
28
edition
6
pages
1 - 30
publisher
Plantyn
place of publication
Mechelen
language
Dutch
UGent publication?
yes
classification
B2
copyright statement
I have retained and own the full copyright for this publication
id
2950362
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-2950362
date created
2012-06-30 08:48:31
date last changed
2012-07-05 09:49:55
@incollection{2950362,
  abstract     = {Centraal in deze bijdrage staat het {\textquoteleft}Technological Pedagogical Content Knowledge{\textquoteright}-model (TPACK-model). Dit conceptueel raamwerk, ontwor- pen door Koehler en Mishra, kan (toekomstige) leraren helpen om ICT te integreren in onderwijsleeractiviteiten (zie www.tpack.org). TPACK heeft betrekking op de relatie tussen {\textquoteleft}vakinhoud{\textquoteright}, {\textquoteleft}vakdidactiek{\textquoteright} en {\textquoteleft}ICT{\textquoteright}: welke ICT-toepassingen sluiten best aan bij de vakinhoud en vakdidac- tiek en hoe kunnen deze domeinen ICT-toepassingen vormgeven en an- dersom?
Deze bijdrage richt zich op de vraag wat een conceptueel model als TPACK kan betekenen voor het onderwijs en hoe toekomstige leraren TPACK kunnen verwerven om ICT op een adequate wijze in te schakelen in onderwijsleerprocessen. Op die manier wensen we, zoals de titel sug- gereert, het concept TPACK te introduceren. Vervolgens trachten we via een casestudy in de lerarenopleiding na te gaan hoe student-leraren TPACK kunnen verwerven. In de discussie bespreken we het potentieel en de beperkingen van het model en formuleren we aanbevelingen om leraren in staat te stellen tot TPACK te komen. We hopen dat deze bijdrage van belang kan zijn voor iedereen die betrokken is bij de integratie van ICT in onderwijsleerprocessen in het algemeen en voor wie die le- raren in dit verband opleidt in het bijzonder.},
  author       = {Tondeur, Jo and van Braak, Johan and Voogt, Joke  and Fisser, Petra},
  booktitle    = {ICT \& Onderwijsvernieuwing},
  keyword      = {lerarenopleiding,student leraren,technologie,TPACK,ICT,lerarenopleiders},
  language     = {dut},
  pages        = {1--30},
  publisher    = {Plantyn},
  title        = {Maak kennis met Technological Pedagogical Content Knowledge: een conceptueel model voor het opleiden van leraren},
  volume       = {28},
  year         = {2011},
}

Chicago
Tondeur, Jo, Johan van Braak, Joke Voogt, and Petra Fisser. 2011. “Maak Kennis Met Technological Pedagogical Content Knowledge: Een Conceptueel Model Voor Het Opleiden Van Leraren.” In ICT & Onderwijsvernieuwing, 28:1–30. 6th ed. Mechelen: Plantyn.
APA
Tondeur, J., van Braak, J., Voogt, J., & Fisser, P. (2011). Maak kennis met Technological Pedagogical Content Knowledge: een conceptueel model voor het opleiden van leraren. ICT & Onderwijsvernieuwing (6th ed., Vol. 28, pp. 1–30). Mechelen: Plantyn.
Vancouver
1.
Tondeur J, van Braak J, Voogt J, Fisser P. Maak kennis met Technological Pedagogical Content Knowledge: een conceptueel model voor het opleiden van leraren. ICT & Onderwijsvernieuwing. 6th ed. Mechelen: Plantyn; 2011. p. 1–30.
MLA
Tondeur, Jo, Johan van Braak, Joke Voogt, et al. “Maak Kennis Met Technological Pedagogical Content Knowledge: Een Conceptueel Model Voor Het Opleiden Van Leraren.” ICT & Onderwijsvernieuwing. 6th ed. Vol. 28. Mechelen: Plantyn, 2011. 1–30. Print.