Ghent University Academic Bibliography

Advanced

De Roma: probleem of spiegel voor onze samenleving? Een exploratie van pedagogische kansen

Elias Hemelsoet UGent (2012) Segregatie in onderwijs en samenleving : bijdragen aan de vijftiende landelijke pedagogendag. p.96-106
abstract
De „Romaproblematiek‟ is alomtegenwoordig in de media. Na een schets van de veranderende maatschappelijke context ten gevolge van nieuwe migratiestromen van Oost- naar West-Europa, staat dit hoofdstuk stil bij de verschillende wijzen waarop Roma maatschappelijk geproblematiseerd worden; respectievelijk gaat het om een ordehandhavingsprobleem, een cultuurprobleem en een armoedeprobleem. De vraag is of we Roma per definitie als een probleem moeten bekijken. Geen enkel van de voorgenoemde probleemdefinities valt immers samen met de Roma als doelgroep. De praktijk biedt genoeg tegenvoorbeelden: er zijn Roma die zich niet inlaten met criminele praktijken, niet beantwoorden aan de culturele eigenschappen die deze groep worden toegeschreven en evenmin in armoede leven. Dat neemt niet weg dat er sprake is van sociale problemen waar beleidsmakers wel degelijk mee aan de slag moeten. Een andere probleemdefiniëring lijkt pedagogisch alvast vruchtbaarder om die uitdaging aan te gaan. „Het Romaprobleem‟ kan dan bekeken worden in termen van samenlevingsproblemen; het gaat om processen die vorm krijgen in dynamische interacties binnen een context. Het laatste deel sluit aan bij een praktijkvoorbeeld dat toont hoe een andere blik om deze mensen tegemoet te treden wel degelijk mogelijk is. Eerder dan de zoektocht naar een oplossing voor het Romaprobleem in onze samenleving, dwingt dit voorbeeld ons tot een blik in de spiegel en roept het de vraag op wat we als samenleving uit deze problematisering over onszelf kunnen leren.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
year
type
bookChapter
publication status
published
subject
keyword
beeldvorming, Roma
book title
Segregatie in onderwijs en samenleving : bijdragen aan de vijftiende landelijke pedagogendag
editor
Michael Merry, Imane Oulali, Jan Steutel and Bastiaan Levering UGent
pages
96 - 106
publisher
SWP
place of publication
Amsterdam
ISBN
9789088502811
language
Dutch
UGent publication?
yes
classification
B2
copyright statement
I have transferred the copyright for this publication to the publisher
id
2086871
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-2086871
alternative location
http://www.swpbook.com/1516
date created
2012-04-14 09:54:49
date last changed
2012-04-16 11:16:45
@incollection{2086871,
  abstract     = {De {\quotedblbase}Romaproblematiek\unmatched{201f} is alomtegenwoordig in de media. Na een schets van de veranderende maatschappelijke context ten gevolge van nieuwe migratiestromen van Oost- naar West-Europa, staat dit hoofdstuk stil bij de verschillende wijzen waarop Roma maatschappelijk geproblematiseerd worden; respectievelijk gaat het om een ordehandhavingsprobleem, een cultuurprobleem en een armoedeprobleem. De vraag is of we Roma per definitie als een probleem moeten bekijken. Geen enkel van de voorgenoemde probleemdefinities valt immers samen met de Roma als doelgroep. De praktijk biedt genoeg tegenvoorbeelden: er zijn Roma die zich niet inlaten met criminele praktijken, niet beantwoorden aan de culturele eigenschappen die deze groep worden toegeschreven en evenmin in armoede leven. Dat neemt niet weg dat er sprake is van sociale problemen waar beleidsmakers wel degelijk mee aan de slag moeten. Een andere probleemdefini{\"e}ring lijkt pedagogisch alvast vruchtbaarder om die uitdaging aan te gaan. {\quotedblbase}Het Romaprobleem\unmatched{201f} kan dan bekeken worden in termen van samenlevingsproblemen; het gaat om processen die vorm krijgen in dynamische interacties binnen een context. Het laatste deel sluit aan bij een praktijkvoorbeeld dat toont hoe een andere blik om deze mensen tegemoet te treden wel degelijk mogelijk is. Eerder dan de zoektocht naar een oplossing voor het Romaprobleem in onze samenleving, dwingt dit voorbeeld ons tot een blik in de spiegel en roept het de vraag op wat we als samenleving uit deze problematisering over onszelf kunnen leren.},
  author       = {Hemelsoet, Elias},
  booktitle    = {Segregatie in onderwijs en samenleving : bijdragen aan de vijftiende landelijke pedagogendag},
  editor       = {Merry, Michael and Oulali, Imane and Steutel, Jan and Levering, Bastiaan},
  isbn         = {9789088502811},
  keyword      = {beeldvorming,Roma},
  language     = {dut},
  pages        = {96--106},
  publisher    = {SWP},
  title        = {De Roma: probleem of spiegel voor onze samenleving? Een exploratie van pedagogische kansen},
  url          = {http://www.swpbook.com/1516},
  year         = {2012},
}

Chicago
Hemelsoet, Elias. 2012. “De Roma: Probleem of Spiegel Voor Onze Samenleving? Een Exploratie Van Pedagogische Kansen.” In Segregatie in Onderwijs En Samenleving : Bijdragen Aan De Vijftiende Landelijke Pedagogendag, ed. Michael Merry, Imane Oulali, Jan Steutel, and Bastiaan Levering, 96–106. Amsterdam: SWP.
APA
Hemelsoet, E. (2012). De Roma: probleem of spiegel voor onze samenleving? Een exploratie van pedagogische kansen. In M. Merry, I. Oulali, J. Steutel, & B. Levering (Eds.), Segregatie in onderwijs en samenleving : bijdragen aan de vijftiende landelijke pedagogendag (pp. 96–106). Amsterdam: SWP.
Vancouver
1.
Hemelsoet E. De Roma: probleem of spiegel voor onze samenleving? Een exploratie van pedagogische kansen. In: Merry M, Oulali I, Steutel J, Levering B, editors. Segregatie in onderwijs en samenleving : bijdragen aan de vijftiende landelijke pedagogendag. Amsterdam: SWP; 2012. p. 96–106.
MLA
Hemelsoet, Elias. “De Roma: Probleem of Spiegel Voor Onze Samenleving? Een Exploratie Van Pedagogische Kansen.” Segregatie in Onderwijs En Samenleving : Bijdragen Aan De Vijftiende Landelijke Pedagogendag. Ed. Michael Merry et al. Amsterdam: SWP, 2012. 96–106. Print.