Ghent University Academic Bibliography

Advanced

Living apart together: de betekenis van participatie voor een gesegregeerde kindwereld

Elias Hemelsoet UGent and Didier Reynaert UGent (2012) Segregatie in onderwijs en samenleving : bijdragen aan de vijftiende landelijke pedagogendag. p.117-127
abstract
Opvoeding en onderwijs worden heden ten dage op een dwingende wijze geconfronteerd met de gevolgen die voortkomen uit nieuwe breuklijnen in de samenleving; breuklijnen op grond van etnisch-culturele, sociaaleconomische of religieuze verschillen die leiden tot nieuwe vormen van segregatie. Participatie wordt hierbij naar voor geschoven als doel en middel om een antwoord te bieden op diverse vormen van segregatie. In deze bijdrage stellen de auteurs dat het segregatievraagstuk in opvoeding en onderwijs niet los kan worden gezien van de maatschappelijke positie die kinderen en jongeren bekleden en de wijze waarop pedagogische instituties zoals het onderwijs hierin tussenkomen. De discussie over etnisch-culturele, sociaaleconomische of religieuze segregatie dient daarom verbonden te worden met het vraagstuk over leeftijdssegregatie. Dit roept de vraag op wat de gevolgen zijn voor de betekenis van participatie voor diverse vormen van segregatie. Vanuit een ontgrenzende benadering van pedagogische praktijken bepleiten de auteurs dat participatie zowel een grondhouding als een collectief leerproces veronderstelt.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
year
type
bookChapter
publication status
published
subject
keyword
segregatie, kindwereld, participatie
book title
Segregatie in onderwijs en samenleving : bijdragen aan de vijftiende landelijke pedagogendag
editor
Michael Merry, Imane Oulali, Jan Steutel and Bastiaan Levering UGent
pages
117 - 127
publisher
SWP
place of publication
Amsterdam
ISBN
9789088502811
language
Dutch
UGent publication?
yes
classification
B2
copyright statement
I have transferred the copyright for this publication to the publisher
id
2086861
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-2086861
alternative location
http://www.swpbook.com/1516
date created
2012-04-14 09:44:28
date last changed
2012-04-16 11:18:10
@incollection{2086861,
  abstract     = {Opvoeding en onderwijs worden heden ten dage op een dwingende wijze geconfronteerd met de gevolgen die voortkomen uit nieuwe breuklijnen in de samenleving; breuklijnen op grond van etnisch-culturele, sociaaleconomische of religieuze verschillen die leiden tot nieuwe vormen van segregatie. Participatie wordt hierbij naar voor geschoven als doel en middel om een antwoord te bieden op diverse vormen van segregatie. In deze bijdrage stellen de auteurs dat het segregatievraagstuk in opvoeding en onderwijs niet los kan worden gezien van de maatschappelijke positie die kinderen en jongeren bekleden en de wijze waarop pedagogische instituties zoals het onderwijs hierin tussenkomen. De discussie over etnisch-culturele, sociaaleconomische of religieuze segregatie dient daarom verbonden te worden met het vraagstuk over leeftijdssegregatie. Dit roept de vraag op wat de gevolgen zijn voor de betekenis van participatie voor diverse vormen van segregatie. Vanuit een ontgrenzende benadering van pedagogische praktijken bepleiten de auteurs dat participatie zowel een grondhouding als een collectief leerproces veronderstelt.},
  author       = {Hemelsoet, Elias and Reynaert, Didier},
  booktitle    = {Segregatie in onderwijs en samenleving : bijdragen aan de vijftiende landelijke pedagogendag},
  editor       = {Merry, Michael and Oulali, Imane and Steutel, Jan and Levering, Bastiaan},
  isbn         = {9789088502811},
  keyword      = {segregatie,kindwereld,participatie},
  language     = {dut},
  pages        = {117--127},
  publisher    = {SWP},
  title        = {Living apart together: de betekenis van participatie voor een gesegregeerde kindwereld},
  url          = {http://www.swpbook.com/1516},
  year         = {2012},
}

Chicago
Hemelsoet, Elias, and Didier Reynaert. 2012. “Living Apart Together: De Betekenis Van Participatie Voor Een Gesegregeerde Kindwereld.” In Segregatie in Onderwijs En Samenleving : Bijdragen Aan De Vijftiende Landelijke Pedagogendag, ed. Michael Merry, Imane Oulali, Jan Steutel, and Bastiaan Levering, 117–127. Amsterdam: SWP.
APA
Hemelsoet, E., & Reynaert, D. (2012). Living apart together: de betekenis van participatie voor een gesegregeerde kindwereld. In M. Merry, I. Oulali, J. Steutel, & B. Levering (Eds.), Segregatie in onderwijs en samenleving : bijdragen aan de vijftiende landelijke pedagogendag (pp. 117–127). Amsterdam: SWP.
Vancouver
1.
Hemelsoet E, Reynaert D. Living apart together: de betekenis van participatie voor een gesegregeerde kindwereld. In: Merry M, Oulali I, Steutel J, Levering B, editors. Segregatie in onderwijs en samenleving : bijdragen aan de vijftiende landelijke pedagogendag. Amsterdam: SWP; 2012. p. 117–27.
MLA
Hemelsoet, Elias, and Didier Reynaert. “Living Apart Together: De Betekenis Van Participatie Voor Een Gesegregeerde Kindwereld.” Segregatie in Onderwijs En Samenleving : Bijdragen Aan De Vijftiende Landelijke Pedagogendag. Ed. Michael Merry et al. Amsterdam: SWP, 2012. 117–127. Print.