Ghent University Academic Bibliography

Advanced

EPVs: een nieuw screeninginstrument voor de vroege opsporing van kinderen met een risico op communicatieve problemen

Mie Cocquyt UGent and Inge Zink (2010) SIGNAAL. 73(19). p.20-37
abstract
Sinds enkele jaren zijn voor het Nederlandse taalgebied twee genormeerde instrumenten beschikbaar om kinderen met een risico op communicatieve problemen vroegtijdig op te sporen: de NNST en de N-CDIs. Deze peilen vooral naar voorlopers van taalontwikkeling, vroege woordenschat en beginnende morfosyntaxis. De pragmatische vaardigheden komen in deze instrumenten minder specifiek aan bod. Tot op vandaag was er voor het Nederlands taalgebied nog geen genormeerd instrument voorhanden dat de pragmatische vaardigheden van kinderen jonger dan twee jaar uitgebreid in kaart brengt. Het nieuwe screeninginstrument Lijsten voor Evaluatie van Pragmatische Vaardigheden (EPVs) komt hieraan tegemoet. De EPVs bestaan uit twee oudervragenlijsten: de EPV1 voor kinderen met een ontwikkelingsleeftijd van 6 tot 15 maanden en de EPV2 voor kinderen met een ontwikkelingsleeftijd van 16 tot 30 maanden. De psychometrische onderzoeken tonen goede resultaten. Door ouders zowel de EPVs als de N-CDIs te laten invullen, krijgen we als hulpverlener een goed beeld van de communicatieve mogelijkheden en beperkingen van een kind, nog vóór het getest is met een gestandaardiseerde test.. Naast de afnames bij normaal ontwikkelende kinderen tonen afnames bij kinderen met schisis, met het syndroom van Down en met autismespectrumstoornissen (ASS) aan dat de EPVs ook bruikbaar zijn bij specifieke doelgroepen.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
year
type
journalArticle (original)
publication status
published
subject
journal title
SIGNAAL
Signaal
volume
73
issue
19
pages
20 - 37
ISSN
0778-6026
language
Dutch
UGent publication?
yes
classification
A4
copyright statement
I have retained and own the full copyright for this publication
id
2065980
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-2065980
date created
2012-03-14 13:12:57
date last changed
2012-03-16 14:14:39
@article{2065980,
  abstract     = {Sinds enkele jaren zijn voor het Nederlandse taalgebied twee genormeerde instrumenten beschikbaar om kinderen met een risico op communicatieve problemen vroegtijdig op te sporen: de NNST en de N-CDIs. Deze peilen vooral naar voorlopers van taalontwikkeling, vroege woordenschat en beginnende morfosyntaxis. De pragmatische vaardigheden komen in deze instrumenten minder specifiek aan bod. Tot op vandaag was er voor het Nederlands taalgebied nog geen genormeerd instrument voorhanden dat de pragmatische vaardigheden van kinderen jonger dan twee jaar uitgebreid in kaart brengt. Het nieuwe screeninginstrument Lijsten voor Evaluatie van Pragmatische Vaardigheden (EPVs) komt hieraan tegemoet. De EPVs bestaan uit twee oudervragenlijsten: de EPV1 voor kinderen met een ontwikkelingsleeftijd van 6 tot 15 maanden en de EPV2 voor kinderen met een ontwikkelingsleeftijd van 16 tot 30 maanden. De psychometrische onderzoeken tonen goede resultaten. Door ouders zowel de EPVs als de N-CDIs te laten invullen, krijgen we als hulpverlener een goed beeld van de communicatieve mogelijkheden en beperkingen van een kind, nog v{\'o}{\'o}r het getest is met een gestandaardiseerde test.. Naast de afnames bij normaal ontwikkelende kinderen tonen afnames bij kinderen met schisis, met het syndroom van Down en met autismespectrumstoornissen (ASS) aan dat de EPVs ook bruikbaar zijn bij specifieke doelgroepen.},
  author       = {Cocquyt, Mie and Zink, Inge},
  issn         = {0778-6026},
  journal      = {SIGNAAL},
  language     = {dut},
  number       = {19},
  pages        = {20--37},
  title        = {EPVs: een nieuw screeninginstrument voor de vroege opsporing van kinderen met een risico op communicatieve problemen},
  volume       = {73},
  year         = {2010},
}

Chicago
Cocquyt, Mie, and Inge Zink. 2010. “EPVs: Een Nieuw Screeninginstrument Voor De Vroege Opsporing Van Kinderen Met Een Risico Op Communicatieve Problemen.” Signaal 73 (19): 20–37.
APA
Cocquyt, M., & Zink, I. (2010). EPVs: een nieuw screeninginstrument voor de vroege opsporing van kinderen met een risico op communicatieve problemen. SIGNAAL, 73(19), 20–37.
Vancouver
1.
Cocquyt M, Zink I. EPVs: een nieuw screeninginstrument voor de vroege opsporing van kinderen met een risico op communicatieve problemen. SIGNAAL. 2010;73(19):20–37.
MLA
Cocquyt, Mie, and Inge Zink. “EPVs: Een Nieuw Screeninginstrument Voor De Vroege Opsporing Van Kinderen Met Een Risico Op Communicatieve Problemen.” SIGNAAL 73.19 (2010): 20–37. Print.