Advanced search
1 file | 1.15 MB

De impact van sociaaleconomische en etnische afkomst van de leerlingen en de impact van samenstelling van het leerlingenpubliek van scholen op de wiskundeprestaties

Author
Organization
Abstract
Het is al langer geweten dat de onderwijsprestaties van de leerlingen in sterke mate beïnvloed worden door sociale factoren die buiten hun leercapaciteiten liggen. Uit recent onderzoek in Vlaanderen, dat hieronder wordt gerapporteerd, wordt opnieuw duidelijk dat de wiskundeprestaties van leerlingen op het einde van het lager onderwijs (derde graad) voor een belangrijk deel bepaald worden door hun sociaaleconomische en etnische afkomst. Waarover echter – zeker in de Vlaamse context – minder geweten is, is in welke mate de wiskundeprestaties van de leerlingen ook beïnvloed worden door de sociaaleconomische en etnische samenstelling van de scholen. Met andere woorden, de vraag is of het voor de wiskundeprestaties van de leerlingen uitmaakt in welke soort scholen met welke soort publiek ze schoollopen. Zo zijn er wel veronderstellingen dat het ‘niveau’ lager zou liggen in ‘concentratiescholen’, maar bij een gebrek aan onderzoek blijven dit slechts veronderstellingen. Naar het onderwijsbeleid toe, meer specifiek naar een eventueel spreidingsbeleid toe, is een antwoord bieden op deze vragen echter van kapitaal belang. Bovendien moeten we ons de vraag te stellen hoe we de eventuele effecten die uitgaan van de sociaaleconomische en etnische samenstelling van de scholen kunnen verklaren, om uiteindelijk remedies en beleidsvoorstellen te formuleren.
Keywords
allochtonen, segregatie, ongelijkheid

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 1.15 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Agirdag, Orhan, Mieke Van Houtte, Piet Van Avermaet, and Paul Mahieu. 2011. “De Impact Van Sociaaleconomische En Etnische Afkomst Van De Leerlingen En De Impact Van Samenstelling Van Het Leerlingenpubliek Van Scholen Op De Wiskundeprestaties.” Schoolleiding En -begeleiding : School En Samenleving 27 (november): 49–61.
APA
Agirdag, O., Van Houtte, M., Van Avermaet, P., & Mahieu, P. (2011). De impact van sociaaleconomische en etnische afkomst van de leerlingen en de impact van samenstelling van het leerlingenpubliek van scholen op de wiskundeprestaties. SCHOOLLEIDING EN -BEGELEIDING : SCHOOL EN SAMENLEVING, 27(november), 49–61.
Vancouver
1.
Agirdag O, Van Houtte M, Van Avermaet P, Mahieu P. De impact van sociaaleconomische en etnische afkomst van de leerlingen en de impact van samenstelling van het leerlingenpubliek van scholen op de wiskundeprestaties. SCHOOLLEIDING EN -BEGELEIDING : SCHOOL EN SAMENLEVING. 2011;27(november):49–61.
MLA
Agirdag, Orhan, Mieke Van Houtte, Piet Van Avermaet, et al. “De Impact Van Sociaaleconomische En Etnische Afkomst Van De Leerlingen En De Impact Van Samenstelling Van Het Leerlingenpubliek Van Scholen Op De Wiskundeprestaties.” SCHOOLLEIDING EN -BEGELEIDING : SCHOOL EN SAMENLEVING 27.november (2011): 49–61. Print.
@article{2025568,
  abstract     = {Het is al langer geweten dat de onderwijsprestaties van de leerlingen in sterke mate be{\"i}nvloed worden door sociale factoren die buiten hun leercapaciteiten liggen. Uit recent onderzoek in Vlaanderen, dat hieronder wordt gerapporteerd, wordt opnieuw duidelijk dat de wiskundeprestaties van leerlingen op het einde van het lager onderwijs (derde graad) voor een belangrijk deel bepaald worden door hun sociaaleconomische en etnische afkomst. Waarover echter -- zeker in de Vlaamse context -- minder geweten is, is in welke mate de wiskundeprestaties van de leerlingen ook be{\"i}nvloed worden door de sociaaleconomische en etnische  samenstelling van de scholen. Met andere woorden, de vraag is of het voor de wiskundeprestaties van de leerlingen uitmaakt in welke soort scholen met welke soort publiek  ze schoollopen. Zo zijn er wel veronderstellingen dat het {\textquoteleft}niveau{\textquoteright} lager zou liggen in {\textquoteleft}concentratiescholen{\textquoteright}, maar bij een gebrek aan onderzoek blijven dit slechts veronderstellingen. Naar het onderwijsbeleid toe, meer specifiek naar een eventueel spreidingsbeleid toe, is een antwoord bieden op deze vragen echter van kapitaal belang. Bovendien moeten we ons de vraag te stellen  hoe  we de eventuele effecten die uitgaan van de sociaaleconomische en etnische samenstelling van de scholen kunnen verklaren, om uiteindelijk remedies en beleidsvoorstellen te formuleren.},
  author       = {Agirdag, Orhan and Van Houtte, Mieke and Van Avermaet, Piet and Mahieu, Paul},
  issn         = {1783-7391},
  journal      = {SCHOOLLEIDING EN -BEGELEIDING : SCHOOL EN SAMENLEVING},
  keyword      = {allochtonen,segregatie,ongelijkheid},
  language     = {dut},
  number       = {november},
  pages        = {49--61},
  title        = {De impact van sociaaleconomische en etnische afkomst van de leerlingen en de impact van samenstelling van het leerlingenpubliek van scholen op de wiskundeprestaties},
  volume       = {27},
  year         = {2011},
}