Ghent University Academic Bibliography

Advanced

De impact van sociaaleconomische en etnische afkomst van de leerlingen en de impact van samenstelling van het leerlingenpubliek van scholen op de wiskundeprestaties

Orhan Agirdag UGent, Mieke Van Houtte UGent, Piet Van Avermaet UGent and Paul Mahieu (2011) SCHOOLLEIDING EN -BEGELEIDING : SCHOOL EN SAMENLEVING. 27(november). p.49-61
abstract
Het is al langer geweten dat de onderwijsprestaties van de leerlingen in sterke mate beïnvloed worden door sociale factoren die buiten hun leercapaciteiten liggen. Uit recent onderzoek in Vlaanderen, dat hieronder wordt gerapporteerd, wordt opnieuw duidelijk dat de wiskundeprestaties van leerlingen op het einde van het lager onderwijs (derde graad) voor een belangrijk deel bepaald worden door hun sociaaleconomische en etnische afkomst. Waarover echter – zeker in de Vlaamse context – minder geweten is, is in welke mate de wiskundeprestaties van de leerlingen ook beïnvloed worden door de sociaaleconomische en etnische samenstelling van de scholen. Met andere woorden, de vraag is of het voor de wiskundeprestaties van de leerlingen uitmaakt in welke soort scholen met welke soort publiek ze schoollopen. Zo zijn er wel veronderstellingen dat het ‘niveau’ lager zou liggen in ‘concentratiescholen’, maar bij een gebrek aan onderzoek blijven dit slechts veronderstellingen. Naar het onderwijsbeleid toe, meer specifiek naar een eventueel spreidingsbeleid toe, is een antwoord bieden op deze vragen echter van kapitaal belang. Bovendien moeten we ons de vraag te stellen hoe we de eventuele effecten die uitgaan van de sociaaleconomische en etnische samenstelling van de scholen kunnen verklaren, om uiteindelijk remedies en beleidsvoorstellen te formuleren.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
year
type
journalArticle (original)
publication status
published
subject
keyword
segregatie, allochtonen, ongelijkheid
journal title
SCHOOLLEIDING EN -BEGELEIDING : SCHOOL EN SAMENLEVING
Sch. -begel., Sch. samenlev.
volume
27
issue
november
pages
49 - 61
ISSN
1783-7391
language
Dutch
UGent publication?
yes
classification
A4
copyright statement
I have transferred the copyright for this publication to the publisher
id
2025568
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-2025568
date created
2012-02-09 15:26:57
date last changed
2012-02-10 09:30:59
@article{2025568,
  abstract     = {Het is al langer geweten dat de onderwijsprestaties van de leerlingen in sterke mate be{\"i}nvloed worden door sociale factoren die buiten hun leercapaciteiten liggen. Uit recent onderzoek in Vlaanderen, dat hieronder wordt gerapporteerd, wordt opnieuw duidelijk dat de wiskundeprestaties van leerlingen op het einde van het lager onderwijs (derde graad) voor een belangrijk deel bepaald worden door hun sociaaleconomische en etnische afkomst. Waarover echter -- zeker in de Vlaamse context -- minder geweten is, is in welke mate de wiskundeprestaties van de leerlingen ook be{\"i}nvloed worden door de sociaaleconomische en etnische  samenstelling van de scholen. Met andere woorden, de vraag is of het voor de wiskundeprestaties van de leerlingen uitmaakt in welke soort scholen met welke soort publiek  ze schoollopen. Zo zijn er wel veronderstellingen dat het {\textquoteleft}niveau{\textquoteright} lager zou liggen in {\textquoteleft}concentratiescholen{\textquoteright}, maar bij een gebrek aan onderzoek blijven dit slechts veronderstellingen. Naar het onderwijsbeleid toe, meer specifiek naar een eventueel spreidingsbeleid toe, is een antwoord bieden op deze vragen echter van kapitaal belang. Bovendien moeten we ons de vraag te stellen  hoe  we de eventuele effecten die uitgaan van de sociaaleconomische en etnische samenstelling van de scholen kunnen verklaren, om uiteindelijk remedies en beleidsvoorstellen te formuleren.},
  author       = {Agirdag, Orhan and Van Houtte, Mieke and Van Avermaet, Piet and Mahieu, Paul},
  issn         = {1783-7391},
  journal      = {SCHOOLLEIDING EN -BEGELEIDING : SCHOOL EN SAMENLEVING},
  keyword      = {segregatie,allochtonen,ongelijkheid},
  language     = {dut},
  number       = {november},
  pages        = {49--61},
  title        = {De impact van sociaaleconomische en etnische afkomst van de leerlingen en de impact van samenstelling van het leerlingenpubliek van scholen op de wiskundeprestaties},
  volume       = {27},
  year         = {2011},
}

Chicago
Agirdag, Orhan, Mieke Van Houtte, Piet Van Avermaet, and Paul Mahieu. 2011. “De Impact Van Sociaaleconomische En Etnische Afkomst Van De Leerlingen En De Impact Van Samenstelling Van Het Leerlingenpubliek Van Scholen Op De Wiskundeprestaties.” Schoolleiding En -begeleiding : School En Samenleving 27 (november): 49–61.
APA
Agirdag, O., Van Houtte, M., Van Avermaet, P., & Mahieu, P. (2011). De impact van sociaaleconomische en etnische afkomst van de leerlingen en de impact van samenstelling van het leerlingenpubliek van scholen op de wiskundeprestaties. SCHOOLLEIDING EN -BEGELEIDING : SCHOOL EN SAMENLEVING, 27(november), 49–61.
Vancouver
1.
Agirdag O, Van Houtte M, Van Avermaet P, Mahieu P. De impact van sociaaleconomische en etnische afkomst van de leerlingen en de impact van samenstelling van het leerlingenpubliek van scholen op de wiskundeprestaties. SCHOOLLEIDING EN -BEGELEIDING : SCHOOL EN SAMENLEVING. 2011;27(november):49–61.
MLA
Agirdag, Orhan, Mieke Van Houtte, Piet Van Avermaet, et al. “De Impact Van Sociaaleconomische En Etnische Afkomst Van De Leerlingen En De Impact Van Samenstelling Van Het Leerlingenpubliek Van Scholen Op De Wiskundeprestaties.” SCHOOLLEIDING EN -BEGELEIDING : SCHOOL EN SAMENLEVING 27.november (2011): 49–61. Print.