Ghent University Academic Bibliography

Advanced

Wetenschapsonderwijs in het secundair onderwijs: samen met WISE op onderzoek binnen het World Wide Web

Annelies Raes, Tammy Schellens UGent and Bram De Wever UGent (2010) ICT EN ONDERWIJSVERNIEUWING : SCHOOLLEIDING EN BEGELEIDING (CD-ROM). p.75-95
abstract
In februari 2009 gingen wij van start met het onderzoeksproject ‘WISE Science’, dat de impact wil nagaan van computerondersteund samenwerkend leren binnen wetenschappen in het secundair onderwijs. Binnen de eindtermen en leerplannen natuurwetenschappen stelden we namelijk enkele accentverschuivingen vast. Er wordt voor gepleit dat er ruimte vrijgemaakt zou worden voor een creatieve verwerking van leerinhouden, ook buiten een eng gedefinieerde vakcontext. Ten aanzien van de onderwijspraktijk vragen de eindtermen dan ook meer aandacht voor innovatie en een didactische vormgeving die niet de kennisreproductie, maar het individuele en collectieve proces van kennisverwerving centraal plaatst. Computerondersteund samenwerkend leren of de Engelse term Computer Supported Collaborative Learning, verder afgekort als CSCL, wordt in de literatuur beschreven als een innovatieve en veelbelovende werkvorm die daaraan tegemoet kan komen en wij hebben de theoretische principes in de klaspraktijk gebracht. Deze ervaring leverde ons heel wat nieuwe inzichten op en die delen we graag door middel van deze bijdrage. In deze bijdrage kun je kennismaken met het webgebaseerd project ‘Opwarming van de aarde’ binnen het leerplatform WISE en worden concrete handvatten aangereikt voor leerkrachten(teams) die zelf aan de slag willen met computerondersteund samenwerkend leren.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
year
type
journalArticle (original)
publication status
published
subject
journal title
ICT EN ONDERWIJSVERNIEUWING : SCHOOLLEIDING EN BEGELEIDING (CD-ROM)
ICT onderwijsvernieuwing, Sch. begel. (CD-Rom)
issue
24
pages
75 - 95
ISSN
1784-6722
language
Dutch
UGent publication?
yes
classification
A4
copyright statement
I have transferred the copyright for this publication to the publisher
id
1989208
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-1989208
date created
2012-01-17 11:08:34
date last changed
2016-12-19 15:45:05
@article{1989208,
  abstract     = {In februari 2009 gingen wij van start met het onderzoeksproject {\textquoteleft}WISE Science{\textquoteright}, dat de impact wil nagaan van computerondersteund samenwerkend leren binnen wetenschappen in het secundair onderwijs. Binnen de eindtermen en leerplannen natuurwetenschappen stelden we namelijk enkele accentverschuivingen vast. Er wordt voor gepleit dat er ruimte vrijgemaakt zou worden voor een creatieve verwerking van leerinhouden, ook buiten een eng gedefinieerde vakcontext. Ten aanzien van de onderwijspraktijk vragen de eindtermen dan ook meer aandacht voor innovatie en een didactische vormgeving die niet de kennisreproductie, maar het individuele en collectieve proces van kennisverwerving centraal plaatst. Computerondersteund samenwerkend leren of de Engelse term Computer Supported Collaborative Learning, verder afgekort als CSCL, wordt in de literatuur beschreven als een innovatieve en veelbelovende werkvorm die daaraan tegemoet kan komen en wij hebben de theoretische principes in de klaspraktijk gebracht. Deze ervaring leverde ons heel wat nieuwe inzichten op en die delen we graag door middel van deze bijdrage. In deze bijdrage kun je kennismaken met het webgebaseerd project {\textquoteleft}Opwarming van de aarde{\textquoteright} binnen het leerplatform WISE en worden concrete handvatten aangereikt voor leerkrachten(teams) die zelf aan de slag willen met computerondersteund samenwerkend leren.},
  author       = {Raes, Annelies and Schellens, Tammy and De Wever, Bram},
  issn         = {1784-6722},
  journal      = {ICT EN ONDERWIJSVERNIEUWING : SCHOOLLEIDING EN BEGELEIDING (CD-ROM)},
  language     = {dut},
  number       = {24},
  pages        = {75--95},
  title        = {Wetenschapsonderwijs in het secundair onderwijs: samen met WISE op onderzoek binnen het World Wide Web},
  year         = {2010},
}

Chicago
Raes, Annelies, Tammy Schellens, and Bram De Wever. 2010. “Wetenschapsonderwijs in Het Secundair Onderwijs: Samen Met WISE Op Onderzoek Binnen Het World Wide Web.” Ict En Onderwijsvernieuwing : Schoolleiding En Begeleiding (cd-rom) (24): 75–95.
APA
Raes, Annelies, Schellens, T., & De Wever, B. (2010). Wetenschapsonderwijs in het secundair onderwijs: samen met WISE op onderzoek binnen het World Wide Web. ICT EN ONDERWIJSVERNIEUWING : SCHOOLLEIDING EN BEGELEIDING (CD-ROM), (24), 75–95.
Vancouver
1.
Raes A, Schellens T, De Wever B. Wetenschapsonderwijs in het secundair onderwijs: samen met WISE op onderzoek binnen het World Wide Web. ICT EN ONDERWIJSVERNIEUWING : SCHOOLLEIDING EN BEGELEIDING (CD-ROM). 2010;(24):75–95.
MLA
Raes, Annelies, Tammy Schellens, and Bram De Wever. “Wetenschapsonderwijs in Het Secundair Onderwijs: Samen Met WISE Op Onderzoek Binnen Het World Wide Web.” ICT EN ONDERWIJSVERNIEUWING : SCHOOLLEIDING EN BEGELEIDING (CD-ROM) 24 (2010): 75–95. Print.