Ghent University Academic Bibliography

Advanced

Cultuur zonder kapitaal? Een sociologische kritiek op het deficitdenken in het onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk

Orhan Agirdag (2008) Dag van de sociologie, Abstracts.
abstract
In deze bijdrage trachten we, ten eerste, een theoretische kritiek te geven op het deficitdenken, een visie die ervan uitgaat dat de ondermaatse onderwijsprestaties van bepaalde leerlingen verklaard kunnen worden door hun individuele tekorten. We hanteren hierbij de theorie van Pierre Bourdieu waarmee we zullen aantonen hoe het deficitdenken een eenzijdige interpretatie geeft aan bourdieusiaanse concepten. Ten tweede zullen we argumenteren dat het deficitdenken doorgaans ingevuld wordt als een taaldeficitdenken: taalachterstand bij allochtone leerlingen als verklarende factor van hun onderwijsprestaties. De sterke nadruk die zowel in het onderwijsonderzoek als in de onderwijspraktijk gelegd wordt op de kennis van het Nederlands, wordt in deze bijdrage getheoretiseerd onder de noemer van de ‘doxa van het Nederlands’. Uit deze theorie leiden we een aantal hypothesen af die we vervolgens empirisch toetsen. Daarbij maken we gebruik van diepte-interviews die afgenomen zijn bij 19 leerlingen van het Vlaamse secundair onderwijs.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
year
type
conference
publication status
published
subject
keyword
ethnic minorities, cultural capital, Deficit thinking
in
Dag van de sociologie, Abstracts
publisher
Ghent University, Department of Flow, heat and combustion mechanics
place of publication
Gent
conference name
Dag van de Sociologie (DVDS - 2008)
conference location
Leuven
conference start
2008-05-29
conference end
2008-05-29
language
Dutch
UGent publication?
yes
classification
C3
copyright statement
I have retained and own the full copyright for this publication
id
1983976
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-1983976
date created
2012-01-12 03:34:48
date last changed
2017-01-02 09:53:24
@inproceedings{1983976,
  abstract     = {In deze bijdrage trachten we, ten eerste, een theoretische kritiek te geven op het deficitdenken, een visie die ervan uitgaat dat de ondermaatse onderwijsprestaties van bepaalde leerlingen verklaard kunnen worden door hun individuele tekorten. We hanteren hierbij de theorie van Pierre Bourdieu waarmee we zullen aantonen hoe het deficitdenken een eenzijdige interpretatie geeft aan bourdieusiaanse concepten. Ten tweede zullen we argumenteren dat het deficitdenken doorgaans ingevuld wordt als een taaldeficitdenken: taalachterstand bij allochtone leerlingen als verklarende factor van hun onderwijsprestaties. De sterke nadruk die zowel in het onderwijsonderzoek als in de onderwijspraktijk gelegd wordt op de kennis van het Nederlands, wordt in deze bijdrage getheoretiseerd onder de noemer van de {\textquoteleft}doxa van het Nederlands{\textquoteright}. Uit deze theorie leiden we een aantal hypothesen af die we vervolgens empirisch toetsen. Daarbij maken we gebruik van diepte-interviews die afgenomen zijn bij 19 leerlingen van het Vlaamse secundair onderwijs.},
  author       = {Agirdag, Orhan},
  booktitle    = {Dag van de sociologie, Abstracts},
  keyword      = {ethnic minorities,cultural capital,Deficit thinking},
  language     = {dut},
  location     = {Leuven},
  publisher    = {Ghent University, Department of Flow, heat and combustion mechanics},
  title        = {Cultuur zonder kapitaal? Een sociologische kritiek op het deficitdenken in het onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk},
  year         = {2008},
}

Chicago
Agirdag, Orhan. 2008. “Cultuur Zonder Kapitaal? Een Sociologische Kritiek Op Het Deficitdenken in Het Onderwijsonderzoek En De Onderwijspraktijk.” In Dag Van De Sociologie, Abstracts. Gent: Ghent University, Department of Flow, heat and combustion mechanics.
APA
Agirdag, O. (2008). Cultuur zonder kapitaal? Een sociologische kritiek op het deficitdenken in het onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. Dag van de sociologie, Abstracts. Presented at the Dag van de Sociologie (DVDS - 2008), Gent: Ghent University, Department of Flow, heat and combustion mechanics.
Vancouver
1.
Agirdag O. Cultuur zonder kapitaal? Een sociologische kritiek op het deficitdenken in het onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. Dag van de sociologie, Abstracts. Gent: Ghent University, Department of Flow, heat and combustion mechanics; 2008.
MLA
Agirdag, Orhan. “Cultuur Zonder Kapitaal? Een Sociologische Kritiek Op Het Deficitdenken in Het Onderwijsonderzoek En De Onderwijspraktijk.” Dag Van De Sociologie, Abstracts. Gent: Ghent University, Department of Flow, heat and combustion mechanics, 2008. Print.