Advanced search
1 file | 643.54 KB

Cultuur zonder kapitaal? Een sociologische kritiek op het deficitdenken in het onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk

Orhan Agirdag (UGent)
Author
Organization
Abstract
In deze bijdrage trachten we, ten eerste, een theoretische kritiek te geven op het deficitdenken, een visie die ervan uitgaat dat de ondermaatse onderwijsprestaties van bepaalde leerlingen verklaard kunnen worden door hun individuele tekorten. We hanteren hierbij de theorie van Pierre Bourdieu waarmee we zullen aantonen hoe het deficitdenken een eenzijdige interpretatie geeft aan bourdieusiaanse concepten. Ten tweede zullen we argumenteren dat het deficitdenken doorgaans ingevuld wordt als een taaldeficitdenken: taalachterstand bij allochtone leerlingen als verklarende factor van hun onderwijsprestaties. De sterke nadruk die zowel in het onderwijsonderzoek als in de onderwijspraktijk gelegd wordt op de kennis van het Nederlands, wordt in deze bijdrage getheoretiseerd onder de noemer van de ‘doxa van het Nederlands’. Uit deze theorie leiden we een aantal hypothesen af die we vervolgens empirisch toetsen. Daarbij maken we gebruik van diepte-interviews die afgenomen zijn bij 19 leerlingen van het Vlaamse secundair onderwijs.
Keywords
ethnic minorities, cultural capital, Deficit thinking

Downloads

  • Cultuur Zonder Kapitaal Bib.pdf
    • full text
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 643.54 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Agirdag, Orhan. 2008. “Cultuur Zonder Kapitaal? Een Sociologische Kritiek Op Het Deficitdenken in Het Onderwijsonderzoek En De Onderwijspraktijk.” In Dag Van De Sociologie, Abstracts. Gent: Ghent University, Department of Flow, heat and combustion mechanics.
APA
Agirdag, O. (2008). Cultuur zonder kapitaal? Een sociologische kritiek op het deficitdenken in het onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. Dag van de sociologie, Abstracts. Presented at the Dag van de Sociologie (DVDS - 2008), Gent: Ghent University, Department of Flow, heat and combustion mechanics.
Vancouver
1.
Agirdag O. Cultuur zonder kapitaal? Een sociologische kritiek op het deficitdenken in het onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. Dag van de sociologie, Abstracts. Gent: Ghent University, Department of Flow, heat and combustion mechanics; 2008.
MLA
Agirdag, Orhan. “Cultuur Zonder Kapitaal? Een Sociologische Kritiek Op Het Deficitdenken in Het Onderwijsonderzoek En De Onderwijspraktijk.” Dag Van De Sociologie, Abstracts. Gent: Ghent University, Department of Flow, heat and combustion mechanics, 2008. Print.
@inproceedings{1983976,
  abstract     = {In deze bijdrage trachten we, ten eerste, een theoretische kritiek te geven op het deficitdenken, een visie die ervan uitgaat dat de ondermaatse onderwijsprestaties van bepaalde leerlingen verklaard kunnen worden door hun individuele tekorten. We hanteren hierbij de theorie van Pierre Bourdieu waarmee we zullen aantonen hoe het deficitdenken een eenzijdige interpretatie geeft aan bourdieusiaanse concepten. Ten tweede zullen we argumenteren dat het deficitdenken doorgaans ingevuld wordt als een taaldeficitdenken: taalachterstand bij allochtone leerlingen als verklarende factor van hun onderwijsprestaties. De sterke nadruk die zowel in het onderwijsonderzoek als in de onderwijspraktijk gelegd wordt op de kennis van het Nederlands, wordt in deze bijdrage getheoretiseerd onder de noemer van de {\textquoteleft}doxa van het Nederlands{\textquoteright}. Uit deze theorie leiden we een aantal hypothesen af die we vervolgens empirisch toetsen. Daarbij maken we gebruik van diepte-interviews die afgenomen zijn bij 19 leerlingen van het Vlaamse secundair onderwijs.},
  author       = {Agirdag, Orhan},
  booktitle    = {Dag van de sociologie, Abstracts},
  keyword      = {ethnic minorities,cultural capital,Deficit thinking},
  language     = {dut},
  location     = {Leuven},
  publisher    = {Ghent University, Department of Flow, heat and combustion mechanics},
  title        = {Cultuur zonder kapitaal? Een sociologische kritiek op het deficitdenken in het onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk},
  year         = {2008},
}