Ghent University Academic Bibliography

Advanced

Pesten onder de loep: sociale kenmerken van slachtoffers, pesters, en pester-slachtoffers

Jannick Demanet UGent and Mieke Van Houtte UGent (2011) LOGOPEDIE (HERENTALS). 24(6). p.17-25
abstract
Veel leerlingen uit het secundair onderwijs blijken betrokken bij pestgedrag op school. In deze studie worden de sociale kenmerken van slachtoffers, pesters, en pester-slachtoffers nagegaan. We focussen op hun sociale relaties met leeftijdsgenoten, leerkrachten, en ouders. We gebruiken hiervoor data van het Vlaams Leerlingen Onderzoek (VLO), ingezameld in het schooljaar 2004-2005 bij 11.782 leerlingen in 85 Vlaamse secundaire scholen. Lineaire regressie-analyses tonen aan dat slachtoffers weinig sociaal succesvol zijn onder hun leeftijdsgenoten. Bovendien ervaren ze, samen met pesters-slachtoffers, weinig verbondenheid met hun leerkrachten, en weten ze zich weinig aangemoedigd door hun ouders. Ook pesters voelen zich minder verbonden met hun leerkrachten dan niet-betrokken leerlingen, maar, in tegenstelling tot slachtoffers en pester-slachtoffers, blijken ze relatief populair te zijn onder hun leeftijdsgenoten. Implicaties van de resultaten worden besproken.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
year
type
journalArticle (original)
publication status
published
subject
keyword
Sociale relaties, Leerling-leerkracht relaties, Pesten, Secundair onderwijs, Ouderlijke verbondenheid
journal title
LOGOPEDIE (HERENTALS)
Logopedie (Herentals)
volume
24
issue
6
pages
17 - 25
ISSN
1370-706X
language
Dutch
UGent publication?
yes
classification
A2
copyright statement
I have transferred the copyright for this publication to the publisher
VABB id
c:vabb:319785
VABB type
VABB-1
id
1971616
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-1971616
date created
2011-12-21 13:55:16
date last changed
2011-12-22 15:22:20
@article{1971616,
  abstract     = {Veel leerlingen uit het secundair onderwijs blijken betrokken bij pestgedrag op school. In deze studie worden de sociale kenmerken van slachtoffers, pesters, en pester-slachtoffers nagegaan. We focussen op hun sociale relaties met leeftijdsgenoten, leerkrachten, en ouders.  We gebruiken hiervoor data van het Vlaams Leerlingen Onderzoek (VLO), ingezameld in het schooljaar 2004-2005 bij 11.782 leerlingen in 85 Vlaamse secundaire scholen. Lineaire regressie-analyses tonen aan dat slachtoffers weinig sociaal succesvol zijn onder hun leeftijdsgenoten. Bovendien ervaren ze, samen met pesters-slachtoffers, weinig verbondenheid met hun leerkrachten, en weten ze zich weinig aangemoedigd door hun ouders. Ook pesters voelen zich minder verbonden met hun leerkrachten dan niet-betrokken leerlingen, maar, in tegenstelling tot slachtoffers en pester-slachtoffers, blijken ze relatief populair te zijn onder hun leeftijdsgenoten. Implicaties van de resultaten worden besproken.},
  author       = {Demanet, Jannick and Van Houtte, Mieke},
  issn         = {1370-706X},
  journal      = {LOGOPEDIE (HERENTALS)},
  keyword      = {Sociale relaties,Leerling-leerkracht relaties,Pesten,Secundair onderwijs,Ouderlijke verbondenheid},
  language     = {dut},
  number       = {6},
  pages        = {17--25},
  title        = {Pesten onder de loep: sociale kenmerken van slachtoffers, pesters, en pester-slachtoffers},
  volume       = {24},
  year         = {2011},
}

Chicago
Demanet, Jannick, and Mieke Van Houtte. 2011. “Pesten Onder De Loep: Sociale Kenmerken Van Slachtoffers, Pesters, En Pester-slachtoffers.” Logopedie (herentals) 24 (6): 17–25.
APA
Demanet, J., & Van Houtte, M. (2011). Pesten onder de loep: sociale kenmerken van slachtoffers, pesters, en pester-slachtoffers. LOGOPEDIE (HERENTALS), 24(6), 17–25.
Vancouver
1.
Demanet J, Van Houtte M. Pesten onder de loep: sociale kenmerken van slachtoffers, pesters, en pester-slachtoffers. LOGOPEDIE (HERENTALS). 2011;24(6):17–25.
MLA
Demanet, Jannick, and Mieke Van Houtte. “Pesten Onder De Loep: Sociale Kenmerken Van Slachtoffers, Pesters, En Pester-slachtoffers.” LOGOPEDIE (HERENTALS) 24.6 (2011): 17–25. Print.