Ghent University Academic Bibliography

Advanced

Het verband tussen islamitische religie, religiositeit en onderwijsprestaties

Orhan Agirdag UGent, Maarten Hermans and Mieke Van Houtte UGent (2011) PEDAGOGISCHE STUDIEN. 88(5). p.339-353
abstract
Recently, an influential study has shown that immigrant pupils from Islamic countries perform worse than other pupils and that the share of pupils from Islamic countries at schools is negatively related to the academic achievement of other pupils (Dronkers, 2010). These effects are interpreted as consequences of Islamic religion and religiosity, although both variables religion and religiosity were not included in that study. The aim of the present study is to gain a better understanding of the effects of Islamic religion and religiosity, based on data of 2.845 pupils (average age 11,62) in 68 Flemish primary schools. The results of multilevel analyses indicate that Muslim students do not perform worse than other students, when controlling for country of origin. Secondly, the share of Muslim students at school does not have an effect on the educational achievement of other pupils. Finally, the extent of Islamic religiosity does not have a linear effect, but rather a curvilinear effect on educational performance of Muslims, as both most religious and least religious pupils score higher. Implications for educational research and policy are discussed.
Recent heeft een invloedrijke studie aangetoond dat migrantenleerlingen die afkomstig zijn uit islamitische landen slechter presteren dan andere leerlingen en dat het aandeel van leerlingen uit islamitische landen op school negatief samenhangt met de onderwijsprestaties van andere leerlingen (Dronkers, 2010). Deze resultaten werden geïnterpreteerd als gevolgen van islamitische religie en religiositeit, hoewel de variabelen religie en religiositeit niet werden opgenomen in het onderzoek. In deze studie proberen we een beter zicht te krijgen op de effecten van islamitische religie en religiositeit op de onderwijsprestaties van leerlingen op basis van gegevens van 2.845 leerlingen (gemiddelde leeftijd 11,62) uit 68 Vlaamse basisscholen. De resultaten van multilevel-analyses wijzen uit dat de islamitische leerlingen niet slechter presteren dan andere leerlingen, wanneer er gecontroleerd wordt voor het land van herkomst. Het land van herkomst is wel gerelateerd aan de onderwijsprestaties. Ten tweede vinden we dat het aandeel van moslimleerlingen op school geen effect heeft op de onderwijsprestaties van andere leerlingen. Ten slotte is de mate van islamitische religiositeit niet lineair, maar eerder curvilineair (U-vormig) gerelateerd aan de onderwijsprestaties. De implicaties voor het onderwijsonderzoek en het onderwijsbeleid worden besproken.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
alternative title
The association between Islamic religion, religiosity and academic achievement
year
type
journalArticle (original)
publication status
published
subject
keyword
LOCUS, NETHERLANDS, BLACK, SCHOOLS, EDUCATIONAL OUTCOMES, ORGANIZATIONAL COMMITMENT, MOTIVATION, ATTITUDES, LITERACY, FAMILIES
journal title
PEDAGOGISCHE STUDIEN
Pedagog. Stud.
volume
88
issue
5
pages
339 - 353
Web of Science type
Article
Web of Science id
000298021800004
JCR category
EDUCATION & EDUCATIONAL RESEARCH
JCR impact factor
0.2 (2011)
JCR rank
186/203 (2011)
JCR quartile
4 (2011)
ISSN
0165-0645
language
Dutch
UGent publication?
yes
classification
A1
copyright statement
I have retained and own the full copyright for this publication
id
1964669
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-1964669
date created
2011-12-10 09:55:00
date last changed
2012-10-25 13:16:37
@article{1964669,
  abstract     = {Recently, an influential study has shown that immigrant pupils from Islamic countries perform worse than other pupils and that the share of pupils from Islamic countries at schools is negatively related to the academic achievement of other pupils (Dronkers, 2010). These effects are interpreted as consequences of Islamic religion and religiosity, although both variables religion and religiosity were not included in that study. The aim of the present study is to gain a better understanding of the effects of Islamic religion and religiosity, based on data of 2.845 pupils (average age 11,62) in 68 Flemish primary schools. The results of multilevel analyses indicate that Muslim students do not perform worse than other students, when controlling for country of origin. Secondly, the share of Muslim students at school does not have an effect on the educational achievement of other pupils. Finally, the extent of Islamic religiosity does not have a linear effect, but rather a curvilinear effect on educational performance of Muslims, as both most religious and least religious pupils score higher. Implications for educational research and policy are discussed.},
  author       = {Agirdag, Orhan and Hermans, Maarten and Van Houtte, Mieke},
  issn         = {0165-0645},
  journal      = {PEDAGOGISCHE STUDIEN},
  keyword      = {LOCUS,NETHERLANDS,BLACK,SCHOOLS,EDUCATIONAL OUTCOMES,ORGANIZATIONAL COMMITMENT,MOTIVATION,ATTITUDES,LITERACY,FAMILIES},
  language     = {dut},
  number       = {5},
  pages        = {339--353},
  title        = {Het verband tussen islamitische religie, religiositeit en onderwijsprestaties},
  volume       = {88},
  year         = {2011},
}

Chicago
Agirdag, Orhan, Maarten Hermans, and Mieke Van Houtte. 2011. “Het Verband Tussen Islamitische Religie, Religiositeit En Onderwijsprestaties.” Pedagogische Studien 88 (5): 339–353.
APA
Agirdag, O., Hermans, M., & Van Houtte, M. (2011). Het verband tussen islamitische religie, religiositeit en onderwijsprestaties. PEDAGOGISCHE STUDIEN, 88(5), 339–353.
Vancouver
1.
Agirdag O, Hermans M, Van Houtte M. Het verband tussen islamitische religie, religiositeit en onderwijsprestaties. PEDAGOGISCHE STUDIEN. 2011;88(5):339–53.
MLA
Agirdag, Orhan, Maarten Hermans, and Mieke Van Houtte. “Het Verband Tussen Islamitische Religie, Religiositeit En Onderwijsprestaties.” PEDAGOGISCHE STUDIEN 88.5 (2011): 339–353. Print.