Advanced search
1 file | 2.87 MB

The role of internet in political communication: a case study of the 2009 European parliament elections

(2011)
Author
Promoter
(UGent)
Organization
Abstract
Het belangrijkste doel van dit proefschrift is om de rol van internet te begrijpen in electorale campagnevoering en communicatie met kiezers, hoe en in welke mate internet en sociale media werden gebruikt tijdens de verkiezingscampagne 2009 voor het Europees Parlement; in welke mate de communicatie tussen burgers en politieke actoren werd gerealiseerd en de mogelijkheid voor de ontwikkeling van nieuwe of het toepassen van oude modellen van politieke marketing via internet, met name op blogs en sociale media zoals Facebook en YouTube. In het theoretisch kader wordt gebruik gemaakt van verschillende concepten: deliberatieve democratie (zie 2.1), burgerschap (zie 2.2), publieke sfeer (zie 2.3), Internet (zie 2.4) en politieke communicatie in de engere betekenis (zie 2.5). Op de eerste plaats hebben we de mogelijkheden voor online deliberatie via sociale media besproken, die zouden kunnen bijdragen aan de reductie van het democratisch deficit , vooral in de context van de Europese Unie (bv. Fishkin, 2007; Fung & Wright, 2001). Verder hebben we gebruik gemaakt van het eigentijds concept van burgerschap dat verder gaat dan de natiestaat (bv. Pateman, 1998; Cammaerts & Van Audenhove, 2005) om de mogelijkheden voor Europese burgerschap te onderzoeken. In dezelfde geest, hebben we het concept de publieke sfeer geconceptualiseerd rond wereldwijde communicatienetwerken (Castells, 2008; 2010), maar we hebben ook de mogelijkheden voor de Europeanisering van de publieke sfeer via Internet verkend (Eriksen, 2007; Fossum & Schlesinger, 2007). In de discussie over “nieuwe” media was onze focus gericht op sociale media en hun mogelijkheid om de democratie te bevorderen (Dahlgren, 2005) en sociaal kapitaal te verhogen (Ellison, Steinfeld en Lampe, 2007), maar ook op het nog aanwezige probleem van de “digitale divide” (Norris, 2001) en de opkomst van een online publiek (bv. Bennett & Iyengar, 2008). Het accent is verder gelegd op de verschillen tussen toegang, interactie en participatie (Carpentier, 2007). Ten aanzien van politieke marketing, hebben we onze aandacht gericht op online politieke marketing (bv. Towner & Dulio, 2011), de mogelijkheden en beperkingen in de context van de link tussen kiezer en kandidaat (Lusoli, 2005a) en op electorale campagnevoering in een vergelijkend perspectief (Lilleker & Lees-Marshment, 2005). Het empirisch luik bestaat voornamelijk uit kwalitatief onderzoek, maar heeft ook kwantitatieve elementen. We hebben gebruik gemaakt van de Grounded Theory (Charmaz, 2005) benadering, Computer-Mediated Discourse Analyse (Herring, 2004) en kritische discoursanalyse (Van Dijk, 2001). We hebben ook een online-enquête gebruikt als een aanvullende kwantitatieve onderzoeksmethode. Meer gedetailleerde uitleg over de keuze van aanpak en methode wordt gegeven in het methodologisch kader deel van dit proefschrift (zie hoofdstuk 3). Zowel het theoretische als het methodologische kader kunnen opgevat worden als de basis voor het empirische deel van dit proefschrift. Het empirische gedeelte bestaat uit zeven casestudies, gepresenteerd in de vorm van artikels. De eerste drie artikels (The European Parliament online communication strategy: electoral campaign 2009; Political communication on Facebook: case study of the European Parliament profile page for the elections 2009; Social Media As A Part Of The New European Parliament Communication Strategy: ‘Violent’ Videos On YouTube) gaan over het gebruik van internet en sociale media door het Europees Parlement in zijn campagne om burgers te motiveren om deel te nemen aan de verkiezingen. De volgende drie artikels (YouTube-A Political Advertising Tool? A Case Study of the Use of YouTube in the Campaign for the European Parliament Elections 2009; Campaigning On Social Network Sites: Facebook- a (un-) suitable tool for political communication in Europe?; Communicating With Voters By Blogs? Campaigning For The European Parliament Elections 2009) gaan over de electorale campagne van 12 politieke partijen uit de drie grootste politieke groepen in het Europees Parlement en een transnationale partij. Tenslotte focust het zevende artikel (Social Network Sites in Political Communication: a model of political participation on Facebook) op het onderzoek naar burgers die aan discussies in sociale media tijdens de verkiezingscampagne deelgenomen hebben. In de conclusies geven we een overzicht over de rol van internet in de verkiezingscampagne 2009 voor het Europees Parlement.
Keywords
political communication, European Parliament, social media

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 2.87 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Vesnic-Alujevic, Lucia. 2011. “The Role of Internet in Political Communication: a Case Study of the 2009 European Parliament Elections”. Ghent, Belgium: Ghent University, Department of Communication studies.
APA
Vesnic-Alujevic, L. (2011). The role of internet in political communication: a case study of the 2009 European parliament elections. Ghent University, Department of Communication studies, Ghent, Belgium.
Vancouver
1.
Vesnic-Alujevic L. The role of internet in political communication: a case study of the 2009 European parliament elections. [Ghent, Belgium]: Ghent University, Department of Communication studies; 2011.
MLA
Vesnic-Alujevic, Lucia. “The Role of Internet in Political Communication: a Case Study of the 2009 European Parliament Elections.” 2011 : n. pag. Print.
@phdthesis{1956834,
  abstract     = {Het belangrijkste doel van dit proefschrift is om de rol van internet te begrijpen in electorale campagnevoering en communicatie met kiezers, hoe en in welke mate internet en sociale media werden gebruikt tijdens de verkiezingscampagne 2009 voor het Europees Parlement; in welke mate de communicatie tussen burgers en politieke actoren werd gerealiseerd en de mogelijkheid voor de ontwikkeling van nieuwe of het toepassen van oude modellen van politieke marketing via internet, met name op blogs en sociale media zoals Facebook en YouTube. In het theoretisch kader wordt gebruik gemaakt van verschillende concepten: deliberatieve democratie (zie 2.1), burgerschap (zie 2.2), publieke sfeer (zie 2.3), Internet (zie 2.4) en politieke communicatie in de engere betekenis (zie 2.5). Op de eerste plaats hebben we de mogelijkheden voor online deliberatie via sociale media besproken, die zouden kunnen bijdragen aan de reductie van het democratisch deficit , vooral in de context van de Europese Unie  (bv. Fishkin, 2007; Fung \& Wright, 2001). Verder hebben we gebruik gemaakt van het eigentijds concept van burgerschap dat verder gaat dan de natiestaat (bv. Pateman, 1998; Cammaerts \& Van Audenhove, 2005) om de mogelijkheden voor Europese burgerschap te onderzoeken. In dezelfde geest, hebben we het concept de publieke sfeer geconceptualiseerd rond wereldwijde communicatienetwerken (Castells, 2008; 2010), maar we hebben ook de mogelijkheden voor de Europeanisering van de publieke sfeer via Internet verkend (Eriksen, 2007; Fossum \& Schlesinger, 2007). In de discussie over {\textquotedblleft}nieuwe{\textquotedblright} media was onze focus gericht op sociale media en hun mogelijkheid om de democratie te bevorderen (Dahlgren, 2005) en sociaal kapitaal te verhogen (Ellison, Steinfeld en Lampe, 2007), maar ook op het nog aanwezige probleem van de {\textquotedblleft}digitale divide{\textquotedblright} (Norris, 2001) en de opkomst van een online publiek (bv. Bennett \& Iyengar, 2008). Het accent is verder gelegd op de verschillen tussen toegang, interactie en participatie (Carpentier, 2007). Ten aanzien van politieke marketing, hebben we onze aandacht gericht op online politieke marketing (bv. Towner \& Dulio, 2011), de mogelijkheden en beperkingen in de context van de link tussen kiezer en kandidaat (Lusoli, 2005a) en op electorale campagnevoering in een vergelijkend perspectief (Lilleker \& Lees-Marshment, 2005). Het empirisch luik bestaat voornamelijk uit kwalitatief onderzoek, maar heeft ook kwantitatieve elementen. We hebben gebruik gemaakt van de Grounded Theory (Charmaz, 2005) benadering, Computer-Mediated Discourse Analyse (Herring, 2004) en kritische discoursanalyse (Van Dijk, 2001). We hebben ook een online-enqu{\^e}te gebruikt als een aanvullende kwantitatieve onderzoeksmethode. Meer gedetailleerde uitleg over de keuze van aanpak en methode wordt gegeven in het methodologisch kader deel van dit proefschrift (zie hoofdstuk 3). Zowel het theoretische als het methodologische kader kunnen opgevat worden als de basis voor het empirische deel van dit proefschrift. Het empirische gedeelte bestaat uit zeven casestudies, gepresenteerd in de vorm van artikels. De eerste drie artikels (The European Parliament online communication strategy: electoral campaign 2009; Political communication on Facebook: case study of the European Parliament profile page for the elections 2009; Social Media As A Part Of The New European Parliament Communication Strategy: {\textquoteleft}Violent{\textquoteright} Videos On YouTube) gaan over het gebruik van internet en sociale media door het Europees Parlement in zijn campagne om burgers te motiveren om deel te nemen aan de verkiezingen. De volgende drie artikels (YouTube-A Political Advertising Tool? A Case Study of the Use of YouTube in the Campaign for the European Parliament Elections 2009; Campaigning On Social Network Sites: Facebook- a (un-) suitable tool for political communication in Europe?; Communicating With Voters By Blogs? Campaigning For The European Parliament Elections 2009) gaan over de electorale campagne van 12 politieke partijen uit de drie grootste politieke groepen in het Europees Parlement en een transnationale partij. Tenslotte focust het zevende artikel (Social Network Sites in Political Communication: a model of political participation on Facebook) op het onderzoek naar burgers die aan discussies in sociale media tijdens de verkiezingscampagne deelgenomen hebben. In de  conclusies geven we een overzicht over de rol van internet in de verkiezingscampagne 2009 voor het Europees Parlement.},
  author       = {Vesnic-Alujevic, Lucia},
  isbn         = {9789490695873},
  keyword      = {political communication,European Parliament,social media},
  language     = {eng},
  pages        = {383},
  publisher    = {Ghent University, Department of Communication studies},
  school       = {Ghent University},
  title        = {The role of internet in political communication: a case study of the 2009 European parliament elections},
  year         = {2011},
}