Advanced search
1 file | 126.51 KB

Evaluatie in de instrumentles: pleidooi voor systematisering en explicitering

Luc Nijs (UGent)
Author
Organization
Abstract
Aan de vooravond van de hervormingen die het Deeltijds Kunstonderwijs idealiter moeten leiden naar een inhoudelijke vernieuwing, is een reflectie over evaluatie in de instrumentles bijzonder op zijn plaats. Evaluatie is immers onlosmakelijk verbonden met lesgeven. “To teach is to assess”, zei Keith Swanwick (1988) . Evaluatie is dan ook een weerspiegeling van de inhoudelijke keuzes die zowel de school als de individuele leraars maken om het leerproces van de aanstormende muzikanten in goede banen te leiden. Bovendien is het zo dat leerlingen hun leerproces afstemmen op de wijze waarop ze geëvalueerd worden. Nadenken over evaluatie brengt ons daarom naar de kern van pedagogie en didactiek.
Keywords
DKO, evaluatie, instrumentles

Downloads

  • Nijs Muzes6.pdf
    • full text
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 126.51 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Nijs, Luc. 2011. “Evaluatie in De Instrumentles: Pleidooi Voor Systematisering En Explicitering.” Artishock (mechelen) 6.
APA
Nijs, L. (2011). Evaluatie in de instrumentles: pleidooi voor systematisering en explicitering. ARTISHOCK (MECHELEN), 6.
Vancouver
1.
Nijs L. Evaluatie in de instrumentles: pleidooi voor systematisering en explicitering. ARTISHOCK (MECHELEN). 2011;6.
MLA
Nijs, Luc. “Evaluatie in De Instrumentles: Pleidooi Voor Systematisering En Explicitering.” ARTISHOCK (MECHELEN) 6 (2011): n. pag. Print.
@article{1944670,
  abstract     = {Aan de vooravond van de hervormingen die het Deeltijds Kunstonderwijs idealiter moeten leiden naar een inhoudelijke vernieuwing, is een reflectie over evaluatie in de instrumentles bijzonder op zijn plaats. Evaluatie is immers onlosmakelijk verbonden met lesgeven. {\textquotedblleft}To teach is to assess{\textquotedblright}, zei Keith Swanwick (1988) . Evaluatie is dan ook een weerspiegeling van de inhoudelijke keuzes die zowel de school als de individuele leraars maken om het leerproces van de aanstormende muzikanten in goede banen te leiden. Bovendien is het zo dat leerlingen hun leerproces afstemmen op de wijze waarop ze ge{\"e}valueerd worden. Nadenken over evaluatie brengt ons daarom naar de kern van pedagogie en didactiek.},
  author       = {Nijs, Luc},
  issn         = {2032-5835},
  journal      = {ARTISHOCK (MECHELEN)},
  keyword      = {DKO,evaluatie,instrumentles},
  language     = {dut},
  pages        = {6},
  title        = {Evaluatie in de instrumentles: pleidooi voor systematisering en explicitering},
  volume       = {6},
  year         = {2011},
}