Ghent University Academic Bibliography

Advanced

Evaluatie in de instrumentles: pleidooi voor systematisering en explicitering

Luc Nijs UGent (2011) ARTISHOCK (MECHELEN). 6.
abstract
Aan de vooravond van de hervormingen die het Deeltijds Kunstonderwijs idealiter moeten leiden naar een inhoudelijke vernieuwing, is een reflectie over evaluatie in de instrumentles bijzonder op zijn plaats. Evaluatie is immers onlosmakelijk verbonden met lesgeven. “To teach is to assess”, zei Keith Swanwick (1988) . Evaluatie is dan ook een weerspiegeling van de inhoudelijke keuzes die zowel de school als de individuele leraars maken om het leerproces van de aanstormende muzikanten in goede banen te leiden. Bovendien is het zo dat leerlingen hun leerproces afstemmen op de wijze waarop ze geëvalueerd worden. Nadenken over evaluatie brengt ons daarom naar de kern van pedagogie en didactiek.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
year
type
journalArticle (original)
publication status
published
subject
keyword
DKO, evaluatie, instrumentles
journal title
ARTISHOCK (MECHELEN)
Artishock (Mechelen)
volume
6
pages
6 pages
ISSN
2032-5835
language
Dutch
UGent publication?
yes
classification
A4
copyright statement
I have retained and own the full copyright for this publication
id
1944670
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-1944670
date created
2011-11-20 23:05:32
date last changed
2016-12-19 15:44:35
@article{1944670,
  abstract     = {Aan de vooravond van de hervormingen die het Deeltijds Kunstonderwijs idealiter moeten leiden naar een inhoudelijke vernieuwing, is een reflectie over evaluatie in de instrumentles bijzonder op zijn plaats. Evaluatie is immers onlosmakelijk verbonden met lesgeven. {\textquotedblleft}To teach is to assess{\textquotedblright}, zei Keith Swanwick (1988) . Evaluatie is dan ook een weerspiegeling van de inhoudelijke keuzes die zowel de school als de individuele leraars maken om het leerproces van de aanstormende muzikanten in goede banen te leiden. Bovendien is het zo dat leerlingen hun leerproces afstemmen op de wijze waarop ze ge{\"e}valueerd worden. Nadenken over evaluatie brengt ons daarom naar de kern van pedagogie en didactiek.},
  author       = {Nijs, Luc},
  issn         = {2032-5835},
  journal      = {ARTISHOCK (MECHELEN)},
  keyword      = {DKO,evaluatie,instrumentles},
  language     = {dut},
  pages        = {6},
  title        = {Evaluatie in de instrumentles: pleidooi voor systematisering en explicitering},
  volume       = {6},
  year         = {2011},
}

Chicago
Nijs, Luc. 2011. “Evaluatie in De Instrumentles: Pleidooi Voor Systematisering En Explicitering.” Artishock (mechelen) 6.
APA
Nijs, L. (2011). Evaluatie in de instrumentles: pleidooi voor systematisering en explicitering. ARTISHOCK (MECHELEN), 6.
Vancouver
1.
Nijs L. Evaluatie in de instrumentles: pleidooi voor systematisering en explicitering. ARTISHOCK (MECHELEN). 2011;6.
MLA
Nijs, Luc. “Evaluatie in De Instrumentles: Pleidooi Voor Systematisering En Explicitering.” ARTISHOCK (MECHELEN) 6 (2011): n. pag. Print.