Advanced search
1 file | 9.77 MB

Rome als stadslandschap, en zijn bewoners: de functie en betekenis van de staffage in de prenten van Giambattista Piranesi

(2011) DE WITTE RAAF. p.9-13
Author
Organization
Abstract
This article discusses the vedute of Giambattista Piranesi and the way he uses the staffage rhetorically to indicate a 'basic mood' of uncanny and panic. The first part analyzes how Piranesi transforms the 'format' of the city view into a city landscape, thereby including the distant in the city and presenting Rome as a WORLD. The second part focuses on the insect-like creatures Piranesi includes in his vedute, and in particular the vedute of ruins, to prevent an easy and sentimental identification with the lost greatness of Rome.
Keywords
Piranesi/rome/landschap/stadszicht/staffage/ruïne/Tempel van Tivoli

Downloads

  • Piranesi DWR 152 p9-13.pdf
    • full text
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 9.77 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Verschaffel, Bart. 2011. “Rome Als Stadslandschap, En Zijn Bewoners: De Functie En Betekenis Van De Staffage in De Prenten Van Giambattista Piranesi.” De Witte Raaf (152): 9–13.
APA
Verschaffel, B. (2011). Rome als stadslandschap, en zijn bewoners: de functie en betekenis van de staffage in de prenten van Giambattista Piranesi. DE WITTE RAAF, (152), 9–13.
Vancouver
1.
Verschaffel B. Rome als stadslandschap, en zijn bewoners: de functie en betekenis van de staffage in de prenten van Giambattista Piranesi. DE WITTE RAAF. 2011;(152):9–13.
MLA
Verschaffel, Bart. “Rome Als Stadslandschap, En Zijn Bewoners: De Functie En Betekenis Van De Staffage in De Prenten Van Giambattista Piranesi.” DE WITTE RAAF 152 (2011): 9–13. Print.
@article{1854392,
  abstract     = {This article discusses the vedute of Giambattista Piranesi and the way he uses the staffage rhetorically to indicate a 'basic mood' of uncanny and panic. The first part analyzes how Piranesi transforms the 'format' of the city view into a city landscape, thereby including the distant in the city and presenting Rome as a WORLD. The second part focuses on the insect-like creatures Piranesi includes in his vedute, and in particular the vedute of ruins, to prevent an easy and sentimental identification with the lost greatness of Rome.},
  author       = {Verschaffel, Bart},
  issn         = {0774-8523},
  journal      = {DE WITTE RAAF},
  keyword      = {Piranesi/rome/landschap/stadszicht/staffage/ru{\"i}ne/Tempel van Tivoli},
  language     = {dut},
  number       = {152},
  pages        = {9--13},
  title        = {Rome als stadslandschap, en zijn bewoners: de functie en betekenis van de staffage in de prenten van Giambattista Piranesi},
  year         = {2011},
}