Ghent University Academic Bibliography

Advanced

Gelijke kansen als hefboom voor het universeel recht op onderwijs? Een pedagogische lezing

Elias Hemelsoet UGent (2011) TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID. 11(6). p.477-484
abstract
Whether education fosters social participation or rather reproduces an existing order, is a recurring discussion. In this debate, ‘equal opportunities’ are frequently presented as a lever for the universal right to education. This contribution focuses on four notions of equal opportunities, each of which refers to a different understanding of justice. In this article, the meaning of these conceptions in relation to the life practices of irregular migrants is explored. That brings us to the question how the concept of equal opportunities can contribute to the realisation of a universal right to education for all. In conclusion I suggest how this universal right can be a living practice in an educationally promising way that goes beyond merely offering a formal opportunity to participate in an educational system.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
year
type
journalArticle (original)
publication status
published
subject
keyword
Recht op onderwijs, kinderen zonder wettig verblijf, gelijke onderwijskansen
journal title
TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID
Tijdschr. Onderwijsr. Onderwijsbeleid
volume
11
issue
6
pages
477 - 484
ISSN
0778-0443
language
Dutch
UGent publication?
yes
classification
A2
copyright statement
I have transferred the copyright for this publication to the publisher
VABB id
c:vabb:316926
VABB type
VABB-1
id
1852578
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-1852578
date created
2011-07-05 10:16:25
date last changed
2015-06-17 09:48:47
@article{1852578,
  abstract     = {Whether education fosters social participation or rather reproduces an existing order, is a recurring discussion. In this debate, {\textquoteleft}equal opportunities{\textquoteright} are frequently presented as a lever for the universal right to education. This contribution focuses on four notions of equal opportunities, each of which refers to a different understanding of justice. In this article, the meaning of these conceptions in relation to the life practices of irregular migrants is explored. That brings us to the question how the concept of equal opportunities can contribute to the realisation of a universal right to education for all. In conclusion I suggest how this universal right can be a living practice in an educationally promising way that goes beyond merely offering a formal opportunity to participate in an educational system.},
  author       = {Hemelsoet, Elias},
  issn         = {0778-0443},
  journal      = {TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID},
  keyword      = {Recht op onderwijs,kinderen zonder wettig verblijf,gelijke onderwijskansen},
  language     = {dut},
  number       = {6},
  pages        = {477--484},
  title        = {Gelijke kansen als hefboom voor het universeel recht op onderwijs? Een pedagogische lezing},
  volume       = {11},
  year         = {2011},
}

Chicago
Hemelsoet, Elias. 2011. “Gelijke Kansen Als Hefboom Voor Het Universeel Recht Op Onderwijs? Een Pedagogische Lezing.” Tijdschrift Voor Onderwijsrecht En Onderwijsbeleid 11 (6): 477–484.
APA
Hemelsoet, E. (2011). Gelijke kansen als hefboom voor het universeel recht op onderwijs? Een pedagogische lezing. TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID, 11(6), 477–484.
Vancouver
1.
Hemelsoet E. Gelijke kansen als hefboom voor het universeel recht op onderwijs? Een pedagogische lezing. TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID. 2011;11(6):477–84.
MLA
Hemelsoet, Elias. “Gelijke Kansen Als Hefboom Voor Het Universeel Recht Op Onderwijs? Een Pedagogische Lezing.” TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID 11.6 (2011): 477–484. Print.