Advanced search
1 file | 450.15 KB Add to list

Verkeershandhaving en -vervolging moeten gekaderd worden binnen het verkeersveiligheidsbeleid

Johan De Mol (UGent)
Author
Organization
Abstract
Een verkeersveihgheidsbeleid kan de complexiteit van de ver-keersonveiligheid niet doeltreffend aanpakken als het zich slechts op één beleidsmiddel richt. Het heeft pas kans op slagen als men de verschillende beleidsmiddelen op een verstandige manier combineert en vooral op elkaar afstemt. Handhaving is geen doel op zich, maar enkel een middel. In die mate dat het eerder als ondersteunend dan als sturend moet worden beschouwd. Binnen het verkeersveihgheidsbeleid moet in eerste instantie worden gepleit voor maatregelen die onveiligheidgedrag kunnen voorkomen. Bij die maatregelen staan infrastructuur en voertuig centraal, maar een belangrijke rol moet ook worden toegedicht aan de bestuurder (opleiding, rij-inzicht, ...). Handhaving en vervolging spelen net een zeer belangrijke rol in de blijvende verankering van het gedrag van de bestuurder in verkeersveilig-heidsopties. Handhavingsbeleid moet echter ook gericht zijn op het opbouwen van kennis over de effecten van infrastructuur en voertuig op de verkeersveiligheid. Data uit ongevallenstatistieken, maar evenzeer uit de analyse van verkeersinbreuken, zijn voor de wegbeheerders en de voertuigconstructeurs basiselementen (of zouden dit moeten zijn) om hun rol in het veiligheidsbeleid bij te sturen.
Keywords
ongevalsstatistieken, verkeersinbreuken, autoconstructeurs, handhaving, wegbeheerders

Downloads

  • Pages from Orde van de dag 20 - Verkeershandhaving en -vervolging moeten gekaderd worden binnen het verkeer s veiligheidsbeleid.pdf
    • full text
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 450.15 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
De Mol, Johan. “Verkeershandhaving En -Vervolging Moeten Gekaderd Worden Binnen Het Verkeersveiligheidsbeleid.” ORDE VAN DE DAG : CRIMINALITEIT EN SAMENLEVING, 2002, pp. 65–72.
APA
De Mol, J. (2002). Verkeershandhaving en -vervolging moeten gekaderd worden binnen het verkeersveiligheidsbeleid. ORDE VAN DE DAG : CRIMINALITEIT EN SAMENLEVING, 65–72.
Chicago author-date
De Mol, Johan. 2002. “Verkeershandhaving En -Vervolging Moeten Gekaderd Worden Binnen Het Verkeersveiligheidsbeleid.” ORDE VAN DE DAG : CRIMINALITEIT EN SAMENLEVING, 65–72.
Chicago author-date (all authors)
De Mol, Johan. 2002. “Verkeershandhaving En -Vervolging Moeten Gekaderd Worden Binnen Het Verkeersveiligheidsbeleid.” ORDE VAN DE DAG : CRIMINALITEIT EN SAMENLEVING: 65–72.
Vancouver
1.
De Mol J. Verkeershandhaving en -vervolging moeten gekaderd worden binnen het verkeersveiligheidsbeleid. ORDE VAN DE DAG : CRIMINALITEIT EN SAMENLEVING. 2002;65–72.
IEEE
[1]
J. De Mol, “Verkeershandhaving en -vervolging moeten gekaderd worden binnen het verkeersveiligheidsbeleid,” ORDE VAN DE DAG : CRIMINALITEIT EN SAMENLEVING, pp. 65–72, 2002.
@article{159666,
  abstract     = {{Een verkeersveihgheidsbeleid kan de complexiteit van de ver-keersonveiligheid niet doeltreffend aanpakken als het zich slechts op één beleidsmiddel richt. Het heeft pas kans op slagen als men de verschillende beleidsmiddelen op een verstandige manier combineert en vooral op elkaar afstemt.
Handhaving is geen doel op zich, maar enkel een middel. In die mate dat het eerder als ondersteunend dan als sturend moet worden beschouwd.
Binnen het verkeersveihgheidsbeleid moet in eerste instantie worden gepleit voor maatregelen die onveiligheidgedrag kunnen voorkomen. Bij die maatregelen staan infrastructuur en voertuig centraal, maar een belangrijke rol moet ook worden toegedicht
aan de bestuurder (opleiding, rij-inzicht, ...). Handhaving en vervolging spelen net een zeer belangrijke rol in de blijvende verankering van het gedrag van de bestuurder in verkeersveilig-heidsopties.
Handhavingsbeleid moet echter ook gericht zijn op het opbouwen van kennis over de effecten van infrastructuur en voertuig op de verkeersveiligheid. Data uit ongevallenstatistieken, maar evenzeer uit de analyse van verkeersinbreuken, zijn voor de wegbeheerders en de voertuigconstructeurs basiselementen (of zouden dit moeten zijn) om hun rol in het veiligheidsbeleid bij te sturen.}},
  author       = {{De Mol, Johan}},
  issn         = {{1781-9210}},
  journal      = {{ORDE VAN DE DAG : CRIMINALITEIT EN SAMENLEVING}},
  keywords     = {{ongevalsstatistieken,verkeersinbreuken,autoconstructeurs,handhaving,wegbeheerders}},
  language     = {{dut}},
  pages        = {{65--72}},
  title        = {{Verkeershandhaving en -vervolging moeten gekaderd worden binnen het verkeersveiligheidsbeleid}},
  year         = {{2002}},
}