Advanced search
1 file | 1.58 MB

Een Deens demonstratieproject: ISA als snelheidsadviserend middel (open variant)

Johan De Mol (UGent)
Author
Organization
Abstract
In juni 2001 rondden onderzoekers in Denemarken het Aalborgse ISA-demonstratieproject af. Men koos voor het open systeem (louter adviserend) waarbij de GPS-localisatie wordt vergeleken met de snelheidszone waarin het voertuig zich bevindt. Hardware en software werden ontwikkeld door de Aalborgse universiteit, technisch verliep alles dan ook perfect en verzamelde men een enorm veel data. 24 bestuurders mochten testrijden gedurende een voorperiode (2 weken) en een testperiode (4 weken). Op basis van een vragenlijst voor en na de testperiode kon men het gedrag en de aanvaardbaarheid bepalen. De meesten stonden positief tegenover ISA. Alle testrijders overschreden gewoonlijk wel de snelheidslimieten, hetgeen hun wens voor een verhoging van de bestaande snelheidslimieten in Denemarken verklaart. Bij vergelijking van de testperiode met de voorperiode blijkt dat de snelheid daalt met een gemiddelde van 2 km/uur in de binnenstad en 7 kmiuur op landelijke wegen. Vooral de stem die de te hoge snelheid aangeeft, had het meeste effect op het snelheidsgedrag. Veel testrijders zijn zich bewust van het feit dat louter adviserend ISA hun vrijheid om snel te rijden niet beperkt. hoewel ze ook beseffen dat een lagere snelheid de reistijd niet veel verhoogt. Algemeen kan snelheidsadvies wel leiden tot snelheidsreductie, maar niet in alle verkeerssituaties. Voor 1/5 van de testrijders had de open variant van ISA geen enkel effect. In vergelijking met het halfopen en gesloten !SA-systeem, zijn de effecten op het snelheidsgedrag in een gesloten systeem natuurlijk het grootst. De vrijwillige systemen die door sommige automerken ingebouwd worden, kunnen echter moeilijk onder de noemer ISA vallen. Belangrijk is dat de federale en Vlaamse overheid actief in demonstraties moeten investeren om zo de verkeersveiligheid te verhogen.
Keywords
acceptatie, gedrag, Aalborg, open ISA-systeem, Denemarken

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 1.58 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
De Mol, Johan. 2002. “Een Deens Demonstratieproject: ISA Als Snelheidsadviserend Middel (open Variant).” Verkeersspecialist (84): 21–24.
APA
De Mol, Johan. (2002). Een Deens demonstratieproject: ISA als snelheidsadviserend middel (open variant). VERKEERSSPECIALIST, (84), 21–24.
Vancouver
1.
De Mol J. Een Deens demonstratieproject: ISA als snelheidsadviserend middel (open variant). VERKEERSSPECIALIST. 2002;(84):21–4.
MLA
De Mol, Johan. “Een Deens Demonstratieproject: ISA Als Snelheidsadviserend Middel (open Variant).” VERKEERSSPECIALIST 84 (2002): 21–24. Print.
@article{159662,
  abstract     = {In juni 2001 rondden onderzoekers in Denemarken het Aalborgse ISA-demonstratieproject af. Men koos voor het open systeem (louter adviserend) waarbij de GPS-localisatie wordt vergeleken met de snelheidszone waarin het voertuig zich bevindt. Hardware en software werden ontwikkeld door de Aalborgse universiteit, technisch verliep alles dan ook perfect en verzamelde men een enorm veel data. 24 bestuurders mochten testrijden gedurende een voorperiode (2 weken) en een testperiode (4 weken). Op basis van een vragenlijst voor en na de testperiode kon men het gedrag en de aanvaardbaarheid bepalen. De meesten stonden positief tegenover ISA. Alle testrijders overschreden gewoonlijk wel de snelheidslimieten, hetgeen hun wens voor een verhoging van de bestaande snelheidslimieten in Denemarken verklaart. Bij vergelijking van de testperiode met de voorperiode blijkt dat de snelheid daalt met een gemiddelde van 2 km/uur in de binnenstad en 7 kmiuur op landelijke wegen. Vooral de stem die de te hoge snelheid aangeeft, had het meeste effect op het snelheidsgedrag.
Veel testrijders zijn zich bewust van het feit dat louter adviserend ISA hun vrijheid om snel te rijden niet beperkt. hoewel ze ook beseffen dat een lagere snelheid de reistijd niet veel verhoogt. Algemeen kan snelheidsadvies wel leiden tot snelheidsreductie,
maar niet in alle verkeerssituaties. Voor 1/5 van de testrijders had de open variant van ISA geen enkel effect. In vergelijking met het halfopen en gesloten !SA-systeem, zijn de effecten op het snelheidsgedrag in een gesloten systeem natuurlijk het grootst. De vrijwillige systemen die door sommige automerken ingebouwd worden, kunnen echter moeilijk onder de noemer ISA vallen. Belangrijk is dat de federale en Vlaamse overheid actief in demonstraties moeten investeren om zo de verkeersveiligheid te verhogen.},
  author       = {De Mol, Johan},
  issn         = {1379-4922},
  journal      = {VERKEERSSPECIALIST},
  keyword      = {acceptatie,gedrag,Aalborg,open ISA-systeem,Denemarken},
  language     = {dut},
  number       = {84},
  pages        = {21--24},
  title        = {Een Deens demonstratieproject: ISA als snelheidsadviserend middel (open variant)},
  year         = {2002},
}