Advanced search
1 file | 1.84 MB Add to list

ISA ook buiten Europa : verslag van wereldcongres over lTS in Australië

Johan De Mol (UGent)
Author
Organization
Abstract
Niet enkel in Europa (Zweden. Nederland, Groot-Brittannië, Denemarken. België, Frankrijk), maar ook in Australië is men volop bezig met onderzoek naar lTS-technieken. Op het 8ste wereldcongres over lTS in Sydney werd duidelijk hoe groot de verschillen zijn tussen beide werelddelen. Australië werkt met haar TAC SafeCar Project in sneltempo aan de invoering van ISA, in tegenstelling tot enkele Europese landen. TAC, een verzekeringsmaatschappij, participeert als opdrachtgever in het project dat de vraag naar in-car-ITS-technieken wil stimuleren. Het project bestaat uit 4 onderzoeksfasen die intussen lopen of midden 2001 werden afgerond: selectie van lTS-technieken, vastleggen van technische specificaties (wat willen de mensen?), uitrusten van 15 voertuigen en een evaluatie. Buiten enkele technische problemen waren de resultaten vrij positief. Bestuurders staan open voor lTS-technieken als het gratis is. Waarin Australië duidelijk voor loopt op Europa is de strategische marktpenetratie: lTS-technieken moeten op korte termijn op de markt komen door eigenaars van bedrijfsvloten vertrouwd te maken met de technieken. In tegenstelling tot Europa, krijgt Australië de medewerking van autoconstructeurs (Ford) die ISA zelf ontwikkelen, installeren en instaan voor technische en financiële aspecten. Uniek is ook dat Australië de steun krijgt van een verzekeringsmaatschappij. In België is vooralsnog geen sprake van actieve overheidsinbreng. Het Australische TAC SafeCar Project doorbreekt de stelling dat ISA enkel een interessepunt is van sommige Europese landen. Hierdoor wordt nog eens extra benadrukt dat ISA een volwaardig beleidsinstrument wordt voor het aanpakken van de verkeersonveiligheid. In het voorjaar van 2002 start in Gent een proefproject rond ISA.
Keywords
lTS, verkeersveiligheid, Australië, ISA

Downloads

  • ISA ook buiten Europa VSP 83 dec 2001.pdf
    • full text (Published version)
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 1.84 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
De Mol, Johan. “ISA Ook Buiten Europa : Verslag van Wereldcongres over LTS in Australië.” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN), vol. 83, 2001, pp. 3–7.
APA
De Mol, J. (2001). ISA ook buiten Europa : verslag van wereldcongres over lTS in Australië. VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN), 83, 3–7.
Chicago author-date
De Mol, Johan. 2001. “ISA Ook Buiten Europa : Verslag van Wereldcongres over LTS in Australië.” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN) 83: 3–7.
Chicago author-date (all authors)
De Mol, Johan. 2001. “ISA Ook Buiten Europa : Verslag van Wereldcongres over LTS in Australië.” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN) 83: 3–7.
Vancouver
1.
De Mol J. ISA ook buiten Europa : verslag van wereldcongres over lTS in Australië. VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN). 2001;83:3–7.
IEEE
[1]
J. De Mol, “ISA ook buiten Europa : verslag van wereldcongres over lTS in Australië,” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN), vol. 83, pp. 3–7, 2001.
@article{148994,
  abstract     = {{Niet enkel in Europa (Zweden. Nederland, Groot-Brittannië, Denemarken. België, Frankrijk), maar ook in Australië is men volop bezig met onderzoek naar lTS-technieken. Op het 8ste wereldcongres over lTS in Sydney werd duidelijk hoe groot de verschillen zijn tussen beide werelddelen. Australië werkt met haar TAC SafeCar Project in sneltempo aan de invoering van ISA, in tegenstelling tot enkele Europese landen. TAC, een verzekeringsmaatschappij, participeert als opdrachtgever in het project dat de vraag naar in-car-ITS-technieken wil stimuleren. Het project bestaat uit 4 onderzoeksfasen die intussen lopen of midden 2001 werden afgerond: selectie van lTS-technieken, vastleggen van technische specificaties (wat willen de mensen?), uitrusten van 15 voertuigen en een evaluatie. Buiten enkele technische problemen waren de resultaten vrij positief. Bestuurders staan open voor lTS-technieken als het gratis is. Waarin Australië duidelijk voor loopt op Europa is de strategische marktpenetratie: lTS-technieken moeten op korte termijn op de markt komen door eigenaars van bedrijfsvloten vertrouwd te maken met de technieken. In tegenstelling tot Europa, krijgt Australië de medewerking van autoconstructeurs (Ford) die ISA zelf ontwikkelen, installeren en instaan voor technische en financiële aspecten. Uniek is ook dat Australië de steun krijgt van een verzekeringsmaatschappij. In België is vooralsnog geen sprake van actieve overheidsinbreng. Het Australische TAC SafeCar Project doorbreekt de stelling dat ISA enkel een interessepunt is van sommige Europese landen. Hierdoor wordt nog eens extra benadrukt dat ISA een volwaardig beleidsinstrument wordt voor het aanpakken van de verkeersonveiligheid. In het voorjaar van 2002 start in Gent een proefproject rond ISA.}},
  author       = {{De Mol, Johan}},
  issn         = {{1379-4922}},
  journal      = {{VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN)}},
  keywords     = {{lTS,verkeersveiligheid,Australië,ISA}},
  language     = {{dut}},
  pages        = {{3--7}},
  title        = {{ISA ook buiten Europa : verslag van wereldcongres over lTS in Australië}},
  volume       = {{83}},
  year         = {{2001}},
}