Advanced search
1 file | 1.47 MB Add to list

Een stap dichter bij ISA? De Tilburgse proef rond de snelheidsbegrenzer

Johan De Mol (UGent)
Author
Organization
Abstract
Gedurende een jaar mochten testrijders in het Nederlandse Tilburg rondrijden met een ISA-wagen. Er werd gekozen voor het gesloten systeem (maximumsnelheid die voor een zone toepasbaar is, kan niet overschreden worden). Rekening houdend met veronderstellingen en onvolledige gegevens, kan men toch concluderen dat velen ISA steunen, zonder voorafgaande kennismaking. Het draagvlak stijgt zelfs lichtjes na kennismaking met ISA. De testbestuurders en vooral autobusbestuurders beoordeelden ISA erg positief. Toch was er tijdens de testritten een lichte daling van pro ISA naar neutraal of negatief. Wel is opmerkelijk dat de aanvaardbaarheid bij de testrijders hoger is dan bij niet-testrijders. Vooral in woonstraten wil men ISA invoeren. ISA verlaagt ook in alle snelheidsgebieden de snelheid, maar het leidt wel tot agressie en irritatie bij niet-ISA-rijders. In vier steden in Zweden en in Gent lopen momenteel ook demo-projecten. In de toekomst moet men ook meer aandacht besteden aan de techniek van ISA.
Keywords
lntelligenre Snelheidsaanpassing (ISA), rijgedrag, Zweden, Nederland

Downloads

  • Een stap dichter bij ISA VSP 91 okt 2002.pdf
    • full text (Published version)
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 1.47 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
De Mol, Johan. “Een Stap Dichter Bij ISA? De Tilburgse Proef Rond de Snelheidsbegrenzer.” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN), vol. 81, 2001, pp. 20–23.
APA
De Mol, J. (2001). Een stap dichter bij ISA? De Tilburgse proef rond de snelheidsbegrenzer. VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN), 81, 20–23.
Chicago author-date
De Mol, Johan. 2001. “Een Stap Dichter Bij ISA? De Tilburgse Proef Rond de Snelheidsbegrenzer.” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN) 81: 20–23.
Chicago author-date (all authors)
De Mol, Johan. 2001. “Een Stap Dichter Bij ISA? De Tilburgse Proef Rond de Snelheidsbegrenzer.” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN) 81: 20–23.
Vancouver
1.
De Mol J. Een stap dichter bij ISA? De Tilburgse proef rond de snelheidsbegrenzer. VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN). 2001;81:20–3.
IEEE
[1]
J. De Mol, “Een stap dichter bij ISA? De Tilburgse proef rond de snelheidsbegrenzer,” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN), vol. 81, pp. 20–23, 2001.
@article{148993,
  abstract     = {{Gedurende een jaar mochten testrijders in het Nederlandse Tilburg rondrijden met een ISA-wagen. Er werd gekozen voor het gesloten systeem (maximumsnelheid die voor een zone toepasbaar is, kan niet overschreden worden). Rekening houdend met veronderstellingen en onvolledige gegevens, kan men toch concluderen dat velen ISA steunen, zonder voorafgaande kennismaking. Het draagvlak stijgt zelfs lichtjes na kennismaking met ISA. De testbestuurders en vooral autobusbestuurders beoordeelden ISA erg positief. Toch was er tijdens de testritten een lichte daling van pro ISA naar neutraal of negatief. Wel is opmerkelijk dat de aanvaardbaarheid bij de testrijders hoger is dan bij  niet-testrijders. Vooral in woonstraten wil men ISA invoeren. ISA verlaagt ook in alle snelheidsgebieden de snelheid, maar het leidt wel tot agressie en irritatie bij niet-ISA-rijders. In vier steden in Zweden en in Gent lopen momenteel ook demo-projecten. In de toekomst moet men ook meer aandacht besteden aan de techniek van ISA.}},
  author       = {{De Mol, Johan}},
  issn         = {{1379-4922}},
  journal      = {{VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN)}},
  keywords     = {{lntelligenre Snelheidsaanpassing (ISA),rijgedrag,Zweden,Nederland}},
  language     = {{dut}},
  pages        = {{20--23}},
  title        = {{Een stap dichter bij ISA? De Tilburgse proef rond de snelheidsbegrenzer}},
  volume       = {{81}},
  year         = {{2001}},
}