Advanced search
1 file | 453.39 KB

Wanneer 'meer minder betekent': motivatieprofielen van leerlingen in kaart gebracht

Author
Organization
Abstract
In de onderwijspraktijk stelt men vaak: “Hoe meer leerlingen gemotiveerd zijn, hoe beter”. Deze uitspraak getuigt van een kwantitatieve visie op motivatie. De kwalitatieve visie, zoals o.a. vertegenwoordigd door de zelfdeterminatietheorie (Deci & Ryan, 2000), daarentegen, beklemtoont dat meer motivatie niet noodzakelijk gerelateerd is aan betere leeruitkomsten. In deze benadering telt naast de hoeveelheid motivatie ook het soort motivatie, waarbij gecontroleerde of verplichtende motivatie wordt onderscheiden van autonome of welwillende motivatie. Gebaseerd op deze twee soorten motivatie geeft recent onderzoek aan dat er bij leerlingen vier verschillende motivatieprofielen onderscheiden kunnen worden. Leerlingen die tot deze motivatieprofielen behoren, vertonen een verschillend leer- en prestatieprofiel en ze percipiëren de onderwijsstijl van hun leerkrachten anders. Specifiek wordt vastgesteld dat de kwalitatief goed gemotiveerde leerlingen, die hoog scoren op autonome motivatie en laag op gecontroleerde motivatie, het meest optimale leer- en prestatiepatroon vertonen en hun leerkrachten als meest behoefteondersteunend ervaren in vergelijking met de andere motivatieprofielen. De bevindingen liggen volledig in de lijn van de kwalitatieve visie op motivatie en spreken de kwantitatieve visie veeleer tegen. Praktische implicaties van de bevindingen worden uitgebreid besproken.
Keywords
leerlingen, Motivatieprofielen, zelfdeterminatietheorie

Downloads

    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 453.39 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Sierens, Eline , and Maarten Vansteenkiste. 2009. “Wanneer ‘Meer Minder Betekent’: Motivatieprofielen Van Leerlingen in Kaart Gebracht.” Begeleid Zelfstandig Leren 24: 17–36.
APA
Sierens, Eline , & Vansteenkiste, M. (2009). Wanneer “meer minder betekent”: motivatieprofielen van leerlingen in kaart gebracht. BEGELEID ZELFSTANDIG LEREN, 24, 17–36.
Vancouver
1.
Sierens E, Vansteenkiste M. Wanneer “meer minder betekent”: motivatieprofielen van leerlingen in kaart gebracht. BEGELEID ZELFSTANDIG LEREN. 2009;24:17–36.
MLA
Sierens, Eline , and Maarten Vansteenkiste. “Wanneer ‘Meer Minder Betekent’: Motivatieprofielen Van Leerlingen in Kaart Gebracht.” BEGELEID ZELFSTANDIG LEREN 24 (2009): 17–36. Print.
@article{1255572,
  abstract     = {In de onderwijspraktijk stelt men vaak: {\textquotedblleft}Hoe meer leerlingen gemotiveerd zijn, hoe beter{\textquotedblright}. Deze uitspraak getuigt van een kwantitatieve visie op motivatie. De kwalitatieve visie, zoals o.a. vertegenwoordigd door de zelfdeterminatietheorie (Deci \& Ryan, 2000), daarentegen, beklemtoont dat meer motivatie niet noodzakelijk gerelateerd is aan betere leeruitkomsten. In deze benadering telt naast de hoeveelheid motivatie ook het soort motivatie, waarbij gecontroleerde of verplichtende motivatie wordt onderscheiden van autonome of welwillende motivatie. Gebaseerd op deze twee soorten motivatie geeft recent onderzoek aan dat er bij leerlingen vier verschillende motivatieprofielen onderscheiden kunnen worden. Leerlingen die tot deze motivatieprofielen behoren, vertonen een verschillend leer- en prestatieprofiel en ze percipi{\"e}ren de onderwijsstijl van hun leerkrachten anders. Specifiek wordt vastgesteld dat de kwalitatief goed gemotiveerde leerlingen, die hoog scoren op autonome motivatie en laag op gecontroleerde motivatie, het meest optimale leer- en prestatiepatroon vertonen en hun leerkrachten als meest behoefteondersteunend ervaren in vergelijking met de andere motivatieprofielen. De bevindingen liggen volledig in de lijn van de kwalitatieve visie op motivatie en spreken de kwantitatieve visie veeleer tegen. Praktische implicaties van de bevindingen worden uitgebreid besproken.},
  author       = {Sierens, Eline  and Vansteenkiste, Maarten},
  issn         = {1783-0621},
  journal      = {BEGELEID ZELFSTANDIG LEREN},
  keyword      = {leerlingen,Motivatieprofielen,zelfdeterminatietheorie},
  language     = {dut},
  pages        = {17--36},
  title        = {Wanneer 'meer minder betekent': motivatieprofielen van leerlingen in kaart gebracht},
  volume       = {24},
  year         = {2009},
}